arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۷۰۸۱
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۵ - ۲۶ آذر ۱۳۹۷

سخنگوی وزارت خارجه: فردی که خواهان تحریم ایران شود نه ایرانی است و نه وجدان دارد/ درباره سیاست موشکی ایران شفاف‌سازی می‌کنیم ولی مذاکره نه/ پرونده گرجستان مفتوح است

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: هر کس با هر نامی در هر جای جهان ادعا کند که ایرانی است و به خود جرات دهد که البته این جرات نیست بلکه زبونی است که ایران و مردم ایران تحریم شوند و در واقع خواهان تحریم کشورهای بیگانه علیه ایران شود باید گفت که این فرد نه ایرانی است و نه دارای وجدان است. قطعا هیچ ایرانی وطن پرستی از هر قوم و تفکری که باشد نزد بیگانگان برای ایجاد رنجش و آزار بیشتر هموطنان خود تلاش نمی‌کند و این رفتار از سوی هر کسی که باشد محکوم است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سفر اخیر ظریف به قطر برای شرکت در نشست بین‌المللی دوحه اظهار کرد: در حاشیه این سفر وزیر امورخارجه رایزنی‌ها و تبادل نظرهای مفید و سازنده‌ای با مقامات عالیرتبه قطر داشت .

به گزارش ایسنا، بهرام قاسمی صبح روز دوشنبه در نشست مطبوعاتی خود در پاسخ به سوالی در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه در ساز و کار مالی اروپا قرار است کشورهای اروپایی در ازای پول نفت ایران فقط نیازهای دارویی و غذایی ایران را تامین کنند، گفت: این سازوکار صرفا برای تامین داروها و مواد غذایی تعریف نشده است و مجموعه‌ای از مبادلات و همکاری‌های اقتصادی ، صنعتی و حتی سرمایه‌گذاری را باید در بر بگیرد .

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در رابطه با آخرین اقدامات وزارت امور خارجه جهت دفاع از حقوق شهروندان ایرانی که به گرجستان سفر می‌کنند و این که علی‌رغم این که سفیر گرجستان در ایران دو بار به وزارت امور خارجه احضار شده است و همچنین سفیر ایران در تفلیس با برخی از مقامات گرجستان از جمله وزیر امور خارجه این کشور در رابطه با این موضوع رایزنی کرده است، ولی هم چنان خبرها حاکی از برخورد نامناسب با شهروندان ایرانی در مرزهای گرجستان است، اظهار کرد: با توجه به روابط حسنه ای که بین ایران و گرجستان وجود دارد ما انتظار این نوع برخوردهای نامناسب را نداشتیم و این نوع برخوردها با شهروندان ایرانی برای ما تعجب‌برانگیز بود.

وی با اشاره به سیاست جمهوری اسلامی ایران در دفاع از حقوق شهروندان خود در نقاط مختلف جهان، گفت‌: ما اتفاقات رخ داده برای شهروندان ایرانی در گرجستان و مبادی ورودی به این کشور را مورد بررسی قرار دادیم در تفلیس و تهران تلاش های بسیاری را انجام داده‌ایم تا این مشکل حل شود . در این چارچوب رایزنی هایی نیز با مقامات گرجستانی انجام شده است و این پرونده همچنان به صورت جدی برای ما مفتوح است و ما در حال پیگیری آن هستیم. مراتب اعتراض خود را اعلام کرده‌ایم و به صورت روزانه در تهران و تفلیس این موضوع را دنبال می‌کنیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان، تاکید کرد: این نوع رفتار از سوی مقامات مرزبانی تفلیس قابل قبول نیست. مقامات سیاسی این کشور در مورد این نوع برخوردها اظهار نگرانی کرده‌اند و تاکید کرده‌اند که این موضوع را پیگیری خواهند کرد.

وی ادامه‌ داد: ما در داخل کشور تمهیداتی را در این زمینه مورد بررسی قرار داده ایم و طی یکی دو هفته‌ آینده اقداماتی را انجام می‌دهیم و در فضای دیگری با دولتمردان گرجستان در این خصوص صحبت می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم که حقوق شهروندان ایرانی مخدوش شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه‌ خاطرنشان کرد: در همین زمینه جلسات متعددی را با ارگان های ذی ربط در داخل کشور برگزار کرده‌ایم. موضوع را بررسی کرده و همان طور که گفتم این پرونده برای ما مفتوح است.

بهرام قاسمی ادامه‌ داد: اما در کنار تمامی این سخنان ما متاسفانه شاهد وجود برخی از گروه ها و شرکت های سودجو هستیم که از فرصت لغو روادید بین دو کشور سوءاستفاده می‌کنند و با دروغ و دغل و دادن وعده‌های نادرست نسبت به گمراه کردن برخی از هموطنان برای گرفتن یکسری امتیازات در داخل گرجستان ، اقدام کرده‌اند و ما روی این موضوع در حال بررسی هستیم و آن را نیز پیگیری خواهیم کرد.

