arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۶۱۲۲
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۱ - ۲۱ آذر ۱۳۹۷

مشاجره لفظی ترامپ با رهبران دموکرات کنگره مقابل دوربین‌ها

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در جریان جلسه‌ای با رهبران دموکرات سنا و مجلس نمایندگان آمریکا در کاخ سفید در مقابل دوربین‌ها با رهبران دموکرات برسر مسئله بودجه درگیری لفظی پیدا کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مشاجره لفظی ترامپ با رهبران دموکرات کنگره مقابل دوربین‌ها

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در جریان جلسه‌ای با رهبران دموکرات سنا و مجلس نمایندگان آمریکا در کاخ سفید در مقابل دوربین‌ها با رهبران دموکرات برسر مسئله بودجه درگیری لفظی پیدا کرد.

دونالد ترامپ در این درگیری تند در دفتر بیضی با نانسی پلوسی و چاک شومر ،رهبران دموکرات مجلس نمایندگان و سنای آمریکا بر سر بودجه مربوط به دیوار در مرز مکزیک رودررو شد. این مساله یک دورنمای تار برای حیات سیاسی در واشنگتن در دو سال آینده تحت این دولت پراختلاف ترسیم می‌کند.

پلوسی و شومر بیش از ۱۵ دقیقه در این رویارویی تلویزیونی جدال داشتند. هر یک از آنها به ویژه ترامپ بارها حرف یکدیگر را برای زیر سوال بردن حقایق، بحث بر سر نتایج انتخابات و حمله به یکدیگر قطع کردند. ترامپ توانایی پلوسی برای شمارش آرا در مجلس نمایندگان متعلق به خود زیر سوال برد. پلوسی نیز مردانگی ترامپ را زیر سوال برد و بعد از آن ساختمان را ترک کرد.

نه در قسمت خصوصی و نه در قیمت رو در روی عمومی این نشست به نظر نمی‌رسد که مناقشه بر سر بودجه دیوار مرزی حل شده باشد و احتمالا تهدیدی که ترامپ برای تعطیل شدن دولت در صورت عدم حل مناقشه مطرح کرده در تاریخ ۲۱ دسامبر عملی خواهد شد.

با این حال پلوسی گفت: ترامپ بعدا در بعد از ظهر به او تماس گرفته و گفته کاخ سفید در حال بررسی گزینه‌هایی است که او و شومر ارائه کردند.

در مناظره عمومی ترامپ مصمم‌تر از هر زمان گفت که اگر میلیاردها دلار بودجه درخواستی برای دیوار در مرز مکزیک دریافت نکند اجازه به تعطیل شدن دولت خواهد داد.

او گفت: من کسی خواهم بود که دولت را تعطیل خواهد کرد.

به گفته یک دستیار که در اتاق بوده پلوسی به قانونگذاران دموکرات در کنگره گفته است که مسئله این دیوار برای ترامپ مثل یک مسئله وابسته به مردانگی او بوده است و پلوسی اظهار داشته او و شومر به رئیس جمهور کنایه زدند که کاملا مسئولیت این تعطیلی دولت را بپذیرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، در ابتدای این مصاحبه شرایط نسبتا صمیمانه و فضای گفت و گو وتعامل بین دو حزب بر سر مسائل مهم روز حاکم بود اما تنها چند دقیقه بعد ترامپ با این دو رهبر دموکرات وارد درگیری همچون جنگ کیکی کمدی لورل و هاردی شد.

در یک سمت مایک پنس، معاون رئیس جمهور در سکوت این صحنه عجیب و پرمناقشه را نظاره‌گر بود. در حالی که دوربین‌های تلویزیونی می‌چرخید ترامپ با یک مونولوگ درباره اهمیت امنیت مرزی و ساخت دیوار شروع کرد.

پلوسی در عین سر تکان دادن ترامپ گفت: من فکر می‌کنم مردم آمریکا تعیین می‌کنند ما باید دولت را باز نگه داریم و هیچ چیز ارزش تعطیلی دولت را ندارد و ما نباید یک "تعطیلی ترامپی" داشته باشیم.

ترامپ در پاسخ به پلوسی گفت: چه چیزی نداشته باشیم؟ گفتی ترامپی؟ در ادامه آنها درباره این بحث کردند که جمهوری خواهان آرای کافی در مجلس نمایندگان برای حمایت از این طرح ندارند و پلوسی گفت: حقیقت این است که شما در مجلس نمایندگان آرای لازم را ندارید اما ترامپ در پاسخ گفت: نانسی من آرا را دارم.

او بعدا سر چرخانده و به شومر شروع به غر زدن کرد و به این ترتیب رسمیت جلسه و حضور در مقابل دوربین‌ها از بین رفت.

شومر، ترامپ را از بابت تهدید به تعطیلی دولت مورد انتقاد قرار داد و گفت: شما این کار را می‌کنید چون نمی‌توانید در مسیر به جلو بروید اما ترامپ در پاسخ گفت: آخرین باری که شما دولت را تعطیل کردید "مرگ سیاسی" خودتان را رقم زدید.

پلوسی و شومر بارها تقاضا کردند این صبحت‌ها به صورت خصوصی انجام شود اما ترامپ از عمومی بودن آن دفاع کرد و آن را "خوب" دانست و گفت اسم این شفافیت است.

پلوسی وترامپ به بحث خود ادامه دادند و پلوسی گفت: من فکر نمی‌کنم ما درست باشد در مقابل رسانه‌ها بحث و مناظره کنیم. همچنان که آنها به مناظره بر سر رای گیری درباره دیوار در سنا ومجلس نمایندگان ادامه می‌دادند ترامپ گفت ما این کار را به شیوه بسیار دوستانه انجام می‌دهیم.

پنس همچنان به سکوتش ادامه می داد. ترامپ تاکید کرد: نانسی ما به اهمیت مرزی نیاز داریم این کاملا ساده است ما به اهمیت مرزی نیاز داریم مردم به کشور ما سرازیر می‌شوند از جمله تروریستها. چاک آیا تو می‌خواهی چیزی بگوی؟!

در ادامه به نظر می‌رسد که چاک شومر بخواهد فضا را آرام کند اما این کار را نکرد و گفت: واشنگتن پست بخاطر آنکه دائم تو درباره حجم ساخت دیوار دروغ می‌گویی تو را با "پینوکیو" مقایسه خواهد کرد.

ترامپ نیز در پاسخ با لحن تمسخرآمیز گفت: واشنگتن پست؟!

در ادامه جو آرامتر شده و شومر گفت: پیشنهادی روی میز است که دموکراتها و جمهوری خواهان از آن حمایت خواهند کرد. رئیس جمهور هم در حالی که سرش را تکان می‌داد گفت: ما امنیت مرزی نیاز داریم و فکر می‌کنم همه قبول داریم ما به امنیت مرزی نیاز داریم. شومر قبول کرد.

ترامپ هم رو به دروبین‌ها کرد و گفت می‌بینید که ما با هم کنار می‌آییم.

به نظر می‌رسد که بحث پایان یافته اما خبرنگاران سوال پرسیدند. ترامپ مدعی شد شما نمی‌توانید بدون دیوار امنیت مرزی خوب داشته باشید.

پلوسی حرفش را قطع کرد: این درست نیست. شومر در ادامه حرف او را قطع کرد و گفت: ساخت دیوار، هدر کردن پول است و مشکل را حل نمی‌کند. ترامپ هم حرف او را قطع کرد و گفت: چرا مشکل را حل می‌کند. پلوسی اذهان کرد: متاسفانه این بحث روند نزولی پیدا کرده است. پلوسی یادآور شد جمهوری خواهان مجلس نمایندگان را از دست دادند. ترامپ به این افتخار کرد که آنها سنا را بردند.

پلوسی یک پیشنهاد انقلابی داد: یک گفت وگوی مبتنی بر مدارک. هم همچنان که به نظر می رسید او در حال آرام کردن حرارت است شومر وترامپ دچار درگیری لفظی شدند. ترامپ صبحتی کرد که بعدا او و جمهوری خواهان از او متاسف خواهند شد. او گفت من افتخار میکنم دولت را به خاظر امنیت مرزی تعطیل کنم، چاک! چون مردم این کشور نمی‌خواهند مجرمین و افراد مشکل دار و ماد مخدر به کشور ما سرازیر شود بنابراین من مسئولیت را قبول می‌کنم و کسی هستم که دولت را تعطیل می‌کنم. من قرار نیست شما را از بابت آن مقصر بدانم.

نهایتا این بحث تمام شد و پنس بی‌حرکت ماند. اما یک لبخند عجیب روی لبانش ظاهر شد. تا قبل از آن سردیس "وینستون چرچیل" که بالای سر آنها نصب شده بود پرحرف‌تر از معاون رئیس جمهور به نظر می رسید.

بعد از نشست ترامپ آن را یک نشست دوستانه خواند و گفت:من خیلی وقت است که با آنها دوستم وبه هر دوی آنها احترام می‌گذاشتم و ما پیشرفت بسیاری به دست آوردیم.

الی استوکلز، خبرنگار کاخ سفید لس آنجلس تایمز گزارش کرد: بعد از این نسشت پرمناقشه ترامپ با عصبانیت از دفتر بیضی خارج شده و یک فولدور پر از کاغذ را از فرط عصبانیت پرت کرد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان