arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۶۶۰۷
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۰۲ - ۲۴ آذر ۱۳۹۷

ایرانی‌ها به کدام کشورها بیشتر سفر کرده‌اند؟

معاون گردشگری کشور از سفر ۴ میلیون و ۷۰۴ هزار و ۵۰۹ ایرانی به خارج از کشور در هفت ماه نخست امسال خبر داد. مقصد سفر بیشتر ایرانی‌ها کشورهای زیارتی، ترانزیتی و ارزان بوده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون گردشگری کشور از سفر ۴ میلیون و ۷۰۴ هزار و ۵۰۹ ایرانی به خارج از کشور در هفت ماه نخست امسال خبر داد. مقصد سفر بیشتر ایرانی‌ها کشورهای زیارتی، ترانزیتی و ارزان بوده است.

ولی تیموری با یادآور این‌که سال گذشته ۱۰ میلیون و ۵۲۴ هزار و ۹۵۲ نفر به خارج از کشور سفر کردند، به ایسنا گفت: سفرهای خارجی ایرانی‌ها امسال در قیاس با سال گذشته بسیار کمتر بوده است.

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درحالی از افت سفرهای خارجی ایرانی‌ها خبر داده که منبع آماری آن، پلیس مهاجرت است که خروج ایرانی‌های مقیم خارج از کشور را نیز در این محاسبات لحاظ می‌کند. به استناد گزارش‌های آژانس‌های مسافرتی، تا پاییز امسال سفرهای خارجی ایرانی‌ها نیز تحت تاثیر افزایش نرخ عوارض خروج از کشور، ارز و بلیت هواپیما، نصف شده است. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی هم چندی پیش از کاهش تعداد مسافران در مسیرهای هوایی خارجی تا ۳۳درصد تنها در مهرماه خبر داده و گفته بود: «امسال به دلیل بدتر شدن شرایط اقتصادی مردم و افزایش قیمت بلیت تعداد سفر با هواپیما در مهر امسال در مقایسه با مهر پارسال ٣٣‌درصد کاهش پیدا کرده است.»

معاون گردشگری در ادامه گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد: بیشترین سفر ایرانی‌ها از ابتدای امسال تا پایان مهرماه به ترتیب به کشورهای عراق، ترکیه، امارات، گرجستان، آلمان، قطر و عربستان انجام شده است.

تیموری در عین حال اظهار کرد:‌ برخی از این کشورها را نمی‌توان مقصد نهایی ایرانی‌ها دانست؛ چرا که کشورهایی مثل ترکیه، امارات و یا قطر نقطه اتصال با کشوری دیگر و مسیر ترانزیت ایرانی‌ها است. بنابراین نمی‌توان این تفکیک مقاصد را دقیق دانست. خیلی‌ها هنگام سفر، مقصد اول خود را مثلا استانبول یا دبی ذکر می‌کنند، اما دست‌کم ۷۰ درصد آن‌ها از این شهر به کشور دیگری می‌روند.

نظرات بینندگان