وی ادامه‌ داد: من همان طور که پیش از این نیز تاکید کرده بودم امروز نیز تاکید می‌کنم که اگر ایرانیان اجباری در حال‌ حاضر برای رفتن به گرجستان را ندارند برای سفر به این کشور تامل کنند تا این موضوع فیصله پیدا کند. ما تصور داریم که دولت گرجستان با توجه به نوع روابط دو کشور اقدامات لازم را برای حل این موضوع انجام می‌دهد و ما نیز اقدامات لازم را برای دفاع از حقوق شهروندانمان انجام خواهیم داد. من همچنین در همین جا از شهروندان کشورمان این را می‌خواهم که قبل از سفر به هر کشوری حتما قوانین آن کشور را مورد مطالعه قرار دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در ادامه‌ در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر این که برایان هوک یکی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه آمریکا در ویدیویی اعلام کرده است که بحث اخراج فرزندان و وابستگان مقامات جمهوری اسلامی ایران از آمریکا را دولت این کشور مورد بررسی و مطالعه قرار می‌دهد و این که این مقدار به چه میزان با قوانین بین‌المللی مغایر است، گفت‌: ایشان حرف‌های بی ربط می زند و خیلی نباید جدی بگیریم. حرف‌های بی ربط یک فرد غیر ایرانی که تلاش می‌کند هر لحظه مشکلاتی را برای ایران ایجاد کند شاید ماموریت ایشان ایجاد یک جنگ روانی و تشویش اذهان عمومی در مقابل اراده ملت ایران است و همان طور که گفتم فکر می‌کنم نباید به حرف‌های ایشان که زیاد صحبت می‌کنند توجه کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در مورد اخبار منتشر شده در رابطه با احتمال حمله قریب الوقوع دولت ترکیه به شمال سوریه و شرق فرات و نگاه ایران نسبت به این موضوع، تصریح کرد: هنوز اقدام نظامی صورت نگرفته است و آن چه که در این زمینه مطرح است بیشتر چیزی است که در خبرها منتشر شده است و این که اقدامی صورت می‌گیرد یا خیر را ما نمی دانیم.

وی خاطر نشان کرد: موضع ما در مورد بحث سوریه و واقعیت‌های این کشور یک موضع شفاف و روشن است و بارها این مواضع را اعلام کرده‌ایم.

قاسمی اضافه کرد: ما معتقد هستیم که هیچ کشوری بدون اجازه دولت مرکزی سوریه نباید اقدامی در درون خاک سوریه انجام دهد و باید برای هر اقدامی با دولت سوریه هماهنگی صورت بگیرد و مجوز دولت مرکزی سوریه اخذ شود. این سیاست کلی ما است و اگر چنین موضوعی رعایت نشود، می‌تواند وضعیت سوریه و تلاش هایی که برای حل بحران سوریه با توجه به مکانیزم روند آستانه انجام شده است را با مشکلاتی مواجه کند.

وی با مثبت ارزیابی کردن روند آستانه و پیشرفت های حاصل شده در آن، گفت‌: ما در نقطه همکاری‌های خوبی قرار داریم و امیدواریم که این روند مثبت ادامه‌ داشته باشد. از دیگر سو دوستان در ترکیه با واقعیت های منطقه و سوریه آگاه هستند. ما با آنها در تماس و رایزنی قرار داریم و این رایزنی ها ادامه‌ دارد .

بهرام قاسمی صبح در ادامه‌ گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر این که معافیت 45 روزه دولت عراق برای همکاری با ایران که از سوی آمریکا به این کشور داده شده بود، در حال‌ اتمام است و آیا دو کشور ایرا ن و عراق در این ارتباط اقدام به تدوین راهکارها و سازو کارهایی برای ادامه همکاری دو کشور کرده‌اند، با توجه به این که هفته‌ پیش نیز عراق میزبان هیات هایی از سوی ایران و آمریکا بود، اظهار کرد: عراق به عنوان یک کشور همسایه که دارای مرزهای طولانی با ما است و از اشتراکات فرهنگی و مذهبی زیادی با ما برخوردار است، جزو شرکای خوب ایران در عرصه های مختلف است و خواهد بود. ما همکاری های خود را با این کشور همسایه مثل گذشته و با همان شدت ادامه‌ می‌دهیم و علائمی که در این زمینه دریافت می کنیم ، علائم مثبتی است. این همکاری ها ادامه‌ پیدا می‌کند. البته همان طور که گفتیم تلاش‌های مذبوحانه ایالات متحده آمریکا برای تخریب این روابط و ایجاد مشکل در روابط فیمابین ایران و عراق وجود دارد، ولی تجربه به ما خیلی چیزها آموخته است و دیگر کشورها نیز نگاه مستقل خود را دارند.

