arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۶۱۲۱
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۲۱ - ۲۵ آذر ۱۳۹۷

گزارش الایلاف از تنش اسرائیل - لبنان و نقش روسیه و آمریکا / آیا جنگ سرد دیگری در راه است؟

پس از آنکه دستگاه دیپلماسی روسیه از عدم تنش زایی اسرائیل علیه لبنان خبر داد و رئیس جمهور روسیه از نتانیاهو خواست به قطعنامه 1701 پایبند بماند، می توان گفت نقش روسیه در مهار جنگ اسرائیل علیه لبنان چه اندازه بوده است؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

گزارش الایلاف از تنش اسرائیل - لبنان و نقش روسیه و آمریکا / آیا جنگ سرد دیگری در راه است؟

ريما زهار در الایلاف نوشت: پس از آنکه دستگاه دیپلماسی روسیه از عدم تنش زایی اسرائیل علیه لبنان خبر داد و رئیس جمهور روسیه از نتانیاهو خواست به قطعنامه 1701 پایبند بماند، می توان گفت نقش روسیه در مهار جنگ اسرائیل علیه لبنان چه اندازه بوده است؟

به گزارش «انتخاب»، این رسانه عرب زبان ادامه داد: در این چارچوب، دستگاه دیپلماسی روسیه به مسئولان لبنانی اطلاع داد که عدم تنش زایی اسرائیل علیه این کشور را ضمانت می کند، به این شرط که لبنان و رهبری حزب الله هم از انجام اقدامات تحریک امیز، اجتناب کنند.

در رابطه با نقش روسیه در مهار هر جنگ اسرائیلی در لبنان، پس از ورود روسیه بعنوان بازیگر مهمی در سیاستهای منطقه، بشاره مرهج، وزیر سابق، در گفتگو با الایلاف گفت:«روسیه تا این لحظه، برای تفاهم با ایالات متحده آمریکا تلاش می کند و به نظر می رسد که روابط مستحکمی بین دو طرف وجود دارد که انعکاس های مهمی در سطح منطقه خواهد داشت و این مساله، نیازمند یک همبستگی عربی واقعی و توافق های تازه ای است که از حقوق عربی در مقابل دیگران، حمایت کند. این، فرصتی است برای اینکه اعراب، برای تماس با روابط بین المللی کنونی، قدرتمند و یکپارچه باشند. در حالی که اگر اعراب به اختلافات خود ادامه دهند، همگی در موضع ضعیفی در قبال تحولات پیش روی، قرار می گیرند».

همزمان با تناقض در منافع روسیه و امریکا در منطقه، آیا در مرحله اینده شاهد بازگشت روزهای جنگ سرد بین محور شرق به رهبری شوروی و محور غربی، به رهبری آمریکا خواهیم بود؟ در این صورت، موضع لبنان نسبت به این دو محور چگونه خواهد بود؟

این احتمال، وجود دارد؛ اما تلاشهای روسیه در این جهت است که مانع از ورود به چنین شرایطی شود؛ چرا که این کشور امکانات لازم برای ورود به مسابقه تسلیحاتی را ندارد؛ همانطور که آمریکایی ها به دلیل بحرانهای اقتصادی و مالی که در نتیجه جنگ عراق دچار آن شده اند، آمادگی ورود به جنگی با این حجم را ندارند. از این رو، تماس هایی بین مسکو و واشنگتن وجود دارد که در ضمن آن، طرفین تلاش می کنند وارد شدت روزهای جنگ سرد نشوند.

نظرات بینندگان