arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۷۴۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۸ - ۲۸ آذر ۱۳۹۷

واعظی: هزینه‌های بودجه ۹۸ را کاهش دادیم/انتقاد برخی افراد از برجام فرافکنی است/قیمت خودرو مانند فنری است که باز شده و باید تنظیم شود

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: هزینه های بودجه را به جز میزان پرداخت به کمیته امداد امام خمینی(ره) ، سازمان بهزیستی، بازنشستگان و حقوق بگیران دولت کاهش دادیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

رئیس دفتر رئیس جمهوری گفت: هزینه های بودجه را به جز میزان پرداخت به کمیته امداد امام خمینی(ره) ، سازمان بهزیستی، بازنشستگان و حقوق بگیران دولت کاهش دادیم.

به گزارش ایرنا، «محمود واعظی» پس از برگزاری جلسه امروز - چهارشنبه- هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره نکاتی که رهبری درباره بودجه 98 فرموده اند، گفت: از هفته گذشته جلسات متعددی در این زمینه در سطوح مختلف برگزار کردیم؛ در جلسه روز گذشته شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا نیز این مساله به صورت مفصل بحث و بررسی شد.
رئیس دفتری رئیس جمهوری افزود: ما هزینه ها در بخش های مختلف را از بیشتر دستگاه هایی که از گذشته ردیف بودجه برای آنها بودجه تدوین کرده بودیم کاهش دادیم.
وی توضیح داد: کمیته امداد و بهزیستی ، بازنشستگان و حقوق بگیران دولت از کاهش این هزینه ها در بودجه 98 درخصوص مستثنی شدند و رقمی که قبلا تصویب کرده بودیم را تغییر ندادیم و همان را پرداخت می کنیم.
واعظی گفت: ما در یک زمانی باید ساختار بودجه را تجدید نظر کنیم؛ البته بازنویسی بودجه کار آسانی نیست ، بودجه در طول صد سال گذشته با روش های مختلف تدوین شده است و ردیف های مختلفی در دولت ها بر اساس مصالحی تدوین شده و در بودجه ها قرار دادند و بعضی از این موارد نیز در ادوار مجلس اضافه شده و همین طور استمرار داشته است و برای همه دستگاه های مختلف یک حق ایجاد شده است.
وی اظهار داشت: در حال حاضر که با یک سری محدودیت ها مواجه هستیم عملا به گونه ای شده است که همه دستگاه های مختلف اعم از دولتی و غیر دولتی، فرهنگی و سایر نهادها و ... موارد قبلی در بودجه های گذشته را حق خود می دادند، ولی الان که فشارها زیاد شده است، باید یک مقدار ردیف های بودجه را کم و متمرکز کنیم و به صورت شفاف بدانیم هر دستگاهی چه کاری انجام می دهد.
رئیس دفتر رئیس جمهوری تصریح کرد: آنچه که رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره بودجه بود را در بودجه 98 لحاظ می کنیم و تبصره هایی هم اضافه بر تبصره های قبلی بررسی و تصویب شد و امیدواریم که بررسی بودجه به گونه ای پیش برود که هفته آینده بتوانیم لایحه بودجه 98 را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کنیم.

** ابراز تاسف هیات دولت از حادثه مدرسه در سیستان و بلوچستان
رئیس دفتر رئیس جمهوری با اشاره به بررسی حادثه مدرسه سیستان و بلوچستان در جلسه هیات دولت گفت: همه اعضای دولت از این حادثه ابراز تاسف کردند، ما به خانواده دانش آموزان جانباخته در این حادثه تسلیت عرض می کنیم.
واعظی با بیان این که این مدرسه دولتی نبوده است، افزود: نمایندگان وزارتخانه های بهداشت و آموزش و پرورش در محل حادثه حضور دارند و در حال بررسی و پی گیری علل و عوامل این حادثه هستند تا این حوادث تکرار نشود و همچنین اقدامات لازم را برای رسیدگی به خانواده آسیب دیدگان هم انجام می دهند.
وی همچنین گفت: موضوع توسعه سواحل مکران بسیار مهم است لذا در جلسه امروز هیات دولت اقدامات توسعه ای و ساختاری در سواحل مکران و آن منطقه مفصل بحث شد.

**رییس جمهورتوصیه‌ای برای انتصاب دامادش نداشت
واعظی درباره انتصاب داماد رییس جمهور در پست معاونت وزارت صنعت معدن و تجارت هم گفت: دکتر‌ روحانی در جریان این‌انتصاب نبوده هیچگاه کسی‌را توصیه نکرده و ‌نمی‌کند، عملکرد ایشان روشن بوده است. دکتر‌مهدی زاده از دوستان‌قبلی‌ آقای رحمانی بوده و‌ همشهری‌ ‌هستند. او دکترای زمین‌شناسی دارد و ‌صاحب سبک و‌ علم‌ است.
واعظی با بیان اینکه رئیس جمهوری از انتصاب داماد خود در وزارت صمت اطلاعی نداشتند و توصیه ای هم نکردند، گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت از سوابق و تخصص و کارنامه مهدی زاده دفاع می کند و معتقد است وی بهترین گزینه برای ریاست سازمان زمین شناسی است؛ اما برای احترام به افکار عمومی و اینکه حساسیت در اذهان عمومی ایجاد نشود خود آقای مهدی زاده از این سمت استعفا کرده و به همان فعالیت علمی سابق خود برگشته اند.