وی ادامه‌ داد: احتمالا در آینده شاهد همکاری‌های اقتصادی بیشتری با عراق خواهیم بود. علاوه بر همکاری‌های گذشته و درواقع می‌توانیم حوزه های جدیدی را برای افزایش همکاری داشته باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این که اسرائیل به تازگی به عضویت FATF در آمده است و با توجه به این که قرار است در ماه فوریه جلسه‌ای در مورد پیوستن ایران به FATF به عنوان یک عضو همکار برگزار شود، لابی اسرائیل به چه میزان می‌تواند در نوع تصمیم گیری در این جلسه موثر باشد؟ خاطر نشان کرد: مقامات رژیم صهیونیستی با توجه به ماهیت شان از هر بهانه ای برای تخریب چهره ایران استفاده می‌کند و در واقع در هر برهه ای تلاش می‌کنند که سیاست مخرب خود را علیه ایران دنبال کنند. آن چه که اشاره کردید اهمیتی بر ما ندارد. ما راه خود را امیدوارانه و با جدیت دنبال می‌کنیم و امیدواریم در داخل کشور در مورد تصمیم گیری در ارتباط با FATF به راهکاری برسیم که منافع ایران را تامین کند. ما باید به سمت و سویی برویم که در برگیرنده منافع مردم ما باشد و در مورد اسرائیل نیز همان طور که گفتم آنها از هر بهانه ای برای پیشبرد سیاست‌های خود علیه ایران استفاده می‌کنند. چه عضو ساز و کار مالی باشند و چه نباشند.

وی ادامه‌ داد: وزارت امور خارجه نظرات کارشناسی خود را در مورد این ساز و کار در اختیار قانونگذاران و مقامات ذی ربط قرار داده است و باید منتظر ماند و دید که این موضوع چه سمت و سویی را در کشور دنبال می‌کند، ولی همان طور که اشاره کردم امیدوارم که به راهکاری برسیم که منافع ایران را تامین کند.

این دیپلمات ارشد کشورمان در ادامه‌ و در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که چرا وزارت امور خارجه در راستای افزایش اعتبار پاسپورت ایرانی تلاش نمی‌کند که روادید بین ایران و کشورهای همسایه لغو شود، خطاب به خبرنگار پرسش کننده، گفت‌: شما از کجا می دانید که اقدامی نمی‌شود.

وی در همین چارچوب افزود: مسائل سیاسی ــ خارجی یک موضوع دو طرفه است و نمی‌شود مثلا شما امروز اراده کنید که لغو روادید شود و فردا این اقدام صورت بگیرد. همان طور که گفتم تصمیم گیری ها در مورد این نوع اقدامات دو طرفه است.

قاسمی با اشاره به این که مذاکرات ایران در حوزه کنسولی با سایر کشورها از جمله کشورهای همسایه برای آمد و شد شهروندان ایرانی، ادامه‌ دارد، گفت‌: در برخی از کشورها برای تحقق این موضوع باید زیر ساخت های لازم ایجاد شود و بعدا این زیر ساخت ها وجود ندارد.

وی تاکید کرد : اراده ما این است که رفت و آمد شهروندان ایرانی به سایر کشورها از جمله کشورهای همسایه با سهولت هر چه‌ بیشتری صورت بگیرد، ولی ما فقط تعیین کننده نیستیم و این یک امر دو طرفه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در واکنش به سوال خبرنگاری مبنی بر این که با توجه به گزارش رییس سازمان سیا آمریکا به سناتورهای آمریکایی در ارتباط با قتل جمال خاشقجی شاهد این بودیم که تعدادی از اعضای سنای آمریکا اقدام به اتخاذ مواضعی تند علیه عربستان و بن سلمان کردند، ولی ترامپ در موضع گیری مجدد خود در ارتباط با این مساله باز هم پای ایران را وسط کشید و اقدام به بیان‌ اظهاراتی علیه ایران کرد به نظر شما سیاست خاورمیانه ای ترامپ را چگونه می‌توان تحلیل کرد؟ گفت‌: مگر آقای ترامپ سیاست یا سیاست خارجی دارد؟ آقای ترامپ هر بار که از تخت خود بلند می‌شود یک سیاست را اعلام می‌کند. سیاست‌هایی که بعضا نسنجیده و نادانسته است و من پاسخی درباره این گونه رفتارها ندارم که وقتی از او در مورد موضوعی سوال می‌کند، او آن قدر مدهوش و بیهوش طعم دلار و فروش سلاح است که صحبت‌هایش را البته شاید در موارد ناخواسته به سمت دیگری سوق می‌دهد و این از ویژگی‌های هیات حاکمه کنونی کاخ سفید است.

وی با اشاره به این که سخنان ایشان نسنجیده و بی ربط است و در برگیرنده انصاف، آگاهی و منطق نیست، گفت‌: ایشان بیشتر دلار و میزان سلاح های مرگباری که به فروش می رساند، برایش مهم است و جان انسان ها و ارزش های انسانی مساله‌ای گم شده نزد وی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با اعتراضات در فرانسه و نگاه ایران نسبت به این موضوع، خاطر نشان کرد: اتفاقاتی که در فرانسه رخ داده است مساله داخلی این کشور است و من به آن نمی پردازم، ولی آن چه که دیده ام و مطالعه کرده‌ام رفتار نیروهای نظامی و انتظامی فرانسه در برابر معترضان است که بعضا به رفتاری خشن ، نسنجیده و غیر قابل قبول بوده است. من دو هفته‌ گذشته نیز در نشست سخنگویی در این ارتباط صحبت کردم و گفتم که ما دولت فرانسه را به خویشتنداری بیشتر در برابر معترضان دعوت می‌کنیم و این که از به کارگیری خشونت های بی رحمانه علیه معترضان خودداری کنند و اجازه دهند که در فضای مسالمت آمیزی این اعتراضات انجام شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت‌: البته اخباری نیز وجود دارد که برخی از گروه های آنارشیسم در بین معترضان به دلایل مختلفی به صحنه آمده‌اند و از روش های آنارشیسمی استفاده می‌کنند چنان که اقدام به تخریب و صدمه زدن به دیگران و مکان های عمومی کرده‌اند. باید به آنها نیز گفت‌ که باید اعتراضات خود را به شکل درست و متمدانه انجام دهند و از وارد کردن آسیب به دیگران خودداری کنند.

