arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۶۴۵۱
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۰۹ - ۲۳ آذر ۱۳۹۷

فایننشال تایمز: تغییرات در حلقه نزدیکان به ولیعهد سعودی در راه است / ممکن است خالد بن سلمان مشاور امنیت ملی شود

روزنامه فایننشال تایمز روز پنجشنبه در گزارشی به نقل از منابع آگاه نوشت: پادشاه عربستان سعودی قصد دارد تا در حلقه نزدیکان ولیعهد سعودی دست به اصلاحاتی بزند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه فایننشال تایمز روز پنجشنبه در گزارشی به نقل از منابع آگاه نوشت: پادشاه عربستان سعودی قصد دارد تا در حلقه نزدیکان ولیعهد سعودی دست به اصلاحاتی بزند.

به نوشته روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز، در قلب کانون قدرت ولیعهد سعودی افرادی مورد اعتماد و نزدیک به وی حضور دارند که برخلاف عناوین و سمت‌های کلی آن‌ها دارای نفوذ استثنایی هستند؛ اما این گروه اکنون در مقابل هر لرزه‌ای که بر پیکره قدرت عربستان بیفتد، بیش از بیش ضعیف است.
این گزارش می‌افزاید: عربستان سعودی شخصیت محوری در حلقه نزدیکان به محمدبن سلمان یعنی سعود القحطانی مشاور سابق رسانه‌ای دیوان پادشاهی عربستان را از این سمت برکنار کرد؛ اما همچنان به وی به عنوان سوژه‌ای برای تبرئه محمدبن سلمان در دست داشتن در قتل جمال خاشقچی نگریسته می‌شود.
یک منبع آگاه به فایننشال تایمز گفته است: ملک سلمان به شدت نسبت به اتفاقی که برای خاشقچی افتاده خشمگین است و می‌خواهد در حلقه نزدیکان ولیعهدش تغییراتی ایجاد کند.
یک منبع سعودی نیز به این روزنامه گفته است که تغییرات احتمالی ممکن است شامل رسانه‌ها و اداراتی بشود که مسئولیت آن‌ها پیش‌تر به عهده سعود القحطانی بود و اکنون برخی دیگر از مقام‌ها مسئولیت اداره آن را به عهده دارند.
این منبع افزوده است: مرکز پژوهش‌ها و امور رسانه‌ای که سعود القحطانی ریاست آن را به عهده دارد احتمالا منحل خواهد شد.
همچنین بنابر گفته یک منبع آگاه دیگر سعودی، اکنون ترس از سرنوشت اعضای این گروه نزدیک به بن سلمان وجود دارد حتی آن‌هایی که مورد عنایت پادشاهی هستند؛ چرا که آن‌ها از نفوذ استثنایی برخوردارند.
براساس گزارش فایننشال تایمز، تغییرات آغاز شده است و پادشاه عربستان ماه گذشته با تاسیس «مرکز ارتباطات و تبادل اطلاعات» موافقت کرد.
در پایان این گزارش آمده است که انتظار می‌رود که پست مشاور امنیت ملی که پس از به قدرت رسیدن ملک سلمان در سال ۲۰۱۵ کنار گذاشته شد، بار دیگر مورد توجه قرار بگیرد.
این گزارش می‌افزاید: شاهزاده خالد بن سلمان سفیر عربستان در واشنگتن از بیشترین شانس برای تصدی این سمت برخوردار است.
جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود، دوم اکتبر (دهم مهر) درحالی که برای دریافت مدارک مربوط به ازدواجش به کنسولگری عربستان در استانبول رفته بود، توسط عوامل سعودی کشته شد.
آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در گزارشی اعلام کرده است که بن سلمان مستقیما مسئول قتل خاشقچی است؛ اما دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا این گزارش را رد کرده است.

نظرات بینندگان