arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۷۴۹۵
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۸ - ۲۸ آذر ۱۳۹۷

پرطرفدارترین محله‌های اجاره‌نشین تهران

جمعیت زیاد در مقابل فضای محدود برای سکونت از مهم‌ترین عوامل بالا بودن نرخ اجاره‌ها در محله‌های مختلف تهران از محله‌های پایین شهر گرفته تا محله‌های بالای شهر است. به‌گونه‌ای که طبق آمار اعلام‌شده از سوی وزارت مسکن، بیش از ۴۲ درصد از مردم شهر تهران اجاره‌نشین هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

تهران، کلان‌شهری پرهیاهو و شلوغ است که به دلیل برخورداری از امتیاز پایتخت بودن، به تصور بسیاری از مردم، مکانی مناسب برای پیشرفت در زندگی اجتماعی و اقتصادی به شمار می‌رود. همین مسئله باعث مهاجرت قابل توجه و در چند سال اخیر مهاجرت بیش از حد از شهرهای نزدیک و روستاها به این شهر شده است.

به گزارش ایسنا، تهران به عنوان پایتخت ایران شهری است که اجاره‌نشینی در آن سر به فلک کشیده و رونق بسیار زیادی دارد؛ اما برخی محله‌ها طرفداران بیشتری دارند. در این مطلب می‌خواهیم پرطرفدارترین محله‌های اجاره‌نشین تهران را به شما معرفی کنیم.

متاسفانه تمامی این مسائل دست در دست یکدیگر داده است این کلانشهر، به یکی از گران‌ترین شهرها و استان‌های کشور برای زندگی تبدیل شود و شهروندان را برای خرید خانه در تهران دچار مشکل کند، از همین رو موضوع اجاره‌نشین در تهران روند رو به رشدی داشته است. در این مطلب می‌خواهیم سراغ پرطرفدارترین محله های اجاره نشین تهران برویم.

جمعیت زیاد در مقابل فضای محدود برای سکونت، از مهم‌ترین عوامل بالا بودن نرخ اجاره‌ها در محله‌های مختلف تهران از محله‌های پایین شهر گرفته تا محله‌های بالای شهر است. به‌گونه‌ای که طبق آمار اعلام‌شده از سوی وزارت مسکن، بیش از ۴۲ درصد از مردم شهر تهران اجاره‌نشین هستند.

حال اگر جمعیت تهران که حدود ۱۳ میلیون نفر اعلام‌ شده است را در نظر گرفت، می‌توان بیان کرد که تقریبا بین ۴ تا ۵ میلیون نفر از این جمعیت اجاره‌نشین هستند. افرادی که برای زندگی به خانه و سرپناه نیازمند هستند و باید آن را بر اساس درآمد خود، انتخاب کنند.

متاسفانه این روزها اختلاف قیمت در تمامی محله‌های اجاره‌نشین تهران و به موازات آن بالا بودن نرخ اجاره‌بها در هر منطقه از تهران، به معضلی جدی تبدیل شده است.

معضلی که با توجه به آماری بیان شده، جمعیت زیادی از خانواده‌های ساکن در تهران را درگیر خودساخته است. در این میان آشنایی با پرطرفدارترین محله‌های اجاره‌نشین در تهران و مناطقی که بیش‌ترین خانه‌ها و آپارتمان‌ها برای اجاره‌نشینی در آن قرار دارد، می‌تواند از اهمیت بالایی برای مستاجران و اجاره‌نشینان در تهران برخوردار شود.

اهمیت یافتن محله‌های مناسب و پرطرفدار اجاره‌نشین در تهران، ازاین‌رو قابل‌توجه است که متاسفانه تا به امروز هیچ منبع قابل قبولی اطلاعات کافی از محله‌های اجاره‌نشین با نرخ اجاره‌ای مناسب را در اختیار مردم قرار نداده است.

همچنین نمی‌توان آماری دقیق از محله‌های اجاره‌نشین تهران به صورتی پویا و کاملا دسته‌بندی شده یافت که بتواند راهنمایی مناسب برای انتخاب خانه‌ اجاره‌ای با توجه به بودجه و توان مالی خانواده‌های مستاجر، باشد و همین مسئله باعث می‌شود تا انتخاب و یافتن خانه‌ای مناسب در منطقه‌های مختلف تهران امری سخت شود و بسیاری از مردم به‌ ویژه مهاجرین، در سردرگمی پیدا کردن محله خوب و خانه‌ای مناسب گرفتار شوند.

با توجه به گزارش‌هایی که کارشناسان مسکن ارائه داده‌اند، می‌توان تا حدودی با برخی از پرطرفدارترین محله‌های اجاره‌نشینی تهران را بر اساس قراردادهای اجاره‌ و حتی قراردادهای خرید و فروش آشنا شد.

با توجه به اختلاف نرخ اجاره‌ها در محله‌های مختلف تهران، محله‌های پونک، سعادت‌آباد، تهران‌پارس، گلستان، زعفرانیه، مرزداران، اکباتان، فرمانیه، گیشا، از پرطرفدارترین محله‌های اجاره‌نشین تهران در سال‌های اخیر محسوب می‌شوند.
محله پونک

محله پونک، در غرب شهر تهران قرار دارد و به عنوان یکی از مناطق و محله‌های رشد یافته این کلان‌شهر به‌شمار می‌رود. از ویژگی‌هایی که باعث می‌شود اجاره آپارتمان در پونک به یکی از پرطرفدارترین بازارهای اجاره املاک در تهران تبدیل شود، امکانات مناسب شهری، نبود ترافیک کلافه‌کننده و دسترسی مناسبی است که به بزرگراه‌های تهران دارد...

