arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۶۸۲۵
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۰۹ - ۲۵ آذر ۱۳۹۷

فرمانده مرزبانی ناجا: حمل کننده سلاح،‌ مواد و مشروبات الکلی با «کوله‌»، کولبر نیست

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی با انتقاد از برخی اظهارنظرهای غیرکارشناسانه در خصوص ترددهای غیرمجاز گفت: افرادی که در نیمه‌های شب در دره‌ها و ارتفاعات تردد غیرمجاز داشته و حتی با مرزبانان درگیر شده و تیراندازی می‌کنند، کولبر نیستند اگرچه اقلام ضد فرهنگی، مشروب، مواد مخدر و سلاح را در« کوله‌های» خودحمل می‌کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فرمانده مرزبانی ناجا: حمل کننده سلاح،‌ مواد و مشروبات الکلی با «کوله‌»، کولبر نیست

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی با انتقاد از برخی اظهارنظرهای غیرکارشناسانه در خصوص ترددهای غیرمجاز گفت: افرادی که در نیمه‌های شب در دره‌ها و ارتفاعات تردد غیرمجاز داشته و حتی با مرزبانان درگیر شده و تیراندازی می‌کنند، کولبر نیستند اگرچه اقلام ضد فرهنگی، مشروب، مواد مخدر و سلاح را در« کوله‌های» خودحمل می‌کنند.

سردار قاسم رضایی فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی به 8 هزار و 755 کیلومتر مرز جمهوری اسلامی ایران و همسایگی با 15 کشور اشاره و اظهار داشت: مرزهای آبی و خاکی کشور ما فرصت است؛ اما اگر خوب مدیریت نشوند می‌توانند تهدید محسوب شوند.

وی با اعلام این مطلب که هم اکنون آمادگی خوبی در مناطق مرزی وجود دارد، تصریح کرد: دروازه‌ها و بازارچه‌های مرزی فرصت‌های خوبی در مرزها به وجود آورده‌است اما با توجه به اینکه هر کشور قانون خاص خود را دارد که در خط مرزی مشخص شده، تفکیک آن برای مرزنشینان مشکل ایجاد کرده است.

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی ادامه داد: خط مرزی برای نظامیان و افراد سیاسی مشخص است اما برای مرزنشینان مشکل است.

سردار رضایی به تهدیدات پیرامونی جمهوری اسلامی ایران پرداخت و گفت: به دلیل عمق آرمان‌های جمهوری اسلامی، همواره تهدیداتی بیرون از مرزها و پیرامون آن داشته‌ایم و هر روزه نیز مستکبرین و مزدوران تهدیدات زیادی را متوجه ایران می‌کنند؛ خوشبختانه مشکلاتی از مرزها به داخل نداریم چراکه برنامه‌ریزی لازم را داشته‌ایم.

وی به همسایه شرقی ایران یعنی افغانستان اشاره و بیان داشت: در سال 2000 بر طبق آمار سازمان ملل 200 تن مواد مخدر در افغانستان کشت می‌شد اما وقتی پای نحس استکبار به افغانستان باز شد طبق آمار در سال 2018 بیش از 9 هزار تن مواد مخدر تولید شد یعنی افزایش 50 برابری.

این مقام ارشد نیروی انتظامی توضیح داد: این افزایش مواد مخدر مفهوم دارد؛ باید با آنها مقابله کنیم؛ از طرفی هم تحمیل فقر و بدبختی به مردم افغانستان را دارند و هم کشورهای جانبی و همچنین برای ما نیز مشکل ایجاد می‌کنند بخصوص برای ترانزیت .

سردار رضایی با اشاره به این مطلب که ایران خط مقدم مبارزه با مواد مخدر و برخورد با افراد شرور است، تاکید کرد: پرورش گروه‌های تروریستی و اشرار از دیگر موارد منفی در کشورهای همسایه است؛ در مرزهای مشترک با عراق نیز چند سالی بود که تحمیل گروه‌های تروریستی را داشتیم اگرچه کمی آرام شد لیکن مشکلاتی داریم؛ در شمال غرب کشور نیز همچنین.

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی به معضل قاچاق کالا اشاره و اعلام کرد: برخورد با تردد غیرمجاز افراد و برخورد با قاچاق کالا از جمله مواردی است که بخشی از توان مرزبانی را به خود معطوف کرده است.

سردار رضایی گفت:‌مشکل دیگر ما برداشت‌های متفاوت از نوع وظیفه و مقابله مرزبانی است و اظهارنظرهای متفاوتی است که بدون کارشناسی بیان می‌شود.

