arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۶۹۷۳
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۲۳ - ۲۵ آذر ۱۳۹۷

مصباح یزدی: اگر می‌خواهیم با آمریکا بجنگیم باید فکرمان را اصلاح کنیم

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: اگر می‌خواهیم با آمریکا بجنگیم، باید فکرمان را اصلاح کنیم؛ وگرنه کسانی که آمریکا را با این همه امکانات، شکست‌ناپذیر می‌دانند و مقهور قدرت او هستند، هرگز نمی‌توانند، او را دشمن خود بدانند و با او بجنگند
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مصباح یزدی:اگر می‌خواهیم با آمریکا بجنگیم باید فکرمان را اصلاح کنیمعضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: اگر می‌خواهیم با آمریکا بجنگیم، باید فکرمان را اصلاح کنیم؛ وگرنه کسانی که آمریکا را با این همه امکانات، شکست‌ناپذیر می‌دانند و مقهور قدرت او هستند، هرگز نمی‌توانند، او را دشمن خود بدانند و با او بجنگند.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی در دیدار با پیشکسوتان و رزمندگان دفاع مقدس و جانبازان استان یزد با اشاره به این‌که جهاد از منظر قرآن با برداشتی که گاهی در محاورات عرفی از جهاد می‌شود، متفاوت است، گفت: جهاد، یکی از فروع دین است و آن‌چه در ابتدا از واژه جهاد به ذهن می‌رسد، جهاد نظامی است؛ اما کاربردهای واژه جهاد در قرآن کریم، به گونه‌ای است که گویا جهاد مسئله‌ای است که انسان هر روز و هرشب، با آن سر و کار دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که با پیروزی انقلاب و روی کار آمدن نظام اسلامی، قسم دیگری از جهاد نیز مصداق پیدا کرد، اظهار کرد: جهاد فرهنگی، قسم دیگری از جهاد دشمنان علیه ماست که به برکت فرمایشات امام(ره) و رهبری نسبت به آن، آگاهی یافتیم. امروزه در ادبیات عام سیاسی دنیا، دوگونه جنگ مطرح می‌شود؛ جنگی که با ابزارهای نظامی انجام می‌شود و جنگ دیگری که با ابزار فکری و برای تأثیرگذاری در اذهان دیگران انجام می‌شود.

وی با بیان این‌که جهاد نظامی با سردمداران کفر و گماشتگان استکبار جهانی در داخل کشور قبل از انقلاب و هم‌چنین هشت‌سال دفاع مقدس، از جمله جهادهای نظامی بود، ادامه داد: هرچند برخی مبارزه با شاه را جنگ نظامی نمی‌دانند، اما واقعیت این است که خیلی‌ها در زندان‌ها و زیر شکنجه و برخی نیز در تظاهرات و کف خیابان، جان خود را در این مسیر، تقدیم کردند و از این‌رو این جهاد در واقع جهادی نظامی بود؛ البته در آن زمان، هنوز اهمیت جنگ نرم به خوبی درک نشده بود و نهایتاً به عنوان یک ابزار ضمنی در کنار جنگ نظامی به کار گرفته می‌شد و مثلاً به عنوان تبلیغات در کنار جنگ، سعی می‌شد، اراده طرف مقابل سست شود. اما جنگ نرم به عنوان یک جنگ اصیل و مستقل، کمتر مورد توجه قرار می‌گرفت. اما امروز، جنگ اصلی، جنگ نرم است.

مصباح یزدی با اشاره به آیاتی از قرآن مبنی بر لزوم جهاد مداوم در طول زندگی، اظهار کرد: طبع انسان به دنبال یک زندگی آرام و  بی‌دغدغه است، اما خداوند انسان را به جهاد فرا می‌خواند و طبق بینشی که انبیا برای ما به ارمغان آورده‌اند، سراسر زندگی دنیا، جهاد است. به عبارت دیگر، وقتی انسان پا به مرحله انسانیت می‌گذارد، وارد جنگ می‌شود و تا آخرین مرحله باید در میدان باشد؛ مگر این‌که نخواهد انسان باشد و بخواهد مانند حیوانات رها باشد.

