arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۶۹۹۲
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۰۹ - ۲۶ آذر ۱۳۹۷

ایمن‌آبادی: همیشه از رفراندوم ترسیده‌ایم/ اگر در مورد لوایح چهارگانه رفراندومی انجام می‌شد نمایندگان هم در تصمیم‌گیری راحت‌تر بودند

نایب رئیس کمیسیون مستقلین ولایی با اشاره به لایحه رفراندوم محلی گفت: هیچ کس نظر مردم را سوال نمی‌کند بلکه در بهترین حالت مردم قانع به نتیجه شده‌اند و می‌گویند کارهایتان را که کردید به ما بگویید که چه کار کرده‌اید؟ این خیلی بد است و این یعنی مردم به حداقل حداقل اقناع شده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

جعفرزاده ایمن‌آبادی: همیشه از رفراندوم ترسیده‌ایم/ اگر در مورد لوایح چهارگانه رفراندومی انجام می‌شد نمایندگان هم در تصمیم‌گیری راحت‌تر بودند

نایب رئیس کمیسیون مستقلین ولایی با اشاره به لایحه رفراندوم محلی گفت: هیچ کس نظر مردم را سوال نمی‌کند بلکه در بهترین حالت مردم قانع به نتیجه شده‌اند و می‌گویند کارهایتان را که کردید به ما بگویید که چه کار کرده‌اید؟ این خیلی بد است و این یعنی مردم به حداقل حداقل اقناع شده‌اند.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، درباره لایحه رفراندوم محلی که اخیرا مطرح شده است، گفت: لایحه رفراندوم محلی می‌تواند لایحه خوبی باشد به این دلیل که نقص بزرگی در کار ما وجود دارد، به عنوان مثال نمایندگان مجلس وقتی رای می‌آوردند و به مجلس راه پیدا می‌کنند یک عده توقع دارند و می‌گویند ما به شما رای داده‌ایم پس شما نیز این رویکرد را داشته باشید یا عده‌ای بر خلاف آن‌ها می‌گویند ما به شما رای داده‌ایم پس اینطور عمل کنید. ما برای یک تصمیم نظر موکلین خودمان را نداریم و این باعث اتفاقاتی دیگر می‌شود. این مورد واقعا پیش آمده است که کسی آمده و می‌گوید اینطور نشود فرد دیگری می‌گوید بشود.

مردم در کشور ما بعد از تصمیم‌گیری‌ها از آن تصمیم مطلع می‌شوند

وی تاکید کرد: در سطح کوچک‌تر در شوراهای شهر تصمیم‌گیری‌ها مرتبط با مسائل اجتماعی شهر است که شهروند در آن تصمیم‌گیری‌ها دخیل نیست. بنده ابتدای امسال برای شرکت در اجلاسی به یکی از کشورها رفتم که در آنجا برای یکی از شهرهای‌شان بر سر این موضوع که شب‌ها چه ساعتی بازار خود را تعطیل کنند رفراندوم گذاشته بودند پس از این سفر بنده به رشت رفتم و دیدم مسئولان استان ما برای ساعت تعطیلی بازار تصمیم گرفته‌اند که مردم در این تصمیم‌گیری هیچ دخل و نظری نداشتند. مردم در کشور ما بعد از تصمیم‌گیری‌ها از آن تصمیم مطلع می‌شوند درصورتی که مردم خودشان همان تصمیم‌گیرنده را انتخاب کرده‌اند.

رفراندوم همیشه در ذهن ما به عنوان مسائل حاکمیتی مطرح می‌شود و فورا می‌ترسیم

نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان گفت مردم صرف رای دادن و مشارکت در انتخابات در مدیریت و تصمیم‌گیری کشور نقش دارند؟، گفت: نه. فردی برنامه‌ای می‌دهد و می‌رود تا اینجای کار مردم به آن برنامه رای داده‌اند بعد فردا خیلی اتفاقاتی می‌افتد که اصلا در آن برنامه نیست؛ در این میان عده‌ای راضی و عده‌ای ناراضی می‌شوند. شهرداری در شهر ما پیاده راه درست کرد که برای این کار تعدادی از بازارها را بست، هزینه بسیار سنگینی هم برای ساخت این پیاده راه‌ها متقبل شد، الان عده‌ای به ما مراجعه می‌کنند و می‌گویند خوب است و عده‌ای مراجعه می‌کنند و می‌گویند باید برچیده شود اما اگر رفراندوم برگزار شده بود مردم خودشان رای داده بودند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: رفراندوم همیشه در ذهن ما به عنوان مسائل حاکمیتی مطرح می‌شود و فورا می‌ترسیم و می‌گوییم رفراندوم برای براندازی نظام است اما نه این مسائل شهری و منطقه‌ای است. هرچقدر که ما مردم را در فرایند تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها مشارکت بدهیم خیلی بهتر است. همیشه قرار است که مردم تازه آخرکار مطلع بشوند و نظری هم نمی‌توانند بدهند.

