arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۶۴۴۵
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۲۳ آذر ۱۳۹۷
المانیتور گزارش داد؛

رونمایی دیپلمات های اروپایی از طرح برخی از اعضای دولت ترامپ: تحریک ایران به واکنش تند در جهت بوجود آوردن بهانه ای برای حمله نظامی

یک دیپلمات اروپایی گفت: "استراتژی اصلی چیست و چه چیزهایی انتظارات آمریکا را برآورده می کند؟ ترامپ می گوید میخواهد دوباره با ایران مذاکره کند ولی ایرانیان حاضر به مذاکره نیستند. خب برای چه به پای میز مذاکره بروند؟ آن ها قبلا مصالحه کرده اند و حالا دعوت شده اند تا طبق 12 اصل پیشنهادی پمپئو دوباره مصالحه کنند."
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

لارا روزن در المانیتور نوشت: در حالی که مایک پومپئو، وزیر امورخارجه آمریکا، به تازگی به شورای امنیت سازمان ملل متحد رفت تا تحریم های بیشتری را علیه ایران به منظور محدود کردن فعالیت موشکی این کشور درخواست کند، اروپاییان گفته اند شک دارند سیاست ترامپ مبتنی بر اعمال حداکثر فشار ممکن بتواند به اهداف مدنظرش برای حصول توافقی بهتر با ایران دست یابد. درعوض، نگرانی اروپایی‌ها بیشتر از این است که این سیاست‌ها باعث تحریک ایران به انخاذ تدابیری شود که احتمال رویارویی نظامی را به دنبال داشته باشد.

به گزارش «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: مایک پمپئو 12 دسامبر در جلسه شورای امنیت سازمان ملل درمورد برجام گفت:" امروز، ایران صاحب بزرگترین نیروی موشکی بالستیک در کل خاورمیانه است. این کشور صدها موشک دارد که به عنوان تهدیدی برای هم پیمانان ما در این منطقه به حساب می‌آید. حال سوال این است که راهکارهای مقابله با فعالیت های ایران چیست؟"

وی گفته است که ایالت متحده آمریکا حاضر به همکاری با کشورهای عضو برای اعمال دوباره تحریم‌ها بر فعالیت‌های موشکی ایران است که مشمول قطعنامه سال 2010 می‌شود که قرارداد هسته ای ایران در سال 2015 جایگزین آن شد.

مایک پمپئو همچنین پیشنهاد کرده است:" به غیرازفعالیت های موشکی ایران، شواری امنیت نباید تحریم های تسلیحاتی ایران را در سال 2020 لغو کند."

درحالیکه چندین تن از دیگر سفرای کشورها در سازمان ملل گفتند مانند آمریکا درمورد فعالیت های موشکی ایران و احتمال انتقال تکنولوژی ساخت این موشک ها از ایران به حوثی های یمن نگرانند، به اتفاق آرا تاکید کردند که مراقبت از توافق هسته ای ایران را یک اولویت امنیتی در سطح بین المللی می‌بینند.

کریستوف هوسگن، سفیر آلمان در سازمان ملل گفته است:" ما از ایران میخواهیم که بیش از این به توسعه موشک های بالستیک خود ادامه ندهد و از لفاظی های غیرقابل قبول درمورد این فعالیت ها دست بردارد." وی اضافه کرده است:" ما معتقدیم که موضع گیری آمریکایی ها باعث می شود تر و خشک با هم بسوزند."

دیپلمات های اروپایی که با دولت آمریکا مساله ایران در ارتباط هستند، معتقدند امید کمی دارند ایران به این زودی ها پیشنهاد ترامپ برای مذاکره را بپذیرد. همچنین آنها تردید دارند ایران چیزی شبیه 12 شرط پیشنهادی مایک پمپئو را بپذیرد.