وی با طرح این پرسش که چرا خداوند چنین بساطی را راه انداخته است که انسان باید دائم جهاد کند؟، ادامه داد: چرا خدایی که می‌خواهد رحمت خودش را شامل حال بندگان کند، چنین  کرده است؟ چرا عده‌ای باید مورد ظلم قرار بگیرند و انسان دائماً در جنگی باشد که تمامی ندارد؟ چرا باید بهترین بندگان خدا، بالاترین سختی‌ها را تحمل کنند و به فجیع‌ترین وضع، به شهادت برسند؟

وی با اشاره به اهمیت پاسخ به این سؤالات اظهار کرد: پاسخ اجمالی این است که خداوند نوعی رحمت دارد که با ارزش‌تر از همه رحمت‌های دیگر است و هر موجودی نمی‌تواند چنین رحمتی را درک کند. برای این‌که موجودی بتواند چنین رحمتی را درک کند، باید با انتخاب خودش حرکت کند تا لیاقت درک رحمت را پیدا کند. لازمه درک چنین رحمتی این است که موجودی مختار وجود داشته باشد و همیشه در کش‌وقوس‌های متعدد و جاذبه‌های مختلف، ناچار به انتخاب باشد تا در صورت دل کندن از جاذبه‌های دیگر و انتخاب مسیر صحیح، رشد کند و بتواند بفهمد که چنین لذتی وجود دارد و آن را درک کند.

 وی افزود: همانگونه که کودک نابالغ هیچ درکی از لذت جنسی ندارد و باید رشد کند تا بتواند چنین درکی پیدا کند، انسان نیز برای درک رحمت‌های الهی، باید رشد کند. شخصی مثل پیامبر اسلام به بالاترین نهایت رشد و کمال رسیده و می‌تواند این رحمت را به صورت کامل درک کند؛ البته این راه  برای انسان‌های دیگر هم وجود دارد و هرکس به میزان رشدش می‌تواند به رحمت الهی برسد.

مصباح یزدی اظهار کرد: گاهی فرزندان و همسر انسان، دشمن او و مانع رسیدن او به خدا می‌شوند! البته گاهی نیز عکس این قضیه صادق است و همسران و فرزندان زمینه رشد و تعالی انسان‌ها را فراهم می‌کنند. به هر حال باید حواسمان نسبت به دشمنان جمع باشد؛ از درون خودمان، دشمن وجود دارد تا در خانواده، همسایه، شهر تا کل دنیا؛ و ما نیز باید با همه این دشمنان مبارزه کنیم؛ یعنی نه تنها همواره باید در حال جهاد باشیم، بلکه گاهی در یک لحظه با چندین دشمن باید بجنگیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اقسام جهاد، مهم ترین جهادها را جهادی دانست که با فکر انسان‌ها سروکار دارد و افزود: سایر جهادها نیز مبتنی بر همین جهاد فکری است؛ اگر می‌خواهیم با آمریکا بجنگیم، باید فکرمان را اصلاح کنیم؛ وگرنه کسانی که آمریکا را با این همه امکانات، شکست‌ناپذیر می‌دانند و مقهور قدرت او هستند، هرگز نمی‌توانند، او را دشمن خود بدانند و با او بجنگند. آمریکا، ما را تحریم می‌کند، اگر بخواهیم در برابر تحریم بایستیم، ابتدا باید فکر را اصلاح کنیم؛ باید بفهمیم و باور کنیم که می‌توانیم؛ بفهمیم که باید برخی سختی‌ها را تحمل کرده و با تلاش در میدان اقتصاد و صنعت، اثرات تحریم را از بین ببریم؛ از این‌رو ابتدا جهاد فکری نیاز است و بعد جهاد اقتصادی.

وی در پایان با بیان این‌که جوهره انسان، فکر اوست و اگر قرار بود، نیندیشد، طبق فرمایش قرآن، بشر با چارپایان تفاوت چندانی نداشت، افزود: آن‌چه برای همه ما در همه حالات واجب است و هیچ وقت بازنشستگی ندارد، جهاد فکری است؛ اگر نقصی در فکرمان هست و کمبودی در شناخت اسلام و فکر صحیح اسلامی داریم، برطرف کنیم و این فکر را به دیگران هم منتقل کنیم و برای حرکت جهادی در زمینه‌های گوناگون، ایجاد انگیزه کنیم تا آن‌چه خدا می‌خواهد تحقق پیدا کند.

نظرات بینندگان