قاسمی در ادامه‌ این نشست و همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که اگر آمریکا و آقای برایان هوک اقدام به اجرایی کردن تهدید خود در مورد اخراج فرزندان و وابستگان مقامات جمهوری اسلامی ایران از آمریکا کند، ایران چه واکنش و اقدام متقابلی را انجام خواهد داد؟ در این رابطه گفت‌: در حوزه سیاست خارجی و روابط بین‌الملل هیچ چیزی بی جواب باقی نمی ماند. البته الزاما راهکار و نوع برخوردی هم که صورت می‌گیرد علنی مطرح نمی‌شود.

وی ادامه‌ داد: این موضوع در کشور بررسی می‌شود و در صورت لزوم برخورد لازم صورت می‌گیرد و این گونه نیست که اگر اتفاقی افتاد ما اقدامی را انجام ندهیم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه در هفته گذشته شورای امنیت در ارتباط با نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت از سوی ایران در مورد فعالیت‌های موشکی‌اش تشکیل جلسه داد و در این جلسه کشورهای شرکت کننده به غیر از آمریکا حمایت خود را از برجام اعلام کردند ولی انتقادات تندی را در ارتباط با فعالیت‌های موشکی ایران مطرح کرده‌اند از جمله نماینده انگلیس در سازمان ملل موضع تندی را داشت و از دیگر سو خانم موگرینی نیز اعلام کرد که حمایت اتحادیه اروپا از برجام باعث نمی‌شود که این اتحادیه در مورد دیگر اقدامات ایران چشم پوشی کند. حال با توجه به این موضوعات به نظر می‌رسد در مورد مسائل منطقه از جمله بحث سوریه و یمن گفت‌وگوهایی بین ایران و اتحادیه اروپا صورت گرفته است. آیا ایران قصد ندارد در مورد مسائل موشکی نیز نه مذاکره بلکه رایزنی‌ها و گفت‌وگوهایی با اتحادیه اروپا داشته باشد تا آنها تحت تاثیر سیاست‌های آمریکا علیه ایران در این زمینه قرار نگیرند، اظهار کرد: در گذشته نیز گفته‌ام که هیچ دو کشوری در عرصه بین‌المللی نیستند که در مورد تمام مسائل اشتراک نظر داشته باشند. در حوزه برجام کشورهای اروپایی و بسیاری دیگر از کشورهای جهان مواضع مشخص و راسخی دارند و بر استمرار برجام تاکید دارند اما در مورد سایر مسائل از جمله مسائل موشکی ممکن است اختلاف نظرهایی بین ایران و دیگر کشورها از جمله کشورهای اروپایی وجود داشته باشد و ما یکسان در این زمینه فکر نکنیم. در ارتباط با مسائل موشکی اختلاف نظرهایی بین ما و برخی از کشورهای اروپایی وجود دارد که این اختلاف نظرها با برخی از کشورها از شدت بیشتری برخوردار است و با برخی از کشورها میزانش کمتر است.

بهرام قاسمی با بیان اینکه اظهار نگرانی که بعضا مقامات این کشورها در ارتباط با فعالیت‌های موشکی ایران انجام می‌دهند اظهار نگرانی بی ربطی است و ناشی از تلاش‌های کسانی است که می‌خواهند علیه ایران جنگ روانی سختی را ایجاد کند خاطرنشان کرد:‌ ما بارها اعلام کرده‌ایم که سیاست‌های موشکی ایران منافاتی با قطعنامه 2231 و سایر قطعنامه‌ها ندارد. فعالیت‌های موشکی ایران جزء سیاست دفاعی ملی ایران است و ایران به دلیل تجربه‌های تاریخی و موقعیت منطقه‌ای که در آن قرار دارد باید این سیاست را دنبال کند.

وی با بیان اینکه ایران بر اساس امکانات و توانمندی‌های خود در این مسیر حرکت کرده است و به حرکت خود ادامه می‌دهد چرا که هیچ کس تضمینی برای امنیت ما، به ما نمی‌دهد و اگر ما مورد تجاوز قرار بگیریم این ملت ایران است که باید از خود دفاع کند خاطرنشان کرد: ما این حق را داریم که این سیاست را دنبال کنیم و همانطور که گفتم این سیاست متکی بر توانمندی‌های خودمان است.

این دیپلمات ارشد کشورمان با تاکید بر اینکه اقدامات ایران در عرصه دفاعی و موشکی بازدارنده است و علیه هیچ کشوری نیست ادامه داد: ما همواره بر همزیستی مسالمت آمیز و اهمیت داشتن رابطه خوب با همسایگان‌مان تاکید داریم و معتقدیم که باید کشورهای همسایه با کمک یکدیگر امنیت را در این منطقه به وجود آورد ولی ما نمی‌توانیم از سیاست دفاعی خود چشم پوشی کنیم.

