arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۷۱۵۲
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۲۲ - ۲۶ آذر ۱۳۹۷

سفیر ایران خواستار بازنگری در توافق روادید با گرجستان شد

سفیر جمهوری اسلامی ایران در گرجستان ضمن اشاره به مشکلات پیش آمده برای گردشگران ایرانی در مبادی ورودی این کشور، بر لزوم بازنگری توافقنامه روادید بین تهران –تفلیس تاکید کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سفیر ایران خواستار بازنگری در توافق روادید با گرجستان شددر حالی که بیش از یک ماه است که اخراج شهروندان ایرانی از مبادی ورودی گرجستان تشدید شده و همچنان ادامه دارد، سفیر جمهوری اسلامی ایران در این کشور در نشست خبری بر لزوم بازنگری در توافقنامه بین تفلیس و تهران تاکید کرد.

 به نوشته وبگاه «مدیا» «سید جواد قوام شهیدی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در گرجستان در نشست خبری روز دوشنبه روابط ایران-گرجستان را «مثال زدنی» توصیف کرد اما اظهار داشت که دو کشور به تازگی با مشکلاتی مواجه شده‌اند.

 وی در این نشست خبری گفت که به نظر می‌رسد اقدام‌های اخیر ماموران گرجستانی با توافقنامه عدم نیاز به روادید در سال ۲۰۱۰ مغایرت دارد.

دیپلمات ایرانی اظهار داشت اطلاعاتی از قصد گرجستان برای تغییر در توافق روادید ندارد و تهران هم چنین قصدی ندارد. با وجود این، او اضافه کرد ظاهراً نیاز است توافقنامه سال ۲۰۱۰ مورد بازنگری قرار گیرد. 

دیپلمات ایرانی اظهار داشت: «اگر نقایصی در قوانین و مقررات موجود وجود دارد، باید توسط ایران و گرجستان رفع شود تا ایرانیان با هیچ مشکلی مواجه نشوند.»

 سفیر ایران در گرجستان شمار دقیق ایرانی‌هایی که از گرجستان بازگردانده شده‌اند را ذکر نکرد، اما گفت که اخیراً ۱۰، ۲۰ یا ۴۰ نفر از اتباع ایران توسط مأموران مرزی گرجستان برگردانده شده‌اند. 

«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت خارجه ایران در سوم دسامبر ( (12 آذر) گفت که گرجستان مانع ورود متجاوز از 200 شهروند ایرانی به این کشور شده است.  سخنگوی وزارت خارجه ایران اظهار داشت که دلیل این اقدام از سوی گرجستان مشخص نیست و تهران رایزنی با مقام‌های گرجی را برای رفع این موضوع ادامه می‌دهد.

این در حالی است که بر اساس آمار وزارت کشور گرجستان در ماه نوامبر (آبان و آذر) از ورود  434 ایرانی به این کشور ممانعت به عمل آمده  که در قیاس با اتباع دیگر کشورها بالاترین رقم به حساب می‌آید. شهروندان هندی با 370 و ترکیه با 46 مورد از این حیث در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

سفیر ایران در گرجستان همچنین درباره برخی گزارش‌ها در زمینه مجبور ساختن  گردشگران زن ایرانی در برداشتن حجاب هنگام ورود به گرجستان گفت که از بانوان ایرانی در حالتی ناخوشایند خواسته می‌شود تا حجاب خود را بردارند هر چند که این روزها از شدت این مورد کاسته شده است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در گرجستان در خاتمه نشست خبری با پیشنهاد به مقام‌های این کشور گفت : «بهتر است که گرجستان شیوه‌های کشورهای دیگر که جهانگردان ایرانی از آنجا دیدار می‌کنند را به کار بندد.»

نظرات بینندگان