arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۶۱۸۳
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۶ - ۲۱ آذر ۱۳۹۷

کوشنر: مسئله خاشقچی به سازمان‌های اطلاعاتی مربوط است/ ما بر «معامله قرن» متمرکزیم

کوشنر مشاور رئیس‌جمهور آمریکا و داماد ترامپ از رهبری ترامپ در مسائل سیاست داخلی و خارجی تمجید کرد و در پاسخ به سوالی درباره قتل خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد عربستانی، برای طرح مدنظر واشنگتن در مذاکرات سازش بین اسراییل و فلسطینیان تبلیغ کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

داماد «دونالد ترامپ» که روابطش با ولی‌عهد عربستان سعودی با انتقاد اعضای کنگره آمریکا روبرو شده، در یک مصاحبه در پاسخ به سوالی درباره قتل «جمال خاشقچی» به صحبت درباره «معامله قرن» در مذاکرات سازش پرداخت.

به گزارش فارس، مشاور رئیس‌جمهور آمریکا و داماد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با مجری سرشناس شبکه «فاکس نیوز» از «رهبری» ترامپ در مسائل سیاست داخلی و خارجی تمجید کرد و در پاسخ به سوالی درباره قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی، برای طرح مدنظر واشنگتن در مذاکرات سازش بین رژیم صهیونیستی و فلسطینیان تبلیغ کرد.

کوشنر که یکی از وظایف اصلی‌اش پیگیری مذاکرات سازش و طرح موسوم به «معامله قرن» بوده است، در پاسخ به سوال مجری در مورد تبعات قتل خاشقچی و احتمال ضربه زدن این بحران به تلاش آمریکا برای ائتلاف‌سازی علیه ایران، عملا از پاسخ دادن طفره رفت و گفت: «فکر می‌کنم که نهادهای اطلاعاتی ما در حال ارزیابی‌های خودشان هستند و ما امیدوار هستیم که از این موضوع اطمینان حاصل کنیم که عدالت در رابطه با این پرونده اجرا شود. ما حالا در حال تمرکز کردن روی منطقه‌ای فراتر هستیم و آن اینکه امیدواریم بتوانیم یک توافق بین اسرائیل و فلسطینان ایجاد کنیم، این منازعه برای مدت‌ بسیار طولانی ادامه داشته است و رئیس‌جمهور روی جمع کردن طرف‌های درگیر سر میز مذاکره بسیار متمرکز بوده است.»

پیش از این هم گزارش شده بود که «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی در تلاش است تا از طریق بهبود روابط خود با رژیم صهیونیستی و امتیازدهی در زمینه حقوق فلسطینی‌ها، فشارهای آمریکا بر خود از جمله در زمینه پرونده خاشقچی را کاهش دهد.

کوشنر در مورد چشم‌انداز موفقیت طرح سازش مورد نظر آمریکا، گفت: «امیدواریم که ظرف چند ماه آینده ما طرحمان را ارائه دهیم. البته هیچ کدام از طرف‌ها قطعا عاشق طرح ما نخواهد شد، اما به اندازه کافی چیزهایی در آن وجود دارد و دلایل کافی برای افراد وجود دارد که آن را پذیرفته و به جلو گام بردارند. این طرح، مردم اسرائیل را امن نگه خواهد داشت و به آنها آینده خوبی خواهد داد. اما همچنین یک فرصت واقعی و امیدواری به مردم فلسطینی هم خواهد داد و آنها خواهند توانست یک زندگی بسیار بهتری داشته باشند. من این را زیاد گفته‌ام که شما (فلسطینیان) نباید آینده کودکانتان را به خاطر جنگ پدربزرگ‌هایتان به گروگان بگیرید. شرایطی که در حال حاضر مردم در نوار غزه و کرانه باختری زندگی می‌کنند، غیرقابل قبول است و کارهای زیادی وجود دارد که ما می‌توانیم برای بهبود کیفیت زندگی آنها انجام دهیم».

سوال مجری فاکس نیوز درباره پرونده قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد عربستان سعودی در حالی صورت گرفته که در روزهای اخیر اعضای ارشد کنگره آمریکا با انتقاد درباره روابط ترامپ و همچنین کوشنر با عربستان سعودی و شخص ولی‌عهد، بر لزوم تحقیق کنگره درباره روابط مالی احتمالی رئیس‌جمهور آمریکا با ریاض تاکید کرده‌اند.

همچنین اخیرا روزنامه «نیویورک‌تایمز» فاش کرده که داماد یهودی ترامپ حتی پس از قتل خاشقچی روابط شخصی خود را با محمد بن‌سلمان حفظ کرده و آنها یکدیگر را با نام کوچک صدا می‌زده‌اند.

«جرد کوشنر» در بخش دیگری از مصاحبه با «شان هانیتی» که یکی از حامیان پر و پا قرص ترامپ محسوب می‌شود، درباره کنار رفتن «جان کلی» رئیس کارکنان کاخ سفید از سمت خود تا پایان سال جاری اظهارنظر کرد.

داماد ترامپ از خدمات ژنرال کلی در ارتش آمریکا و به ویژه اقدامات دو سال اخیر او در دولت ترامپ تشکر کرد. کلی در دولت ترامپ ابتدا وزیر امنیت داخلی بود و سپس به ریاست بر کارکنان کاخ سفید تعیین شد.

مشاور رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که ترامپ در حال بررسی نامزدها برای تعیین رئیس جدید کارکنان کاخ سفید است و به زودی این فرد را انتخاب می‌کند.

هانیتی در این مصاحبه گفت: «خبری منتشر شد که رسانه‌ها توجهی به آن نکرده و درباره آن حرفی نمی‌زنند. برای اولین بار در ۷۰ سال اخیر آمریکا به یک کشور صادرکننده نفت تبدیل شده است. این موضوع را باید به دیگر موفقیت‌های اقتصادی و سیات خارجی این دولت افزود. شما درباره این موضوعات چیزی نمی‌شنوید. شما در کاخ سفید وقتی تلویزیون را روشن کنید می‌دانید که هر ثانیه از هر روز چه چیزهایی خواهید شنید. خوب این چیزها چه اثری بر روی شما و دیگر اعضای کاخ سفید خواهد داشت؟»

کوشنر جواب داد: «به نظر من بخش بزرگی در کاخ سفید وجود دارد که این چیزها آنچنان تاثیری روی آنها نخواهد داشت. ما می‌دانیم که رئیس‌جمهور خواهان دست یافتن به چه چیزی است و او درباره اینکه اهدافش چیست، خیلی شفاف بوده است و کار هر روزه ما این است که روی این اهداف و نحوه دستیابی به آنها تمرکز کنیم. هیچ کسی پیش‌بینی این آمارها و ارقام درباره نفت را نمی‌کرد و اینکه ما در حال تبدیل آمریکا به یک کشور مستقل از منظر نیازهای انرژی هستیم. ما این کار را انجام دادیم و این کار درنتیجه تلاش‌های زیاد حاصل شده اما حقیقتا همه اینها تحت رهبری رئیس‌جمهور صورت گرفته است».

نظرات بینندگان