قاسمی گفت: مواضع نماینده انگلیس در سازمان ملل در ارتباط با فعالیت‌های موشکی ایران مواضع تندی بود و آنها در این زمینه دچار اشتباه هستند و یا دچار استانداردهای دو گانه هستند چنان که از یک طرف می‌پذیرند که شرکت‌های آنها سلاح‌های سنگین به منطقه ارسال کنند و باعث ایجاد تنش بیشتر در منطقه شوند اما در مقابل ایران مدعی می‌شوند که سیاست موشکی ایران خطرناک است.

وی با بیان اینکه موشک‌های ایران برای حمل کلاهک‌های هسته‌ای و مسائلی که آنها ادعا می‌کنند نیست و آنها نباید به ادعاهای محافل صهیونیستی و آمریکایی در این زمینه توجهی داشته باشند گفت:‌ ایران سیاست‌های خود را در این زمینه با حفظ قوانین و مقررات بین‌المللی ادامه می‌دهد و از طرف دیگر ما اجازه نمی‌دهیم که دیگران در این حوزه ما را محدود کنند. ما در مورد این سیاست‌های خود با کشورهای مختلف گفت‌وگو کرده‌ایم و شفاف‌سازی انجام داده‌ایم ولی در مورد این سیاست‌ها مذاکره‌ای نمی‌کنیم. چرا که ما نمی‌توانیم امنیت خود را قربانی این نوع موضع گیری‌ها و صحبت‌ها کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد حمایت آمریکا از برخی از گروه‌های تروریستی که در شرق فرات و شمال سوریه فعالیت می‌کنند گفت: ما دخالت آمریکا در منطقه را در مورد هر گروه و کشوری محکوم می‌کنیم و آمریکا حق ندارد در امور کشورهای منطقه دخالت کند. چرا که دخالت‌های قبلی این کشور باعث ایجاد خسارت‌های عمده‌ای برای منطقه شده است.

این دیپلمات ارشد ایرانی در مورد سفر رئیس جدید سازمان حج و زیارت به عربستان و اینکه آیا ممکن است در این سفر در ارتباط با برقراری مجدد عمره مفرده بین تهران و ریاض توافقاتی صورت بگیرد خاطرنشان کرد: مسئول موضوع حج در کشور سازمان حج و زیارت است و وزارت خارجه در این زمینه دخالتی ندارد.

وی ادامه داد: بر اساس اطلاعی که ما داریم این سفر در ارتباط با ایجاد هماهنگی‌های لازم برای برگزاری حج سال آتی انجام شده و باید منتظر پایان سفر ماند و دید که در مذاکرات صورت گرفته چه مباحثی مطرح شده و در چه حوزه‌هایی هماهنگی‌هایی ایجاد شده است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین با بیان اینکه در بسیاری از کشورهایی که مدت ماموریت سفرای قبلی به پایان رسیده، سفرای جدید تعیین شده‌اند و اقدامات لازم در مورد آنها صورت گرفته و پروتکل‌های معمول در حال طی شدن است در ارتباط با تعیین سفرای ایران در کشورهای ترکیه، آلمان و نمایندگی ایران در سازمان ملل که بر اساس اجرای قانون بازنشستگی، محل ماموریت خود را ترک کردند و به تهران برگشتند، گفت:‌ در مورد این سه کشور رایزنی‌های اولیه در حال انجام است و خوش بین هستیم که طی روزهای آینده بتوانیم به نتایجی در این زمینه دست پیدا کنیم. این سه کشور برای ما اهمیت زیادی دارند و در موقع لازم بعد از حصول توافقات و طی شدن پروتکل‌های معمول اطلاع رسانی در این زمینه صورت می‌گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه با توجه به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه ترکیه مبنی بر اینکه اگر بشار اسد در یک روند دموکراتیک از سوی مردم سوریه انتخاب شود ترکیه همکاری با وی را مورد بررسی قرار می‌دهد و اینکه به نظر می‌رسد با توجه به اعلام این موضوع تغییری در نوع دیدگاه ترکیه در مورد بشار اسد به وجود آمده است، این موضوع چه تاثیری می‌تواند در روند آستانه و مذاکرات سه کشور ایران، روسیه و ترکیه داشته باشد با توجه به اینکه پیش از این دولت آنکارا موضعی متفاوت با دولت‌های ایران و روسیه نسبت به بشار اسد داشت، گفت: اینکه دولت ترکیه در گذشته نسبت به دولت سوریه مواضعی داشته و اینکه ما اختلاف نظرهایی با ترکیه در مورد سوریه داشته‌ایم قابل انکار نیست و یک واقعیت است ولی مهم این است که ببینیم شرایط کنونی چگونه است.