وی اعلام کرد: مرز طبق قانون تعریف دارد؛ هرگونه تردد غیرمجاز در مرز جرم تلقی می‌شود، متاسفانه بعضا مصاحبه‌هایی را شاهدیم که آگاهانه و ناآگاهانه عنوان می‌کنند که مرزبانی با کولبران برخورد کرده است در صورتی که کولبر در حمایت مرزبانی است.

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی کولبر را فردی دانست که در زمان و مکان و روز مشخص به جابجایی کالایی مشخص مبادرت می‌ورزد و عملکردش با نظارت مرزبانی است اما وقتی فردی در نیمه شب در دره‌ها و ارتفاعات تردد غیرمجاز دارد و گاها با مرزبانی درگیر شده و اقدام به تیراندازی می‌کند مسلم است که کولبر نیست؛ اگرچه با «کوله» خود اجناس غیرمجاز،ضد فرهنگی، مشروب، اسلحه و مهمات را حمل می‌کند.

سردار رضایی با انتقاد از برخی اظهارنظرها اعلام کرد:‌ باید دستگاه‌های متولی تذکرات لازم را بدهند؛ نباید تلاش شبانه‌روزی و مستمر سربازان،‌ درجه‌داران و مرزبانان ما که در شرایط سخت خدمتگذاری می‌کنند با اظهارنظرهای نادرست زیر سؤال برود.

وی به اقدامات مرزبانی ناجا در 8 ماهه امسال پرداخت و گفت: رشد بیش از 2.8 برابری کشفیات سوخت را در مرزها داشته‌ایم؛ کشفیات سیگار 38 درصد، چای 39 درصد و خشکبار 50 درصد افزایش داشته است؛ کشفیات احشام نیز بیش از 6 و نیم درصد افزایش یافته است.

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی به موضوع انسداد مرزها اشاره و بیان داشت: انسداد مرزها کامل نشده است؛ در برخی مناطق باید نقاط مرزی را با پهپاد کنترل کنیم؛ در برخی مناطق هنوز جاده و پاسگاه ساخته نشده و طرح انسداد جامع به نتیجه نرسیده است.

سردار رضایی گفت: برای برخورد با کالای قاچاق در حوزه دریا باید شناورهایی داشته باشیم که بتواند در عمق دریا شناورهای غیرمجاز را اعمال قانون کند؛ همچنین تاسیساتی که دیگر سازمان‌ها دارند باید به نوعی در اختیار مرزبانی قرار گیرد.

وی با انتقاد از وجود خلاء قانونی و ضعف در اجرای هماهنگ برنامه‌ها گفت: اگرچه یکی از وظایف ناجا مقابله با تردد غیرمجاز و برخورد با کالای قاچاق است اما باید سازمان‌های دیگر که در این زمینه مسئول هستند پای کار بیایند؛ باید مشخص شود که سوخت قاچاق از کجا می‌آید؟ چگونه به مرز می‌رسد؟ چرا که بخشی از بار دیگر سازمان‌ها به سوی مرزها گسیل می‌شود و مرزبانی باید آن را به دوش کشد.

این مقام ارشد نیروی انتظامی گفت: در حوزه مبارزه با قاچاق و تردد غیرمجاز بیش از توان موجود،‌ مرزبانی به آن می‌پردازد که اگر دستگاه‌های دیگر به وظایف خود عمل کنند قطعا وضعیت بهتر خواهد شد؛ اگرچه مرزبانی در این حوزه‌ها توفیقات خوبی داشته است.

سردار رضایی با تشکر از تمام همرزمانش در مرزها و علی‌الخصوص خانواده آنها به ادامه دار بودن دفاع مقدس در حوزه مرزبانی پرداخت و گفت: مقام معظم رهبری در دیدار با خانواده شهدای مرزبانی فرمودند که مرزبانی مظلومند و شهدای مرزبانی نیز مظلومند و شما چه می‌دانید آنجا در مرزها چه می‌گذرد....

وی در خصوص طرح مردم یاری اظهار داشت: این طرح روش جاری ماست چرا که اعتقاد داریم که عملکرد مرزبانی با مرزنشینان عجین است؛ لذا یکی از تدابیر ما مردم‌یاری است و ما در حوزه‌های مختلف همچون عمرانی، بهداشتی، کشاورزی و غذایی به مرزنشینان کمک می‌کنیم.

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی در خاتمه اظهار امیدواری کرد که مجلس و دولت در بودجه سال98 توجه ویژه‌ای به فرزندان این مرز و بوم از جمله مرزبانی ناجا داشته باشند.

منبع: فارس
نظرات بینندگان