arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۷۲۴۲
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۴ - ۲۷ آذر ۱۳۹۷

دلار قدرتمند؛ ادعای ترامپ که آمار صندوق بین المللی پول آن را تایید نمی‌کند

در حالی که دونالد ترامپ اعلام کرد ارز کشورش همچنان قدرتمند است اطلاعات صندوق بین المللی پول نشان می‌دهد محبوبیت دلار به عنوان یک ارز ذخیره رو به کاهش است و سهم دلار در ذخایر جهانی از ۷۳ درصد در سال ۲۰۰۱ به ۶۲.۵ درصد کاهش یافته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

در حالی که دونالد ترامپ اعلام کرد ارز کشورش همچنان قدرتمند است اطلاعات صندوق بین المللی پول نشان می‌دهد محبوبیت دلار به عنوان یک ارز ذخیره رو به کاهش است و سهم دلار در ذخایر جهانی از ۷۳ درصد در سال ۲۰۰۱ به ۶۲.۵ درصد کاهش یافته است.

به گزارش نیوزویک، ایران و روسیه آمریکا را متهم کردند که ارز خود را تضعیف می کند، در حالی که دونالد ترامپ در روز دوشنبه اعلام کرد که ارز کشورش همچنان قدرتمند است.


دونالد ترامپ با انتقاد از فدرال رزرو برای افزایش نرخ سود گفت:« دلار خیلی قدرتمند بود و عملا هیچ تورمی وجود نداشت». این نظرات ترامپ پس از آن اعلام شد که سخنگوی وزارت خارجه ایران و همتای روسی آن از واشنگتن به خاطر اجرای سیاست هایی که به موضع بین المللی دلار صدمه می‌زند انتقاد کردند .


سرگی لاوروف روسی در یک مصاحبه رادیویی گفت:« اعتماد بلندمدت به دلار تضعیف شده است» . لاوروف اشاره کرد تحریم‌های آمریکا علیه رقبا و متحدانش باعث کاهش اعتماد جهانی به این ارز شده است. «امروز همه در این فکر هستند که چگونه از وابستگی به دلار نجات پیدا کنند» .


بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران هم اظهارات مشابهی داشت :«سیاست های کاخ سفید و مشکلات به وجود آمده به خاطر نقش دلار در مبادله های مالی و استفاده از آن به عنوان یک ابزار سیاسی برای برخی کشور ها باعث شده کشورها همکاری های اقتصادی خودشان را با ارزهای ملی خود انجام دهند» .


دلار آمریکا مدت‌ها است ارز برتر ذخیره‌ای و عامل کلیدی در معامله های بین المللی بوده است، هرچند به نظر می رسد این سلطه رو به کاهش است. حتی متحدان آمریکا در اروپا هم سعی دارند از دلار فاصله بگیرند. بسیاری تحلیل‌گران و برخی کشورها واشنگتن را متهم کرده اند که از دلار به عنوان یک سلاح استفاده می کند .


از زمان آغاز تحریم های آمریکا علیه ایران، اروپا به دنبال ساخت یک موسسه مالی خاص برای دور زدن اقدامات مالی تنبیهی واشنگتن است. فدریکا موگرینی، وزیر خارجه اتحادیه اروپا در سپتامبر گفت:« دلار تنها ارز روی زمین نیست. ما یورو را هم داریم . بقیه کشور ها هم ارز خود را دارند ».


اطلاعات صندوق بین المللی پول نشان داد که محبوبیت دلار به عنوان یک ارز ذخیره رو به کاهش است. گرچه دلار هنوز هم سهم بالایی در ذخایر جهانی دارد (62.5 درصد) ولی از اوج 73 درصد سال 2001 پایین آمده است .

مورگان استنلی، یک بانک سرمایه‌گذاری چند ملیتی هم پیش بینی کرده که ارزش دلار در 2019 کاهش می یابد .

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان