arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۷۳۸۱
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۰ - ۲۸ آذر ۱۳۹۷

نیویورک تایمز: هکرها به مکاتبات محرمانه اتحادیه اروپا درباره ایران، آمریکا و روسیه دست یافتند

طبق گزارش روزنامه «نیویورک تایمز»، هکرها برای چندین سال توانستند به سیستم‌های ارتباطات دیپلماتیک اتحادیه اروپا نفوذ کرده و هزاران سند را به دست آورند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

هکرها به مکاتبات محرمانه اتحادیه اروپا درباره ایران، آمریکا، روسیه و مسائل دیگر دست یافتند

طبق گزارش روزنامه «نیویورک تایمز»، هکرها برای چندین سال توانستند به سیستم‌های ارتباطات دیپلماتیک اتحادیه اروپا نفوذ کرده و هزاران سند را به دست آورند.

یک رسانه آمریکایی از دستیابی هکرهای ناشناس به هزاران سند در رابطه با مکاتبات اتحادیه اروپا در زمینه‌های مختلف از قبیل روابط این اتحادیه با آمریکا، روسیه، چین و برنامه هسته‌ای ایران خبر داد.

آنطور که «نیویورک تایمز» گزارش داده، هکرها برای سال‌ها به شبکه ارتباطات دیپلماتیک اتحادیه اروپا نفوذ و هزاران سند را دانلود کردند، اسنادی که بیانگر نگرانی‌های اتحادیه اروپا درباره دولت غیرقابل پیشبینی «دونالد ترامپ» و مشکلات این اتحادیه در رابطه با پرداختن به روابط با روسیه و چین و خطر احیای برنامه هسته‌ای ایران است.

در یکی از این اسناد، دیپلمات‌های اروپایی درباره نشست دو جانبه ۲۵ تیر ماه سال جاری بین سران آمریکا و روسیه در «هیلسینکی» فنلاند اظهارنظر کردند.

از نظر دیپلمات‌های اتحادیه اروپا دیدار روسای جمهور آمریکا و روسیه، «نشستی موفق برای ولادیمیر پوتین» بوده است.

یکی دیگر از اسناد به اظهارنظرهای دیپلمات‌های اروپایی بعد از دیدار ۱۶ جولای سال جاری بین مقام‌های ارشد اتحادیه اروپا با رئیس‌جمهور چین اختصاص دارد.

در این سند، با انتقاد از مواضع رئیس‌جمهور آمریکا علیه چین، تاکید شده که آقای ترامپ با «زورگویی و قلدری» درصدد سوق دادن پکن به «یک مسابقه بوکس است که در آن هیچ قانونی وجود ندارد».

به گزارش نیویورک تایمز، به گفته شرکت «اِریا وان» (Area ۱) که متوسط نفوذ هکرها و این حمله سایبری شده، «تکنیک‌های مورد استفاده توسط هکرها در یک دوره سه ساله، شبیه به تکنیک‌های واحد زبده ارتش چین است. اسناد از یک شبکه ایمن کپی شدند و سپس در یک سایت اینترنتی که هکرها در جریان حمله‌شان آن را ایجاد کرده بودند، پُست شدند».

این رسانه آمریکایی خبر داده که این شرکت، بیش از 1100 سند هک شده مکاتبات دیپلماتیک اتحادیه اروپا را در اختیار نیویورک تایمز قرار داد.

از نظر این رسانه آمریکایی، این اسناد اطلاعاتی درباره تقلای اتحادیه اروپا برای فهم «آشوب سیاسی موجود در سه قاره» ارائه می‌دهد.

اسناد مذکور، شامل یادداشت‌هایی در رابطه با مکالمات اتحادیه اروپا با رهبران عربستان سعودی، رژیم صهیونیستی و دیگر کشورها است.

بنا بر گزارش نیویورک تایمز، هکرها به شبکه‌های سازمان ملل و وزرای خارجه و دارایی در سراسر جهان و «فدراسیون کارگران آمریکا- کنگره سازمان‌های صنعتی» هم نفوذ کردند (این فدراسیون، بزرگترین فدراسیون اتحادیه‌های کارگری در آمریکا است).

گفته می‌شود که هک این فدراسیون بزرگ کارگری در آمریکا در رابطه با مذاکرات در خصوص توافق «مشارکت فراآتلانتیک» (Trans-Pacific Partnership) بود (توافقی که چین جزئی از آن نیست).

برخی از اسناد سازمان ملل که هکرها به آن نفوذ کردند، مربوط به مکاتبات چندین ماهه سال 2016 در رابطه با کره شمالی و نشست‌های خصوصی دبیرکل سازمان ملل و معاونانش با رهبران آسیایی بود.

بنا بر این گزارش، بیش از 100 سازمان و نهاد طی چندین سال هدف هکرها قرار داشتند اما بسیایر از آنها همین روزهای اخیر توسط شرکت «اِریا وان» متوجه نفوذ هکرها شدند، شرکتی که موسس آن سه مقام سابق آژانس امنیت ملی آمریکا بودند.

برخی از اسناد، حاوی گزارش‌های دیپلمات‌های اروپایی درباره «اقدامات روسیه برای تضعیف اوکراین» است.

یکی از این اسناد که مربوط به هشتم فوریه سال جاری است، درباره شبه جزیره کریمه است و در آن هشدار داده شده که این منطقه «به منطقه‌ای پرتنش تبدیل شده و امکان استقرار کلاهک‌های اتمی در آن وجود دارد».

نیویورک تایمز اما گزارش داده که «البته مقام‌های آمریکایی می‌گویند که تاکنون شاهد شواهدی مبنی بر استقرار کلاهک‌های اتمی در کریمه ملاحظه نکرده‌اند».

منبع: فارس
نظرات بینندگان