arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۷۳۳۷
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۲۳ - ۲۷ آذر ۱۳۹۷

برگزیدگان دوازدهمین جشن منتقدان سینمای ایران معرفی شدند/بیشترین جوایز برای «مغزهای کوچک زنگ زده»

برگزیدگان دوازدهمین جشن منتقدان سینمای ایران در بخش های مختلف معرفی و تقدیر شدند
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

برگزیدگان دوازدهمین جشن منتقدان سینمای ایران معرفی شدند/بیشترین جوایز برای «مغزهای کوچک زنگ زده»دوازدهمین جشن منتقدان سینمای ایران  که قرار بود راس ساعت ۱۸ آغاز شود با تاخیر یک ساعته  و با اعتراض خبرنگاران حاضر در سالن ساعت ۱۹ با حضور پر شور بازیگران، منتقدان و اهالی رسانه  در ایوان شمس با اجرای فرزاد حسنی آغاز شد.

در این مراسم نام‌های آشنای سینما و تلویزیون همچون نوید محمدزاده، امیر جدیدی، امین حیایی، فرهاد اصلانی، هومن سیدی، میلاد کی مرام، امیرعلی دانایی، علی نصیریان، سارا بهرامی، شاهپور شهبازی، عزیزالله حاجی مشهدی، زهرا مشتاق طهماسب صلح جو، هوشنگ گلمکانی حضور دارند.

 

در ابتدای مراسم کلیپی برای یادبود در گذشتگان اهالی سینما که امسال در این مراسم حضور ندارند،پخش شد.

گودرزی: انجمن منتقدان سینما سنگ محکی برای بهبود تولیدات سینمایی است

 جعفر گودرزی دبیر دوازدهمین جشن منتقدان و نویسندگان در این مراسم با اشاره به اینکه جشن های دورهمی در سینما بسیار زیاد شده است، اظهار کرد: انجمن منتقدان و نویسندگان سینما می تواند سنگ محکی قابل اطمینان برای بهبود تولیدات سینمایی تلقی شود.

وی بیان کرد: امیدوارم خروجی این جشن که بدون در نظر گرفتن رفاقت ها و رابطه ها داوری شده است؛ منجر به رشد و بالندگیسینمای ایران شود.

وی ادامه داد: در شرایطی که مدیران اهالی فرهنگ و هنر به آشفتگی های فرهنگی جامعه نمی پردازند، ما امید داریم تا با نگاهی تخصصی بتوانیم بخشی از این کار را انجام دهیم.

 

تجلیل از برترین های سینمای کودک

اولین بخش این جشن به سینمای کودک و نوجوان اختصاص داشت که برترین آن ها در چهل سالگی انقلاب اسلامی معرفی شدند.

جایزه بهترین فیلم نامه به «باشو، غریبه کوچک» کانون پرورش فکری کودکان و  جوانان اختصاص پیدا کرد.

جایزه بهترین کارگردانی به کیومرث پوراحمد اهدا شد.

ترانه علیدوستی و مهدی باقر بیگی به عنوان چهره های برتر سینمای کودک و نوجوان از طرف انجمن منتقدان انتخاب شدند.

فرخ هاشمیان بازیگر فیلم «بچه های آسمان» ساخته مجید مجیدی به عنوان برترین بازیگر کودک و نوجوان چهل سال سینمای انقلاب شناخته شد.

جایزه بهترین فیلم  بخش نوجوان چهل سالگی سینمای کودک و نوجوان هم به بهرام بیضایی برای فیلم «باشو غریبه کوچک» اهدا شد.

بزرگداشت اسحاق خانزادی 

در ادامه این مراسم از اسحاق خانزادی صدابردار پیشکسوت سینمای ایران با پخش کلیپی در قالب عاشقانه های سینمایی و گلچینی از اظهار نظرهای کارگردانان سینما تقدیر شد.

 

در بخش ابتدایی جوایز سالانه جشن سینمایی منتقدان و نویسندگان در بخش خلاقیت و استعداد درخشان از میان «درساژ» ، «خجالت نکش» و «امیر» نامزدهای این بخش؛ جایزه به نیما اقلیما برای فیلم «امیر» تعلق گرفت.

جواد طوسی ریاست انجمن منتقدان  با بیان اینکه این جشن یک دعوتی برای کنار هم بودن است، عنوان کرد: استمرار ارتقا کیفی سینمای ایران دلیل برگزاری این جشن در شرایط اقتصادی کنونی جامعه است.

وی بیان کرد: اهمیت به افرادی که هنر را ارج می نهند و به شعور مخاطبان احترام می گذارند، عمل پسندیده ای است که از اهداف این جشن به شمار می رود.

وی همچنین بیان کرد: امیدوارم این جشن بتواند باعث اثر بخشی بر فیلم ها و بازیگران جامعه باشد.

اهدای تندیس به چند بخش فنی

 در بخش نامزد های چهره پردازی از میان  نامزدهای این بخش؛ سعید ملکان «تنگه ابوقریب»، مهرداد کیانی «شعله ور»،عباس عباسی «چهار راه استانبول»،ایمان امیدواری «مغزهای کوچک زنگ زده»،فاطمه کمالی «دارکوب»، تندیس این جشن به سعید ملکان برای فیلم «تنگه ابوقریب» اهدا شد.

 در بخش طراحی صحنه و لباس از میان نامزدهای این بخش از جمله عباس بولوندی «سرو زیر آب»،محمدرضا شجاعی «شعله ور»، محمدرضا شجاعی «تنگه ابوقریب»،محسن نصراللهی «مغزهای کوچک زنگ زده»،محسن شاه محمدی «بمب یک عاشقانه»،بابک پناهی و نازیا پرتو زاده «به وقت شام»، جایزه به محمدرضا شجاعی برای فیلم‌ «تنگه ابوقریب» اهدا شد.

سعید عقیقی نویسنده و فیلم نامه نویس سینما نفر بعدی بود که در این جشن از وی تقدیر شد.

عقیقی گفت: خیلی خوشحالم که در زمان حیاتم از من تقدیر شد و امشب یادم آمد چقدر در صف فیلم های سینما ایستاده ام.

وی ادامه داد: در بحث کیفیت در سینمای ایران باید عمیق تر صحبت کنیم که شما منتقدان این رسالت را بر دوش دارید پس امیدوارم بیشتر در صحنه حضور داشته باشید.

پوراحمد:بدون حامی مالی نمی توانیم فیلم بسازیم

کیومرث پوراحمد با بیان اینکه من پیش از قصه های مجید در ژانر کودک و نوجوان فعالیت داشتم، اظهار کرد: یک سریال اسپانیایی به تازگی تماشا کردم؛ جذابیت آن در حدی بود که دیگر نمی خواهم فیلم ببینم.

وی با ابراز گلایه از برخی دستگاه های فرهنگی اظهار کرد: من فیلم نامه ای را برای یکی از ارگان های مهم در بخش کودک و نوجوان بردم اما به من گفتند اسپانسر بیاور تا بتوانیم آن را بسازیم. اگر حمایت کننده مالی نداری ما شرمنده شما هستیم.

وی ادامه داد: من اگر همسرم را نداشتم در بحث اقتصادی از پای در می آمدم حالا که سینما اقتصادی و پولی شده دیگر ما را کمتر می بینید زیرا حساب و کتاب خوبی نداریم.

جایزه بهترین موسیقی متن به سهراب پورناظری برای فیلم «شعله ور» اهدا شد. برای اهدای این جایزه حمید نعمت الله کارگردان این فیلم به روی صحنه حاضر شد و جایزه او را اهدا کرد.

مهندسی صدا بخش بعدی جوایز جشن منتقدان و نویسندگان بود که در میان نامزدهای این بخش به طاهر پیشوایی و علیرضا علویان برای فیلم «به وقت شام» ساخته ابراهیم حاتمی کیا اهدا شد.

 

بهترین تدوین سال از طرف جشن منتقدان به هومن سیدی و مهدی سعدی برای فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده »اهدا شد.

هومن سیدی  گفت: خیلی خوشحالم که این جایزه را از دست منتقدان سینما می گیرم.من در این چند سال خیلی مدیون مهدی سعدی هستم و همیشه او را همراه خودم به عنوان یک رفیق خوب احساس می کنم.

تندیس بهترین فیلمبرداری به حمید خوضوعی ابیانه برای فیلم «تنگه ابوقریب» تعلق گرفت که به دلیل حضور نداشتن او در سالن، امیر جدیدی به نمایندگی از عوامل فیلم این جایزه را دریافت کرد.

 

 اصغر رفیعی جم تصویربردار پیشکسوت سینمای ایران و تهیه کننده سینما دیگر شخصیتی بود که از طرف انجمن منتقدان، مورد تقدیر ویژه قرار گرفت.
 سیروس الوند که برای تقدیر از اصغر رفیعی به روی صحنه حاضر شده بود، گفت: سینمای بدون منتقد مثل چهره‌ بی آینه است و شما یکی از ارکان رشد کمی و کیفی سینما به شمار می‌روید.

وی بیان کرد: قهر منتقدان سینما ارزشمند است و حضور شما این چرخه را کامل کرده است.

الوند ادامه داد:  فیلمبرداران ما کمتر مورد تقدیر گرفته اند در حالی که اساتید این حوزه  چیزی از بهترین های دنیا کم ندارند.

 مهرزاد دانش منتقد سینما در این جشن با انتقاد از نام جشن منتقدان بر این مراسم اظهار کرد: روح نقد و منتقدان در این مراسم جاری نیست از این رو هیچ تفاوتی با مراسم های دیگر سینمایی از جمله جشنواره فجر ندارد و به نظرم باید به شکل دیگری برگزار شود.

وی بیان کرد: ما منتقدان و خبرنگاران ستارگان خاموش سینمای ایران هستیم که در ۳۶۵ روز سال دیده نمی شویم.

جایزه نقش مکمل مرد توسط جمشید هاشم پور برای فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» به فرهاد اصلانی اهدا شد. 

فرهاد اصلانی با بیان اینکه گرفتن این جایزه از دست جمشید آریا برای من افتخار بزرگی است، تصریح کرد: از هومن سیدی و تیم حرفه ای او تشکر می کنم و امیدوارم منتقدان هر روز بیشتر بدرخشند.

 

جایزه نقش مکمل زن در میان فیلم سالهای گذشته سینما از طرف جشن منتقدان به سحر دولتشاهی برای فیلم «عرق سرد»تعلق گرفت که این تندیس توسط گلاره عباسی به او اهدا شد.
 
دولتشاهی پس از دریافت این جایزه گفت: از شما تشکر می کنم که تلاش من را  لایق جایزه دانستید؛ این جایزه که توسط جمع کثیری از منتقدان به من اهدا می شود برای من بسیار ارزشمند است.
 
دیپلم افتخار بهترین نقش اول مرد جشن منتقدان سینما به امین حیایی برای فیلم «شعله ور» اهدا شد.
 
امین حیایی پس از دریافت جایزه گفت: من دیپلم افتخارم را در جشنواره فجر گرفتم اما خوشحالم که در این جشن هم جایزه را دریافت می کنم.

سارا بهرامی و نوید محمد زاده؛ بهترین بازیگران نقش اول

تندیس بهترین نقش اول مرد به نوید محمدزاده برای فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده»تعلق گرفت.

وی که در میان تشویق های بی وقفه حاضران در روی صحنه حاضر شد، بیان کرد: هنوز هم می گویم این جایزه برای من بسیار با ارزش و با اهمیت است و خطاب به هومن سیدی گفت این کمترین کاری بود که می توانستم برای نقش عالی این فیلم به تو تقدیم کنم.

 

دیپلم نقش اول زن به باران کوثری برای فیلم «عرق سرد» اهدا شد که سحر دولتشاهی به نمایندگی از او این جایزه را دریافت کرد.
 
تندیس نقش اول زن هم به سارا بهرامی برای فیلم «دارکوب» اهدا شد.
 
بهرامی پس از دریافت جایزه گفت: تمام تنم می لرزد و خیلی خوشحالم که این جایزه را از دست اهالی قلم دریافت می کنم.

وی ادامه داد: به کاندیداهای این بخش می گویم همین که نام من در کنار شما قرار دارد برایم بسیار ارزشمند است.

 دیپلم بهترین فیلم‌ نامه توسط حسن فتحی کارگردان سینما و تلویزیون به هادی مقدم دوست و حمید نعمت الله برای فیلم «شعله ور»  و تندیس این بخش هم به هومن سیدی نویسنده فیلمنامه «مغزهای کوچک زنگ زده» اهدا شد.

سیدی:مثل دیوانه دنبال نقد منفی درباره خودم می گردم

هومن سیدی پس از دریافت جایزه این بخش گفت: شما منتقدان نه تنها ستاره های خاموش سینما نیستید بلکه امثال من راهشان را در سینما با شما پیدا می کنند.

وی همچنین تصریح کرد: من هر روز مثل دیوانه در اینترنت دنبال نقدهای منفی درباره خودم می گردم و آن ها را می خوانم.

بهترین کارگردانی جشن منتقدان باز هم به هومن سیدی برای فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» رسید که او در این بخش گفت: مثل اینکه امشب شب من است.

 

بهترین فیلم از دیدگاه منتقدان هم در آخر به سعید سعدی تهیه کننده فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» اهدا شد و گفت: بسیار خوشحالم که این جایزه را امشب به خانه می برم.

منوچهر شاهسواری آخرین سخنران این مراسم درباره این جشن بیان کرد: امیدوارم این جشن در سال های آینده با تغییرات اساسی برگزار شود.

نظرات بینندگان