arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۷۱۴۹
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۲۱ - ۲۶ آذر ۱۳۹۷

وزیر خارجه ترکیه سخنانش درباره شرط همکاری با بشار اسد را پس گرفت

وزیر امور خارجه ترکیه سخنان خود درباره شرط ترکیه برای همکاری با «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه در کنفرانس دوحه را پس گرفت.مولود چاووش اوغلو ادامه داد: ما هیچ‌ وقت نگفتیم و نخواهیم گفت که اقدامات بشار اسد را تصویب می کنیم. من در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر در سوریه انتخابات «عادلانه» برگزار و اسد پیروز شود، آیا با او همکاری می کنید، گفتم که اگر انتخابات دموکراتیک و قابل اعتماد برگزار شود، همه این موضوع را مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهند
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر خارجه ترکیه سخنانش درباره شرط همکاری با بشار اسد را پس گرفت«مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه سخنان خود درباره شرط ترکیه برای همکاری با «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه در کنفرانس دوحه را پس گرفت.

اوغلو تصریح کرد: من سخنی دال بر اینکه با اسد همکاری یا او را تایید می کنیم، نگفتم. 

وزیر امور خارجه ترکیه ادامه داد: ما هیچ‌ وقت نگفتیم و نخواهیم گفت که اقدامات بشار اسد را تصویب می کنیم. من در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر در سوریه انتخابات «عادلانه» برگزار و اسد پیروز شود، آیا با او همکاری می کنید، گفتم که اگر انتخابات دموکراتیک و قابل اعتماد برگزار شود، همه این موضوع را مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهند. این سخنان به این معنی نیست که ما اسد را تأیید می کنیم و با او همکاری خواهیم کرد.

 وزیر خارجه ترکیه تأکید کرد که کشورش در صورتی که  بشار اسد رئیس جمهور سوریه در انتخاباتی دموکراتیک و شفاف و با نظارت سازمان ملل بار دیگر انتخاب شود با وی همکاری می کند.

اوغلو در سخنرانی روز یکشنبه خود در کنفرانس دوحه گفت: چیزی که ما برایش تلاش می کنیم نوشتن قانون اساسی سوریه توسط خود سوری هاست سپس در این کشور انتخابات برگزار می شود.انتخابات نیز باید با نظارت سازمان ملل و زیر چتر آن برگزار شود.

وی افزود: باید در سوریه فرایند دموکراتیک شفاف باشد و در نهایت این خود ملت سوریه است که تعیین می کند پس از انتخابات چه کسی بر کشورش حکومت کند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه اگر اسد در انتخابات بار دیگر انتخاب شود موضع ترکیه چه خواهد بود گفت: اگر انتخابات دموکراتیک و شفاف باشد همه باید آن را قبول کنند.

« بینالی یلدریم» نخست وزیر سابق ترکیه در ماه آگوست گذشته گفته بود که ممکن است بشار اسد رئیس جمهور کشور به طور موقت باقی بماند ولی در عین حال نمی تواند طرفی در آینده سوریه بماند. یلدریم تأکید کرده بود که با همکاری با روسیه و ایران و دیگر کشورهای مربوطه می توان به راه حلی برای بحران سوریه رسید.

نظرات بینندگان