arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۶۱۵۸
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۴ - ۲۱ آذر ۱۳۹۷

درخواست پمپئو برای توضیح کوبا درباره زندانیان سیاسی/ هاوانا: صلاحیت اخلاقی این پرسش را ندارید

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در نامه سرگشاده‌ای به وزیر امور خارجه کوبا، نوشت: دولت کوبا از پاسخ به چند پرسش آمریکا درباره این هشت نفر که به گفته وی نماینده بیش از 100 زندانی سیاسی دیگر در کوبا هستند، خودداری کرده است. این زندانیان شامل اعضای گروه‌های مخالف دولت و یک خبرنگار می‌شوند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

وزیر خارجه آمریکا خواهان پاسخگویی دولت هاوانا نسبت به 8 زندانی در کوبا شده است که به عنوان زندانی سیاسی معرفی شده‌اند. کوبا نیز در پاسخ به این درخواست اعلام کرد که آمریکا صلاحیت اخلاقی مطرح کردن چنین مساله‌ای را ندارد.

به‌ گزارش ‌ایسنا، ‌به نقل از خبرگزاری فرانسه، مایک پامپئو ، وزیر امور خارجه آمریکا در نامه سرگشاده‌ای به وزیر امور خارجه کوبا، نوشت: دولت کوبا از پاسخ به چند پرسش آمریکا درباره این هشت نفر که به گفته وی نماینده بیش از 100 زندانی سیاسی دیگر در کوبا هستند، خودداری کرده است. این زندانیان شامل اعضای گروه‌های مخالف دولت و یک خبرنگار می‌شوند.

پامپئو کوبا را به تخطی از وعده‌اش برای آزاد کردن آنها و دیگر زندانیان سیاسی که مربوط به دولت اوباما می‌شود و همچنین بی اعتنایی به درخواست برای "حتی مذاکره" درباره آنها متهم کرده است.

او یادآور شد: در ماه اکتبر نمایندگان کوبایی در نشستی در سازمان ملل زمانی که نمایندگان آمریکا به دنبال مطرح کردن مساله زندانیان سیاسی کوبا بودند، نشست را مختل کردند.

این‌ در حالی است که پامپئو بعدا خواهان تحقیقاتی از سوی سازمان ملل شد درباره اتهامی که او از بابت آسیب وارد شدن به اموال در جریان این اخلال آفرینی مطرح کرد.

پامپئو در نامه خود به برونو رودریگز، وزیر امور خارجه کوبا خواهان توضیح دقیق درباره اتهامات مطرح شده علیه این زندانیان سیاسی و مدارک و شواهد شده است. او گفت‌: من اکنون از شما می‌خواهم که توضیح جامعی در مورد بازداشت این زندانیان سیاسی موجود در فهرست پیوست این نامه بدهید.

پامپئو در ادامه‌، اظهار کرد: آمریکا به حقوق کشورها برای به زندان انداختن محکومان به جرایم احترام می‌گذارد اما نه زمانی که آنها را صرفا به خاطر استفاده از حقوق انسانی و اساسی خود شامل آزادی بیان و آزادی شراکت بازداشت کنند.

پامپئو نامه خود را چند روز پیش فرستاده اما وزارت امور خارجه آمریکا بعد از این که کوبا روز دوشنبه در بیانیه‌ای آن را رد کرد، نامه را علنی ساخت.

وزارت امور خارجه کوبا نامه پامپئو را پروپاگاندا توصیف کرده و تصریح داشت: آمریکا در جایگاهی قرار ندارد که این مسائل را مطرح کند.

کارلوس فرناندز دکو سیو، مدیرکل بخش امور آمریکای وزارت امور خارجه کوبا، اظهار کرد: دولت آمریکا زمانی که درباره حقوق بشر در کوبا یا هر جای دیگر اظهار نگرانی می‌کند، بدون صداقت عمل کرده است. نامه مذکور از جانب وزیر امور خارجه آمریکا و مدیریت مربوط به آن اقداماتی از روی پروپاگاندا هستند.

در ‌عین ‌حال میگوئل دیاز کانل، رییس جمهور کوبا نیز، گفت‌: آمریکا اختیار اخلاقی برای انتقاد از کوبا در حوزه حقوق بشر ندارد، چون این موضوع را سیاسی می‌کند و نسبت به آن استاندارد دو گانه دارد.

رییس جمهور کوبا در توییترش، نوشت: آمریکا اختیار اخلاقی برای صحبت درباره حقوق بشر ندارد. موضع آن ریاکارانه و غیر صادق و همراه با استاندارد دوگانه است.

رهبر کوبا تاکید کرد: خود واشنگتن به شکل وسیعی حقوق بشر را در سراسر جهان با صادر کردن جنگ و تسلیحات نقض کرده است.

او پرسید: آیا کسی مورد بی رحمانه‌تر و طولانی تر و بزرگتری در حوزه نقض حقوق بشر از اقدام آمریکا در محاصره اقتصادی، بازرگانی و مالی کوبا می‌شناسد؟

به گفته رییس جمهور کوبا در حالی که کاخ سفید از هاوانا به خاطر نقض حقوق بشر انتقاد می‌کند، خودش به شکل سیستماتیک معاهدات بین‌المللی در این حوزه را نادیده می‌گیرد.

نظرات بینندگان