وی با بیان اینکه من فکر می‌کنم عامل زمان، مولفه مثبتی است که به مرور واقعیت‌ها و آنچه را که به عنوان واقعیت وجود دارد را نشان می‌دهد، گفت: نشست‌های آستانه و همکاری‌های مستمر سه کشور ایران، روسیه و ترکیه و شفاف سازی که سه کشور در ارتباط با سیاست‌هایشان در تعامل با یکدیگر داشته‌اند و مشخص شدن این موضوع که تروریست‌ها دنبال چه موضوعی هستند باعث شده که تغییراتی در مواضع ترکیه به وجود آید. البته این تغییر مواضع فقط مربوط به ترکیه نیست و بسیاری از کشورها تغییر موضع داده‌اند گرچه ممکن است آن را اعلام نکنند. ما در روند آستانه در حال حاضر نسبت به گذشته اشتراکات زیادی داریم و با تکیه بر این اشتراکات می‌توانیم اقدامات مهم و مفیدی را انجام بدهیم.

وی ادامه داد: مدل همکاری‌ها در روند آستانه می‌تواند مدلی برای همکاری‌های آتی منطقه‌ای باشد و اینکه کشورهای منطقه با همکاری یکدیگر می‌توانند مسائل منطقه را حل و فصل کنند و نیازی به دخالت‌های کشورهای فرامنطقه برای حل بحران‌های منطقه نیست.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد تلاش پارلمان کانادا برای تصویب تحریم‌هایی علیه ایران به بهانه حقوق بشر و سوءاستفاده‌ای که یکی از نمایندگان پارلمان کانادا از یک دختر ایرانی برای پیشبرد این موضوع انجام داده است، اظهار کرد: آن نماینده پارلمان کانادا چهره‌ای شناخته شده است که با برخی از گروه‌های تروریستی ضد ایرانی در سال‌های گذشته در تماس بوده است و از هر اقدامی برای ایجاد مانع و مشکل برای دولت ایران دریغ نداشته است و این اقدام اخیر نیز در ادامه رفتارهای بی ربط و نابجای نماینده پارلمان کانادا تلقی می‌شود.

وی ادامه داد: هر کس با هر نامی در هر جای جهان ادعا کند که ایرانی است و به خود جرات دهد که البته این جرات نیست بلکه زبونی است که ایران و مردم ایران تحریم شوند و در واقع خواهان تحریم کشورهای بیگانه علیه ایران شود باید گفت که این فرد نه ایرانی است و نه دارای وجدان است. قطعا هیچ ایرانی وطن پرستی از هر قوم و تفکری که باشد نزد بیگانگان برای ایجاد رنجش و آزار بیشتر هموطنان خود تلاش نمی‌کند و این رفتار از سوی هر کسی که باشد محکوم است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در ارتباط با سفر اخیر حسین جابری انصاری دستیار ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی به سوریه و دیداری که با بشار اسد داشته است، تصریح کرد: سیاست ایران در مورد بحث مبارزه با تروریست سیاست مشخص و روشنی است و این سیاست در عمل نیز اثبات شده است. سیاست ایران در مورد بحث مبارزه با تروریست در سوریه نیز روشن و شفاف است و ما در این زمینه رایزنی‌های مستمری با مقامات این کشور داریم.

وی با بیان اینکه فرستاده ویژه ایران در روز گذشته در دمشق با آقای بشار اسد رئیس جمهور این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد، ادامه داد: این سفر و رایزنی در آستانه نشست ژنو برگزار شد. نشستی که در آن قرار است نمایندگان روند آستانه با نماینده سازمان ملل در امور سوریه دیدار و رایزنی کند و باید منتظر نتایج این نشست بود. این نشست در برهه کنونی نشست مهمی است و بر اساس نتایج این نشست ما خط سیر خود را در روند آستانه و نگاهی که برای حل بحران سیاسی سوریه داریم دنبال می‌کنیم.

قاسمی ادامه داد: روند آستانه تاکنون علی رغم برخی از کارشکنی‌هایی که صورت گرفته روند مثبتی بوده، عده‌ای تلاش کردند که این روند را به عنوان یک روند ناکارآمد مطرح کنند ولی در این زمینه موفق نشدند. امیدواریم که در نشست ژنو نیز گام‌های دیگری برای حل این بحران برداشته شود و جمهوری اسلامی ایران بتواند نقش تاریخی خود را در حل و فصل بحران سیاسی سوریه ایفا کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران در مورد توافق استکهلم و این که بر اساس این توافق قرار است به زودی در شهر الحدیده آتش بس ایجاد شود و آیا این توافق به نوعی در راستای به زانو درآمدن عربستان سعودی و شکست این کشور متجاوز به یمن نیست؟ خاطرنشان کرد:‌ من از واژه‌هایی چون پیروزی و شکست استفاده نمی‌کنم. از همان ابتدا ایران تجاوز صورت گرفته به یمن را محکوم کرد و برای حل این بحران طرح ۴ ماده‌ای را ارائه کرد.

وی با بیان اینکه با توجه به بحرانی شدن وضعیت مردم یمن ما بر اهمیت ایجاد آتش بس در این منطقه و حل سیاسی این بحران در گفت و گوهای مختلف تاکید کرده‌ایم، ادامه داد: از نظر جمهوری اسلامی ایران نشست استکهلم نشست خوبی بود و ما آن را به فال نیک می‌گیریم. ما از این نشست استقبال کرده‌ایم و امیدواریم این نشست و رهاورد آن منشاء یک تحول بزرگ برای مردم یمن باشد.

