arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۷۰۷۴
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۴ - ۲۶ آذر ۱۳۹۷

لاوروف: با اوکراین نمی‌جنگیم/ پوروشنکو علیه ما توطئه کرده/ پمپئو در سیاست‌ آمریکا کاره‌ای نیست

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه متعهد شد مسکو با اوکراین جنگی را آغاز نخواهد کرد و همچنین لزومی برای قطع روابط دیپلماتیک با اوکراین نیز وجود ندارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

وزیر امور خارجه روسیه امروز دوشنبه متعهد شد مسکو با اوکراین جنگی را آغاز نخواهد کرد. وی در عین حال گفت معتقد است پامپئو در سیاست خارجه آمریکا کاره‌ای نیست.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، این صحبت‌های سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در حالی مطرح شد که اخیرا به دنبال توقیف سه کشتی نظامی اوکراین از سوی روسیه در منطقه تنگه کرچ تنش‌ها بین دو کشور تشدید شده است.

لاوروف در مصاحبه‌ای با یک شبکه رادیویی روسیه گفت: من به این اندازه می‌توانم به شما قول بدهم که ما با اوکراین وارد جنگ نخواهیم شد.

این مقام دولت روسیه اظهار داشت: لزومی برای قطع روابط دیپلماتیک با اوکراین نیز وجود ندارد. من فکر نمی‌کنم قطع روابط بین دو کشور ضرورتی داشته باشد. مردم اوکراین از بابت این اتفاق تقصیری ندارند و اکثریت اوکراینی‌ها خواهان صلح برای کشورشان هستند و می‌خواهند از شر حکومت مفتضح کشورشان خلاص شده و به روابط عادی با روسیه برگردند.

لاوروف در عین حال گفت: روسیه مطمئن است که اوکراین به تحریک‌های خود در مرز با روسیه ادامه خواهد داد و اطلاع پیدا کرده که پترو پوروشنکو، رئیس جمهور اوکراین برای یک اقدام تحریک ‌آمیز در اواخر ماه دسامبر برنامه ریزی کرده است.

لاوروف گفت: من مطمئن هستم که اقدامات تحریک آمیز بیشتری در راه خواهد بود.

او ادامه داد: بر اساس اطلاعات جدیدی که ما به دست آورده و به آن اطمینان داریم پوروشنکو درحال برنامه ریزی برای یک اقدام تحریک آمیز مسلحانه در مرز روسیه و همچنین در مرز کریمه در پایان دسامبر است.

وزیر خارجه روسیه گفت: مسکو در صورتی که پوروشنکو به این برنامه‌اش عمل کند پاسخ سختی خواهد داد. روسیه اجازه هیچ گونه تهاجمی علیه دو جمهوری همپیمانش یعنی آبخازیا و اوستیا جنوبی نخواهد داد. این در حالی است که ناتو مکررا گفته از گرجستان برای پیوستن به ائتلاف ناتو حمایت خواهد کرد.

او ادامه داد: من مطمئن هستم آنها با یگان‌های نظامی خود به هیچ جا نخواهند رسید. آنها درک می‌کنند که آبخازیا و اوستیای جنوبی همپیمانان ما هستند و ما اجازه نخواهیم داد هیچ کس همپیمان‌های ما حمله کنند.

او اظهار داشت که به زودی ارمنستان و روسیه توافقی را امضا کرده و به موجب آن عدم حضور نیروهای نظامی خارجی در ارمنستان را تضمین می‌کند.

لاوروف همچنین در اشاره به مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا گفت که به عقیده او پامپئو در سیاست‌
گذاری‌های آمریکا دخیل نبوده و این کارکرد از جانب جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ انجام می‌شود.

وی افزود: می‌دانید من مدت زیادی است که با پامپئو صحبت نکردم و این احساس را دارم که او دیگر در مسیر سیاست خارجی آمریکا در قبال روسیه نقشی نداشته و تاکنون نیز این سیاست گذاری در مورد روسیه به بولتون محول شده است.

برچسب ها: لاوروف ، پوروشنکو ، پمپئو
نظرات بینندگان