arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۶۷۱۲
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۶ - ۲۴ آذر ۱۳۹۷

الاخبار از راز سفر نتانیاهو به عمان و نقش امارات پرده برداشت

روزنامه الاخبار لبنان به نقل از منابع عربی در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس فاش کرد: محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی نقش مهمی در ترغیب بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل برای سفر به عمان داشت و امارات و اسرائیل قبل از این سفر هماهنگی کاملی انجام داده بودند. امارات خواهان بهبود روابط با عمان است و برای دور کردن این کشور از ایران و قطر تلاش می‌کند؛ دو کشوری که مسقط روابط خوبی با آن‌ها دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

روزنامه الاخبار لبنان نوشت که سفر نتانیاهو به عمان با هماهنگی امارات و با هدف دستیابی به اطلاعات دقیق درباره وضعیت جسمانی سلطان قابوس صورت گرفته بود.

به گزارش ایسنا، روزنامه الاخبار لبنان به نقل از منابع عربی در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس فاش کرد: محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی نقش مهمی در ترغیب بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل برای سفر به عمان داشت و امارات و اسرائیل قبل از این سفر هماهنگی کاملی انجام داده بودند. امارات خواهان بهبود روابط با عمان است و برای دور کردن این کشور از ایران و قطر تلاش می‌کند؛ دو کشوری که مسقط روابط خوبی با آن‌ها دارد.

محمد سلطان السویدی، سفیر امارات در عمان به دولتش پیشنهاد داده که با تشویق یا تهدید موضع عمان درباره قطر را تغییر دهد. این مساله در یکی از اسناد فاش شده از سفارت امارات در مسقط آمده است.

امارات می‌خواست از طریق سفر نتانیاهو اطلاعات دقیقی درباره اوضاع جسمانی سلطان قابوس، پادشاه عمان که از سرطان روده رنج می‌برد به دست بیاورد. این اقدام در راستای تلاش امارات برای تعیین یک شخصیت نزدیک به این کشور به عنوان جانشین سلطان قابوس و طرح "دو محمد"( محمد بن زاید و محمد بن سلمان) برای گسترش نفوذشان در عمان است.

به گفته منابع، عربستان و امارات می‌خواهند بعد از مرگ قابوس قدرت به اسعد بن طارق، معاون دوم نخست‌وزیر که یکی از قوی‌ترین نامزدها برای جانشینی وی است، برسد. امارات و عربستان روابط خوبی با اسعد بن طارق دارند و رسیدن وی به قدرت تغییر اساسی در سیاست خارجه عمان که کاملا با سیاست‌های عربستان و امارات فرق دارد، ایجاد خواهد کرد. سیاست‌ خارجه عمان موجب تنش دائمی میان مسقط و ریاض و ابوظبی شده است.

نظرات بینندگان