وی ادامه داد: متجاوزان که چندین سال است مردم غیر نظامی یمن را مورد بمبباران قرار داده‌اند و زیر ساخت‌های این کشور را از بین برده‌اند باید به حملات خود پایان دهند و شرایطی را فراهم کنند که آتش بس در یمن برقرار شود. ما امیدواریم هر آنچه که در استکهلم در مورد آن توافق شد و سازمان ملل آن را پیگیری می‌کند اجرایی شود و ما به سهم خود به دلایل انسانی و سیاست‌هایی که داریم از این روند حمایت می‌کنیم و آمادگی برای ارائه هر کمکی که منجر به کاهش آلام مردم یمن و تحقق روند صلح در این کشور شود داریم و از سوی دیگر امیدواریم که متجاوزان متوجه شوند با تجاوز اشغال و تهدید نمی‌توانند امیالشان را به ملتی که زنده است تحمیل کرد.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه صحبت‌های خود در این نشست که بیش از ۹۰ دقیقه به طول کشید در مورد سفر اخیر وزیر خارجه به قطر و حضور او در نشست بین‌المللی دوحه با تشریح سیاست‌های ایران در ارتباط با تعامل با کشورهای منطقه ادامه داد: سیاست‌های منطقه جمهوری اسلامی ایران سیاست‌های مشخص و روشنی است سیاست‌هایی است که در مجموعه‌ سیاست‌های کلان نظام تعریف شده است و مبتنی بر همکاری، همزیستی و رایزنی با کشورهای همسایه و پیرامونی است.

وی با بیان اینکه نشست دوحه فرصتی بود که ایران مواضع منطقه‌ای خود را با افرادی که در این نشست حضور دارند بار دیگر مطرح کند و دیدگاههای آنها را بشنود، ادامه داد: ما مسائل منطقه را رصد می‌کنیم و نگاه به آینده داریم و تلاشمان این است که به یک منطقه امن و عاری از خشونت دست پیدا کنیم.

قاسمی تاکید کرد:‌ در بین مجموعه کشورهای خلیج فارس و پیرامونی این سیاست و نگاه ایران بیش از گذشته خود را نشان داده و مورد توجه قرار گرفته است و آمادگی بیشتری برای شنوایی و درک هر آنچه ایران دنبال می‌کند بیشتر دیده می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه سفر آقای ظریف به قطر سفری یک روزه بود و این فرصت فراهم شد که آقای ظریف علاوه بر سخنرانی در این نشست با سایر مقامات شرکت کننده نیز دیدار و گفت و گو کند، افزود: در چارچوب همین سفر گفت و گوهای مفید و سازنده‌ای را نیز با مقامات قطری داشتند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این که گفته شده است در جریان ساز و کار مالی اتحادیه‌ اروپا جهت تعامل با ایران تصمیم گرفته شده است که در ازای پول نفت ایران فقط نیازهای دارویی و غذایی کشور تامین شود، اظهار کرد: ساز و کار و مکانیزمی که مدتی است در مورد آن صحبت می‌شود، ساز و کاری برای تسهیل مبادلات اقتصادی و تجاری ایران با کشورهای اروپایی و یا به عبارتی دیگر اتحادیه اروپا است. این ساز و کار شامل حال اقلام بسیاری خواهد بود که بدون شک شامل مواد غذایی و دارویی نیز می‌شود. ولی صرفا برای دارو و مواد غذایی تعریف نشده است بلکه سایر نیازمندیهای وارداتی ایران را نیز در بر می‌گیرد و مجموعه‌ای از مبادلات و همکاری‌های اقتصادی، سرمایه گذاری و همکاری‌های صنعتی باید بتواند در این ساز و کار جای خود را پیدا کند.

وی همچنین در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با تصمیم برخی از شرکت‌های دولتی روسیه و چین مبنی بر قطع همکاری‌های نفتی خود با ایران اظهار کرد: در مورد این اخبار تا زمانی که اطلاع دقیقی از دولت‌های این شرکت‌ها دریافت نکنیم ما آن را به‌سان جنگ روانی و تبلیغاتی و فشارهای روانی می‌دانیم که از کانال‌ها و کانون‌های مشخصی علیه ایران اعمال می‌شود. ملاک ما در این زمینه‌ها گفت و گو و تفاهماتی است که با دولت‌ها می‌شود. البته واقف هستیم که فشارهای زیادی از سوی آمریکا و خزانه داری این کشور برای شرکت‌ها بخصوص شرکت‌های بزرگ وجود دارد تا اخلال و نابسامانی در تعامل ایران با این شرکت‌ها به وجود آید و همکاری‌ها بین ایران و آنها متوقف شود. این یک امر مشخص برای ما است البته ما هم بیکار نیستیم و راهکارهای خود را داریم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا چه تاثیری می‌تواند بر گفت و گوهای ایران و اتحادیه‌ی اروپا یا گروه ۱+۴ در ارتباط با موضوع برجام داشته باشد؟ گفت: خروج انگلیس از اتحادیه اروپا یک بحث داخلی انگلیس و اتحادیه‌ی اروپاست و فکر نمی‌کنم خیلی روی مذاکرات ما با ۱+۴ در ارتباط با برجام تاثیری داشته باشد انگلیس به عنوان یک کشور عضو برجام دارای تعهد نسبت به این توافق بین‌المللی است و خروج این کشور از اتحادیه اروپا خللی در این موضوع ایجاد نمی‌کند. چین و روسیه نیز عضو اتحادیه اروپا نیستند ولی با عنوان دو کشور مشخص در گروه ۱+۴ حضور دارند و انگلیس نیز در صورتی که از اتحادیه اروپا خارج شود به مانند چین و روسیه به عنوان یک کشور عضو برجام نسبت به این توافق بین‌المللی دارای تعهداتی است و باید به تلاش‌هایش برای حفظ برجام و بهره مندی ایران از منافع برجام ادامه دهد.