بعضی از این دیپلمات های کشورهای متحد آمریکا، نگرانند که برخی اعضای کابینه ترامپ به جای آن، در تلاشند ایران را تحریک کنند تا واکنش تندی نشان دهد که بهانه ای برای حمله نظامی دست و پا کنند. هرچند ترامپ به همتایان اروپایی خود گفته است که خواهان جنگ با ایران نیست.

یک دیپلمات اروپایی در جلسه ای با تعداد کمی از خبرنگاران گفت:" درخصوص این سیاست به اصطلاح " فشار حداکثری"، ... در مراحلی لازم است که با احتیاط هرچه بیشتری با ایران رفتار کنیم. اگر  فشار زیادی به ایران وارد شود، ممکن است ایران فعالیت های هسته‌ای اش را از سر بگیرد. این فشارها، باعث  افزایش ریسک رفتارهای نابهنجارایران خواهد شد. لازم است ما هم کمی انعطاف پذیری نشان دهیم. بعضی از این فشارها ضروری اند ولی فشار بیش از اندازه قطعا اشتباهی غیر قابل جبران است. جدا از این صحبت ها، استراتژی اصلی چیست و چه چیزهایی انتظارات آمریکا را برآورده می کند؟ ترامپ می گوید میخواهد دوباره با ایران مذاکره کند ولی ایرانیان حاضر به مذاکره نیستند. خب برای چه به پای میز مذاکره بروند؟ آن ها قبلا مصالحه کرده اند و حالا دعوت شده اند تا طبق 12 اصل پیشنهادی پمپئو دوباره مصالحه کنند."

وی افزود: "احتمال اینکه ایرانیان در این مدت کوتاه دوباره سر میز مذاکره برگردند، بسیار کم است. سیاستی که آمریکا در مقابل ایران در پیش گرفته فقط تحریم و محدودیت است. اثر سیاست حداکثر فشار آمریکا بر روی ایران می تواند دو نتیجه داشته باشد: یا اینکه ایران را مجبور به امضای توافقی طبق 12 اصل پیشنهادی مایک پمپئو کند، که به معنای منع تهران از داشتن هرنوع سلاح هسته ای است، یا اینکه به برآورده شدن خواسته بعضی از نزدیکان ترامپ منجر شود و آن حمله نظامی است که گزینه بسیار خطرناکی محسوب می‌شود."

این دیپلمات ادامه داد: "اگر ایران نتواند نفتش را صادر کند احتمال ارتکاب رفتارهای ناهنجار ازسوی آن افزایش پیدا می کند و اگر تصمیم بگیرد که برنامه هسته‌ای ای اش را دوباره آغاز کند، گزینه حمله نظامی روی میز می‌آید. این می تواند یکی از آثار سیاست حداکثر فشار باشد که مطمئن نیستیم همین الان نیز مدنظر قرار نگرفته باشد. بنابراین همه چیز به این بستگی دارد که ما بتوانیم از این تنش‌ها بکاهیم."