این نماینده مردم رشت در پاسخ به این سوال که آیا برگزاری رفراندوم در تصمیم‌گیری‌های فنی یک شهر ما را از نقطه نظرات کارشناسی دور نخواهد کرد؟ ، گفت: اول که هرچیزی رفراندوم نمی‌شود و حدود آن مشخص است وگرنه اگر بخواهند در هر موضوعی رفراندوم بگیرند که در اروپا تمام روز باید یکجا بنشینند و رای بدهند. بعضی موارد در اختلاف نظر شدید کارشناسی قرار دارد که در این صورت کارشناسان از دیدگاه‌های خود دفاع می‌کنند و مردم بر اساس نظراتی که می‌شنوند نظر می‌دهند. مثلا دوتا تئوری وجود دارد رفراندوم با این موضوع برگزار می‌شود که مردم شما کدام یک را می‌پسندید.

تفاوت رفراندوم محلی و همه‌پرسی ملی

جعفرزاده ایمن‌آبادی با اشاره به تفاومت میان رفراندوم ملی و محلی گفت: رفراندوم محلی مربوط به یک منطقه خاص است و احتمال دارد مناطق اطراف آن هم اصلا ندانند موضوع از چه قرار است و اصلا مرتبط با مناطق دیگر هم نباشد، اما زمانی بحث ملی است مثلا می‌خواهند شخصی را انتخاب کنند که قرار است برای کل کشور نظر بدهد طبیعتا داستان این دو با هم فرق می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما در رفراندوم محلی فقط مباحث شهری و اجتماعی موضوعیت دارد یا اینکه مسائل سیاسی هم می‌تواند به رفراندوم گذاشته شود؟، ابراز کرد: نه، هرچیزی در سطح خودش. مثلا در شهری می‌خواهند تصمیمی بگیرند می‌توانند آن را به نظر بگذارند تا نظر مردم سنجیده شود و اصلا آن هزینه بشود یا نشود. خیلی از هزینه‌ها در این کشور شده که مردم از انجام آن هزینه‌ها راضی نیستند اما مالیات و عوارض داده‌اند. چرا وقتی داشت تصمیم گرفته می‌شد از مردم نظر نخواستند؟ می‌توانست در منطقه از مردم نظر پرسید.

اگر در مورد لوایح چهارگانه رفراندومی انجام می‌شد ما نمایندگان هم راحت بودیم

این عضو هیات رئیسه فراکسیون ایثارگران مجلس در پاسخ به این سوال که به نظر شما در کشور ما چه موضوعاتی در سطح ملی یا منطقه نیاز به رفراندوم دارد؟، گفت: در سطح محلی و منطقه‌ای فکر می‌کنم بیشتر مباحث شهری و شهرسازی می‌تواند وجود داشته باشد که باید با مردم آن منطقه مشورت کنند که متاسفانه این رویکردها و فضای آن وجود ندارد و هیچ کس نظر مردم را سوال نمی‌کند بلکه در بهترین حالت مردم قانع به نتیجه شده‌اند و می‌گویند کارهایتان را که کردید به ما بگویید که چه کار کرده‌اید؟ این را شفاف‌سازی می‌گوید ما نمی‌گوییم که از ما بپرسید چرا که شما ظاهرا اهل پرسش نیستید فقط نتیجه را اعلام کنید. این خیلی بد است و این یعنی مردم به حداقل حداقل اقناع شده‌اند.

جعفرزاده ایمن‌آبادی با اشاره به موضوعاتی که می‌تواند برای برگزاری رفراندوم در سطح ملی مطرح شود، گفت: به عنوان مثال امروز عده‌ای دارند روی موضوع CFT نظر می‌دهند عده‌ای برای ما پیامک می‌فرستند ما هم نمی‌دانیم این‌ها چقدر از مردم هستند. آیا همه مخالفین پیامکی هستند و موافقان اصلا نیازی نمی‌بینند که پیامک بدهند؟ اگر در این لوایح چهارگانه هم واقعا صدا و سیما پای کار می‌آمد و نظرات موافق و مخالف گفته می‌شد و بر اساس آن رفراندومی انجام می‌شد ما نمایندگان هم راحت بودیم و می‌گفتیم مردم خواستهاند که این کار صورت بگیرد ما هم رای می‌دهیم تا انجام شود یا مردم نخواسته‌اند که این کار انجام شود ما هم رای می‌دهیم که نشود.

منبع: ایلنا
نظرات بینندگان