قاسمی همچنین در ارتباط با تهدید اسرائیل در مورد انجام عملیات در خاک ایران و ارتباط این موضوع به مشکلاتی که دولت صهیونیستی در داخل این رژیم با آن روبرو است و این که آیا می‌توان این موضوع را یک نوع فرافکنی اسراییلی‌ها دانست؟ اظهار کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران نسبت به رژیم صهیونیستی به عنوان رژیم غاصب مشخص و روشن است.

وی با بیان اینکه مقامات این رژیم هر ازچندگاهی به دلایل مختلف اقدام به یاوه گویی و یاوه سرایی و بیان سخنان سخیف علیه ایران می‌کنند، تصریح کرد:‌ با توجه به ماهیت این رژیم انتظاری بیش از این نمی‌توان از سران این رژیم داشت. آنها نسبت به ملت ایران دارای سیاست‌های خصمانه‌ای هستند و برای پیشبرد این سیاست ها و دشمنی خود با ملت ایران به شیوه‌های مختلفی متوسل می‌شوند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در این نشست خبری در مورد احضار سفیر ایران در پاکستان به وزارت خارجه این کشور در پی وقوع یک عملیات تروریستی در بلوچستان و همچنین آخرین اخبار از وضعیت مرزبانان ربوده شده ایرانی که به پاکستان منتقل شده‌اند، تصریح کرد: وجود ناامنی و مشکلات در مرزهای ما با پاکستان موضوع جدیدی نیست. ما در گذشته شاهد وقوع برخی از اختلافات نابهنجار در نقاط مرزی دو کشور بوده‌ایم چنانکه مورد آخر آن ورود گروههای تروریستی از داخل خاک پاکستان به داخل خاک ایران و ربایش نیروهای مرزی ایران بوده است. ما همواره با سرعت و با شتاب تمام در برابر این اقدامات عکس‌العمل لازم را داشته‌ایم. بعد از ربایش اخیر نیز با توجه به اهمیت مساله وزیر امور خارجه به پاکستان سفر کرد. این در حالی است که پیش از این نیز در سال گذشته آقای ظریف در راس یک هیات سیاسی نظامی به اسلام آباد رفته بودند و مذاکرات خوبی بین مقامات دو کشور صورت گرفته بود.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان این که ۵ نفر از مرزبانان ایرانی که توسط تروریست‌ها به داخل خاک پاکستان منتقل شده‌اند آزاد شده‌اند ولی مابقی در اسارت هستند و ما اطلاع دقیقی از وضعیت آنها نداریم، افزود: این وظیفه دولت پاکستان است که هر چه سریعتر برای آزادی این افراد اقدامات لازم را انجام دهد و این موضوع را پیگیری کند و از دیگر سو مانع رفت و آمد گروههای تروریستی در مرز شود.

قاسمی گفت: با توجه به نوع روابطی که بین تهران و اسلام آباد وجود دارد ما مرز دو کشور را مرز دوستی می‌دانیم و این نگاهی است که دو کشور به این موضوع دارند، ما تلاش می‌کنیم که مرزها امن‌ باقی بمانند ولی با گروههای معارضی نیز در منطقه روبرو هستیم که این وضعیت را نمی‌پسندند و برای خدشه دار کردن چنین وضعیتی دست به اقدامات نابهنجار می‌زند.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان این که من در اینجا بار دیگر حادثه‌ی بلوچستان را تسلیت می‌گویم و به قول و وعده‌ی ایران برای مساعدت به دولت پاکستان برای این که بتوانند در مرزها ثبات بیشتری ایجاد کنند تاکید می‌کنم، ادامه داد:‌ بعد از صحبتی که با سفیر ایران در پاکستان صورت گرفت و موضوع بررسی شد مشخص شد که آنها بر اساس شائبه‌ها و اطلاعات غلطی که از سوی کانون‌های معاند که نمی‌خواهند مرزهای دو کشور در مسیر درست باشد این اقدام را انجام دادند و اطلاعات نادرست و ناقصی به مقامات پاکستان داده شده بود. ایران با بررسی‌های لازمی که انجام داد این مطالب را رد کرد و اکنون فکر می‌کنیم که موضوع فیصله پیدا کرده است.

وی در همین راستا گفت: در همین چارچوب ما انتظار داریم که پاکستان تمام تلاش خود را برای آزادی دیگر مرزبانان ایرانی انجام دهد.

نظرات بینندگان