محله سعادت‌آباد

محله سعادت‌آباد یکی از مناطق رشد یافته در غرب تهران است که با توجه به اعلام نهادهای مرتبط با مسکن و شهرسازی، توانسته است تا حدودی شاخص‌های توسعه و پیشرفت را کسب کند. این محله به دلیل خیابان‌های نسبتا عریض، ترافیک روان، امکانات شهری مناسب و دسترسی خوب و مناسبی که به بزرگراه‌های تهران دارد، به یکی از محله‌های پرطرفدار اجاره‌نشین تهران تبدیل شود.
محله تهران‌پارس

محله تهران‌پارس نیز یکی دیگر از محله‌هایی است که بسیاری از مردم و ساکنین تهران، به دنبال اجاره‌نشینی و حتی خرید مسکن در آن محدوده هستند. ازجمله امکاناتی که در این محله وجود دارد و از مهم‌ترین دلایل علاقه‌مندی مردم برای سکونت در این محله است، می‌توان به وجود بانک‌ها، رستوران‌های متعدد و با کیفیت، مراکز تفریحی و برخورداری از درختان و پارک‌های متعدد، اشاره کرد.

البته نباید از این مسئله غافل شد که تهران‌پارس خود به دو منطقه شرقی و غربی تقسیم‌بندی شده است و هر کدام مزیت‌ها و معایبی نسبت به دیگری دارد. ولی در کل محله‌ تهران‌پارس یکی از پرطرفدارترین محله‌های اجاره‌نشین تهران به شمار می‌رود.
محله شهرک راه‌آهن

یکی از محله‌های پرطرفدار دیگر تهران برای اجاره‌نشینی و حتی خرید مسکن، محله شهرک راه‌آهن است که در نزدیکی پارک جنگی چیتگر قرار دارد. این محله مکانی محبوب و پرطرفدار برای افرادی است که دوست دارند در خانه‌های ویلایی زندگی کنند و معمولا محل زندگی افراد بازنشسته است. هرچند در سال‌های اخیر با توجه به نیاز تهران به ساخت‌وساز آپارتمان‌های متعدد، این منطقه نیز همانند بسیاری دیگر از محله‌های تهران، پیشرفت زیادی در ساخت و احداث برج‌ها و آپارتمان‌ها، داشته است.

آب و هوای مناسب، مراکز خرید زیاد، دسترسی آسان به بزرگراه‌های شهید خرازی، شهید همت، آزادگان و شهید حکیم از دیگر مزایای این محله قدیمی است.
محله زعفرانیه

امکانات مناسب از جمله بیمارستان، فروشگاه‌های مختلف، مدرسه‌های متعدد، آموزشگاه‌های متعدد، رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های شیک و با کیفیت و داشتن آب و هوایی مناسب باعث شده تا زعفرانیه در گروه مناطق رشد یافته‌ی تهران قرار بگیرد و همین امر سبب شده تا این منطقه با وجود تراکم جمعیت بالا، خیابان‌های قدیمی و البته باریک، باز همه عنوان یکی از پرطرفدارترین محله‌های اجاره‌نشین تهران شناخته شود. با این حال اجاره خانه و آپارتمان در زعفرانیه به خاطر هزینه‌ی بالای آن بودجه بالاتری را می‌طلبد.
محله فرمانیه

یکی دیگر از محله‌های خوب و مناسب برای اجاره‌نشینی در شهر تهران، محله‌ فرمانیه است که در جایگاه مناسبی از لحاظ توسعه‌یافتگی و داشتن امکانات خوب شهری قرار دارد. این محله بیشتر محل سکونت فعالان در حوزه دانشگاه و افراد تحصیل‌کرده است و از دیگر محله‌های پرطرفدار برای اجاره‌نشینی معرفی شده است.
محله اکباتان

از دیگر محله‌های محبوب و پرطرفدار اجاره‌نشین تهران می‌توان به محله اکباتان اشاره کرد که طبق آمار ارائه‌شده توسط کارشناسان بازار مسکن و با توجه به بررسی تعداد قراردادهای اجاره‌مسکن، اجاره خانه در اکباتان از پرطرفدارترین و محبوب‌ترین معاملات اجاره‌ای در تهران محسوب می‌شود.

البته نباید از این نکته غافل شد که متاسفانه به دلیل بالابودن قیمت اجاره‌بها و همچنین رشد بی‌سابقه و نامتعارف مسکن در سال‌های اخیر، حدود ۵۰۰ هزار واحد مسکونی خالی در تهران وجود دارد که بیشتر این خانه‌ها در محله‌ها و مناطق گران تهران قرار دارد و این نشان از توان کم مالی بسیاری از شهروندان تهرانی است که بیشتر آن‌ها را مهاجران تشکیل می‌دهند.

همان‌طور که می‌بینید دلایل مختلف چون میزان بودجه‌ی مالی، تفاوت‌های فرهنگی، امکانات رفاهی، سهولت دسترسی و مواردی از این دست باعث شده تا پرطرفدارترین محله‌های اجاره‌نشین تهران در مناطق مختلف پایتخت پراکنده باشد.

نظرات بینندگان