arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۶۸۷۴
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۳ - ۲۵ آذر ۱۳۹۷

مشاور ۳ رئیس جمهور سابق آمریکا: دموکراسی آمریکایی دیگر برتری ما در جهان را تضمین نمی‌کند

پتریک جوزف بیوکنن که سابق بر این مشاور ارشد ریچارد نیکسون، جرارد فورد و رونالد ریگان، روسای جمهور اسبق آمریکا بوده، در مقاله‌ای برای مجله آمریکن کانزرواتیو، نوشت: روسیه در حال‌ حاضر به ققنوسی می ماند که از خاکسترهایش دوباره متولد شده و چین هم در حال‌ پیشرفت است، در حالی که آمریکا دارد شبیه فرانسه در آخرین روزهای جنگ جهانی دوم می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

یک مشاور روسای جمهور اسبق آمریکا نظیر ریچارد نیکسون و رونالد ریگان در مقاله‌ای تاکید کرد: دموکراسی در وضعیت حال حاضر بی‌اعتبار شده است و دیگر پیش شرطی برای موفقیت اقتصاد یک کشور محسوب نمی‌شود.

به‌ گزارش ‌ایسنا، ‌به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، پتریک جوزف بیوکنن که سابق بر این مشاور ارشد ریچارد نیکسون، جرارد فورد و رونالد ریگان، روسای جمهور اسبق آمریکا بوده، در مقاله‌ای برای مجله آمریکن کانزرواتیو، نوشت: روسیه در حال‌ حاضر به ققنوسی می ماند که از خاکسترهایش دوباره متولد شده و چین هم در حال‌ پیشرفت است، در حالی که آمریکا دارد شبیه فرانسه در آخرین روزهای جنگ جهانی دوم می‌شود.

این سیاستمدار، خاطر نشان کرد: دیگر در وضعیت فعلی یک کشور لازم نیست که برای موفقیت و پویایی دموکراتیک باشد و در این زمینه اشاره کرد به این که روسیه یک کشور مخروبه بود که به عنوان یک قدرت بزرگ پیش چشم جامعه بین‌الملل بازیابی شد.

بیوکنن در این مطلب نوشت: در این قرن در چین مشاهده کردیم که رهبران بلند پروازش چطور با یک حکومت تک حزبی توانستند یک قدرت جهانی به وجود بیاورند و چطور دموکراسی پیشرفت لازم برای پیشرفت‌های اقتصادی چشم‌گیر نیست.

به گفته بیوکنن تنوع چیزی است که دموکراسی آمریکایی اکنون به جهان به عنوان بهترین ویژگی‌اش پیشنهاد می‌کند و عامل ادعای بزرگی‌اش است. با این حال او تاکید کرد که همین تنوع اروپا را به جایی رسانده که علنا دست به فرار بزند. اشاره او به بحران مهاجرت در قاره اروپا است.

وی نوشت: درست تر آن است که بگوییم جهان در حال‌ پشت کردن به فراملیت گرایی و رفتن به سراغ قبیله گرایی و دور شدن از تنوع و بازگشت به ملی گرایی قومی است که عامل سر بر آوردن ملت‌ها بوده است. دیگر کسی تنوعی که دموکراسی ما پیشنهاد می‌دهد را نمی‌خرد.

این مشاور روسای جمهور سابق آمریکا در ‌عین ‌حال اینکه جهان هنوز می‌خواهد مثل آمریکا باشد را مورد تردید قرار داد و علت آن را مشاهده فشارهای به اوج رسیده بر دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا و بالا گرفتن بحث در میان نخبگان سیاسی برای پایین کشیدن چهل و پنجمین رییس جمهور آمریکا و به زندان انداختنش دانست.

بیوکنن نوشت: جهان چه فکری می‌کند وقتی می بیند یک جمهوری سابقا عظیم، دغدغه‌اش جدا شدن یک رییس جمهور دیگر است؟

او خاطر نشان کرد: در میان این ترس و وحشت معاهده تسلیحاتی سلاح های هسته ای میان برد مربوط به دوران ریگان با سقوط روبرو است و ابتکار عمل ترامپ در شبه جزیره کره برای خلع سلاح هسته‌ای در خطر است.

این مشاور سابق روسای جمهور آمریکا در پایان، گفت‌: حالا تا دو سال دیگر دغدغه‌مان قرار است این باشد که پرداخت حق السکوت به استورمی دنیلز، توجیه کننده برکناری یک رییس جمهور است و این که مایک کوهن، وکیل سابق ترامپ زمانی از مذاکرات با روس‌ها درباره پروژه‌ ساخت برجی متعلق به رییس‌اش در مسکو دست برداشت. ما در جهانی که به صورت جدی مرگ بار است، تبدیل به ملتی بدون جدیت شده‌ایم که به مسائل پیش پا افتاده اهمیت می‌دهد.

نظرات بینندگان