پمپئو بعد از جلسه اش با سازمان ملل متحد مدعی شد که ایالات متحده آمریکا متعهد است یک ائتلاف بین‌المللی علیه فعالیت های موشکی ایران به راه بیندازد. وی گفت:" اکنون زمان آن است که شورای امنیت سازمان ملل تصمیم جدی ای درمورد اقدامات خطرناک ایران بگیرد. ما از رهبری آمریکا برای ایجاد یک ائتلاف جهانی استفاده خواهیم کرد تا مانع فعالیت موشک های بالستیک ایران شویم. ولی در حال حاضرتلاش های دونالد ترامپ در جهت ایجاد یک ائتلاف جهانی علیه ایران، با شکست مواجه شده است." اما دیپلمات های اروپایی تردید دارند آمریکا درحالی که از توافق برجام خارج شده و ایران را مسئول تک‌تک مشکلات خاورمیانه می‌داند، موفق شود کشورهای زیادی  را با سیاست ضد ایرانی خود همراه کند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۶
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۳
14
20
رفتار ايران در مورد توانائى هاى نظاميش وجداناً معقوله باید اينگونه توانمندى هاى نظامی خود را به رخ دنيا بكشیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۳
به رخ نکشیم ،فکر می کنن ضعیف هستیم بهمون حمله می کنن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۳
6
16
به هیچ عنوان اگر ایران فعالیت هسته ایش را از سر بگیرد جنگی نخواهد شد
تمامی هم و غم ترامپ افزایش رشد اقتصادی است در نتیجه هیچ گاه جنگی در دولت ترامپ رخ نخواهد داد
تحلیل های کم عمق خارجی ها فقط برای ترساندن ایران است در حالی که چیز ترسناکی وجود ندارد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۳
7
11
اگه میتونستن حمله میکردن شما نترس، کوفی ها هم امام حسین علیه سلام رو از ترس لشکر مفلوک شام شهید کردن!!!
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۳
7
15
بچه می ترسونن. اگه راست می گن به جای این اراجیف به تعهداتی که خودشون اعلام کردن عمل کنن.
دولت لولوخورخوره ها
ناشناس
|
United States
|
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۳
5
14
این اخبار از سوی اروپایی ها و یا منابع آگاه یا دیپلماتهای اروپایی و یا به هر عنوان دیگه ای صرفا جنگ روانی هست تا ایران رو وادار به ماندن و اجرای یکطرفه برجام بکنند بی آنکه خودشان بخواهند بابت حفظ این توافق هزینه ای پرداخت کنند..اینها دارند فرار به جلو میکنند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۳
7
18
دلیل حمله نظامی نکردن آمریکا کمبود بهانه نیست. ترس از ایرانه.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۳
2
15
این تبلیغات فقط برای ترساندن واداده ها و دادن بهانه به دست غربگداها برای دادن امتیازات ذلت بارتر از برجامه. تا جواب محکم نگیرند از این غلطها خواهند کرد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۳
0
11
برخوردهای دوگانه کشورهای اروپایی در مورد مسایل ایران به امری عادی تبدیل شده است. اروپاییها از یک طرف برجام را مذاکره ای مثبت با ایران می دانند و به پایبندی اروپا و ایران به برجام تاکید دارند و از طرف دیگر زیر سایه تصمیم گیریهای آمریکا نمی توانند به طور مستقل عمل نمایید. آنها با تیتر قرار دادن برنامه دفاعی ایران سعی در به حاشیه بردن، برجام را دارند. با این تحرکات و ایجاد جنگ روانی در منطقه و همچنین ایران هراسی ،کشورهای منطقه را به خرید بیشتر تسلیحات نظامی ترغیب می کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۳
اروپا مستعمره امریکاست و دلبستن به انها ، ساده لوحی محض است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۳
1
9
سلام
واقعا این بازی لولوی ترسناک،که به صورت خیلی حساب شده در یک خبر گزاری مطرح ارائه می شود چه معنائی دارد و باز نشر آن از طرف انتخاب چه معنائی،این در حقیقت پلیس خوب و پلیس بد، بازی کردن اروپا فقط می تواند روی احمق های داخلی اثر بگذارد که به قول انگلیس خبیث در یک کشور برای نفوذ ۲گروه نیاز هست یکی خائنین و دیگری احمق ها
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۴
3
6
اروپائیان بزدل بدون اجازه اربابشون(آمریکا) که نمیتونن آب
بخورن.یه کمی جسور بودن و دل و جرات داشتنو از ایران یادبگیرن. یه جنگ هم لازمه که گوشمالی سختی به اینا بدیم,که موازنه قدرت تو جهان عوض شه.
بازی شطرنجی که من میببنم, با یه حرکت, جهان در برابر ایران, کیش و مات.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۴
0
1
این اراذل خارجی فقط وفقط دل به چارتا مزدور داخلی بستن وخودشون اول برن فکری به حال جواناشون بکنن دارن رو میارن به ازدواج با مار و موش ومرغ وگربه وسگ و
نظرات بینندگان