arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۶۵۹۸
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۲۳ - ۲۳ آذر ۱۳۹۷

بغداد سفیر ترکیه را فراخواند

برغم انتشار گزارش های متعدد دست کم در 15 ماه گذشته از نقض هوایی و زمینی حریم عراق از سوی ارتش ترکیه، این نخستن بار است که سفیر این کشور به وزارت امور خارجه فراخوانده می شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در اعتراض به ادامه نقض حریم هوایی عراق، بغداد سفیر ترکیه در این کشور را به وزارت امور خارجه فراخواند.

برغم انتشار گزارش های متعدد دست کم در 15 ماه گذشته از نقض هوایی و زمینی حریم عراق از سوی ارتش ترکیه، این نخستن بار است که سفیر این کشور به وزارت امور خارجه فراخوانده می شود.


وزارت امور خارجه عراق روز جمعه در بیانیه اعلام کرد که 'فاتح یلدز' سفیر ترکیه در بغداد را در اعتراض به نقض مکرر حریم هوایی عراق از سوی نیروهای ترکیه، فراخوانده و یادداشت اعتراض آمیز در این خصوص به وی تسلیم کرده است.


در این بیانیه، اقدام جنگنده های ترکیه در نقض حریم هوایی عراق و هدف قرار دادن چند نقطه در دو منطقه جبل سنجار و مخمور در شمال عراق که منجر به تلفات و خساراتی شد، تقبیح می کند.


برخی منابع عراقی گزارش کردند که در این حملات دست کم چهار شهروند عراقی ساکن در اردوگاه مخمور کشته شدند.


در پی حملات هوایی پنجشنبه شب ترکیه به خاک عراق «فخرالدین آلتون» رئیس دفتر روابط در ریاست جمهوری ترکیه در پیامی توییتری اعلام کرد که این حملات پیام تندی است بر علیه کسانی که از تروریسم حمایت می کنند.


بیانیه وزارت امور خارجه عراق تاکید کرده است: این گونه اقدامات نقض آشکار حاکمیت ملی عراق و امنیت این کشور و شهروندانش بشمار می آید و اقدامی از هر نظر غیرقابل قبول است و همچنین با اصول حسن همجواری ناسازگار است.


وزارت امور خارجه در این بیانیه همچنین، استفاده از خاک عراق بعنوان مقر با معبری برای اقدام علیه امنیت کشورهای دوست و همسایه را غیر قابل قبول دانسته است.


این نخستین موضعگیری دولت جدید عراق به رهبری 'عادل عبدالمهدی' نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور، در قبال اقدامات مکرر نظامی ترکیه در داخل خاک عراق به بهانه مبارزه با عناصر پ.ک.ک است.


دولت پیشین به رهبری 'حیدر العبادی' بدلیل مواضع متفاوت خود در برابر این گونه اقدامات ترکیه، از سوی برخی منتقدان به مماشات و حتی در برخی موارد توافق مخفیانه با آنکار متهم شده بود.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان