arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۷۳۴۱
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۲۸ آذر ۱۳۹۷
المیادین:

آیا پوتین به دنبال آتش بس بین ایران و عربستان است؟ / همه چیز به خوش و بش گرم رئیس جمهور روسیه و ولیعهد سعودی برمی گردد

به نظر می رسد دستگاههای اطلاعاتی روسیه در صدد مهیا کردن شرایط برای بازگشایی راههای هوایی برای ورود مسئولان کشورهای عربی به سوریه هستند، همانطور که این شرایط را برای فرود امن هواپیمای بشیر، رئیس جمهور سودان فراهم کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آیا پوتین به دنبال آتش بس بین ایران و عربستان است؟ / همه چیز به خوش و بش گرم رئیس جمهور روسیه و لیعهد عربستان برمی گردد

سلام العبیدی در المیادین نوشت: به نظر می رسد دستگاههای اطلاعاتی روسیه در صدد مهیا کردن شرایط برای بازگشایی راههای هوایی برای ورود مسئولان کشورهای عربی به سوریه هستند، همانطور که این شرایط را برای فرود امن هواپیمای بشیر، رئیس جمهور سودان فراهم کردند.

به گزارش «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: با وجود تمام مانع تراشی هایی که بر سر راه حل بحران سوریه بود، اما بالاخره قطار سوری ایستگاه جنگ را ترک کرده و به ایستگاه صلح رسید. در این میان، روسیه برای حل پرونده مهاجران و پناهنده ها و بازسازی سوریه، تلاش زیادی کرد.

علاوه بر این، باب عادی سازی خارجی با سوریه، گشوده شده است و سفرهای دوره ای فرستاده های رئیس جمهور روسیه به پایتخت کشورهای مختلف و تماس های مستقیم آنها با رهبران دولتها، در حال به ثمر نشستن است؛ همچنانکه وزیر خارجه ترکیه، به امکان همکاری با دولت سوریه، در صورت پیروزی بشار اسد در یک انتخابات دموکرات، اذعان کرده است. مهمتر آنکه این دعوت ترکیه، از دوحه، پایتخت قطر اعلام شده است.

در این میان، سفر رئیس جمهور سودان، عمر البشیر، به دمشق، واقعا غافلگیر کننده بود، تا به این ترتیب، بشیر پس از پوتین، اولین رئیس جمهوری باشد که به سوریه سفر می کند. طبعا این سفر با تشویق سیاسی، ترغیب اقتصادی و حمایت لوجستیک و امنیتی نظامی مسکو برای خرطوم، انجام شده است؛ چرا که درست پس از سفر رئیس جمهور سودان به مینسک، پایتخت هم پیمان روسیه، بلاروس، صورت گرفت. زمینه سازی برای سفر به دمشق از همان زمان اغاز شده و همزمان شد با سفر هیئت سیاسی اقتصادی سودانی به مسکو.

قطعا سودان بدون گرفتن نبض ریاض، در مورد برقراری رابطه با سوریه، اقدام نمی کرد و در این جا باید به دیدار ولی عهد سعودی، محمد بن سلمان با رئیس جمهور روسیه، در حاشیه نشست گروه 20 در بوینس آیرس اشاره کنیم. حرارت مصافحه بین این دو، که توسط دوربینها ضبط شد، حکایت از آن داشت که تحولاتی در سیاست سعودی در منطقه، در راه است.

در همین رابطه، گمانه هایی در مورد آتش بس ایران و عربستان، به همراه آتش بس در روابط سوریه و عربستان، وجود دارد و این دو، به پشت پرده ادامه تلاش های روسیه در این دو زمینه مربوط می شود.

یکی از جلوه های این آتش بس را می توانیم در توافق های صورت گرفته در سوئد، در مورد یمنی ها بدانیم، که با موافقت ریاض و تهران، مواجه شد.

مسکو می خواهد برای همه ثابت کند که بهار عربی پایان یافته و زمان آن رسیده است تا خانه های ویران شده عربی، از نو ساخته شود..و آنچه را دیروز در مورد عراق مشاهده کردیم، امروز در سوریه می بینیم و شاید فردا در یمن و لیبی شاهد ان باشیم.

نظرات بینندگان