**تقدیم لایحه بودجه 98 هفته آینده
رئیس دفتر رئیس جمهوری تصریح کرد: آنچه که رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره بودجه بود را در بودجه 98 لحاظ می کنیم و تبصره هایی هم اضافه بر تبصره های قبلی بررسی و تصویب شد و امیدواریم که بررسی بودجه به گونه ای پیش برود که هفته آینده بتوانیم لایحه بودجه 98 را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کنیم.

**ازهمه فرصت ها برای تسهیل صادرات و تامین مواد اولیه استفاده می کنیم
رئیس دفتر رئیس جمهوری اظهار داشت: ما از همه فرصت هایی که در دنیا برای ما وجود دارد و می توانیم به وجود بیاوریم استفاده می کنیم؛ همکاران ما در وزارت امور خارجه سفرهای متعددی و سفیران ما در کشورهای مختلف نیز در تلاش هستند که زمینه همکاری ها را برای شرکت ها، بنگاه های خصوصی و صنعتگران کشور فراهم کنند که بخشی از آن به وجود آمده است.
وی گفت: در هفته گذشته چند بانک مختلف کار خود را آغاز کرده اند، اینکه ساز و کار ویژه مالی (SPV) در اروپا ایجاد بشود یک مزیت علاوه بر آن چیزی است که در حال حاضر داریم؛ اما اگر نظر منتقدان این است که برخی از فرصت ها را دنیا ایجاد نکنیم، دولت هرگز این نظر منتقدان را انجام نمی دهد.
وی تاکید کرد: دولت وظیفه دارد از همه فرصت ها برای توسعه روابط خارجی وتسهیل در صادرات و تامین مواد اولیه استفاده کند.

** تدوین بسته تثبیت قیمت کالاها در دستور کار است
رئیس دفتر رئیس جمهوری همچنین درباره تناسب کاهش نرخ ارز و کالاها در بازار بیان کرد: در حال حاضر بازار ارز آرام شده و یک اطمینانی ایجاد شده و قیمت ارز هم کاهش یافته است، انتظار داریم قیمت کالاها واجناسی که به دلیل افزایش نرخ ارز افزایش قیمت داشته اند نیز کاهش یابد.
واعظی بیان کرد: جلسات مختلفی را برای کاهش و تثبیت قیمت ها برگزار و موضوع «بسته تثبیت قیمت کالا» را در این جلسات بررسی کردیم.
وی اظهار داشت: رئیس جمهوری از وزیر صمت خواسته اند که کمیته هایی هم در این زمینه تشکیل دهند تا بتوانند در مورد بخش هایی که مورد استفاده روزمره مردم است این بسته را آماده و به دولت پیشنهاد بدهند؛ ما در این بسته، تثبیت قیمت آن دسته از کالاهایی که دولت
ارز 4200 تومان به آن ها اختصاص داده بود که قیمت ها بالا نرود و همچنین آن بخش از کالاهایی که مورد نیاز مردم است را دنبال می کنیم.

**انتقاد برخی افراد از برجام فرافکنی است
رئیس دفتر رئیس جمهوری درباره انتقادات سعید جلیلی از برجام، گفت: از روز اول از همان زمان که برجام امضاء شد و همه از آن به عنوان یک توفیق بزرگ یاد می کردند و مردم نیز خوشحال بودند، وی به طور مرتب از برجام انتقاد می کرد.
واعظی ادامه داد: البته انتقادهای وی فرافکنی از همان دوران است که مسئولیت داشتند و حاصل آن، همان تعداد قطعنامه های شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل بود که صادر و تحریم های متعددی بر ضد ملت ایران تصویب شد؛ هر کسی هم جای وی باشد شاید همین حرف ها را بزند و طبیعی است که به این شکل انتقاد کند

**جزئیات سفر رئییس جمهوری به ترکیه
واعظی همچنین درباره سفر هفته گذشته خود به ترکیه گفت: سفر من ابعاد چند جانبه داشت و مذاکرات مفصلی هم با وزیران و هم با شرکت های بزرگ ترک داشتم و همچنین فرصت شد تا با شرکت های بزرگ ترکیه که مالکان آن ایرانی هستند، مذاکره داشته باشم، جمع بندی این مذاکرات با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه بود.
وی همچنین با اشاره سفر امروز حسن روحانی رئیس جمهوری به ترکیه نیز گفت: سفر رئیس جمهوری به ترکیه کوتاه و بسیار فشره است، دکتر روحانی امروز به ترکیه می رود و فردا به تهران باز می گردند.
رئیس دفتر رئیس جمهوری توضیح داد: رئیس جمهوری ملاقات خصوصی با همتای ترک خود دارند و موضوعات مهم بین المللی و منطقه ای را نیز بررسی می کنند، همچنین موضوعات دوجانبه اقتصادی وتعدادی استناد که تهیه ومذاکره شده است امضاء می شود و علاوه بر این موارد، رئیسان جمهوری دو کشور فردا عصر با گروهی از تجار ترکیه و بازرگانان ایرانی دیدار و گفت و گو خواهند داشت تا مسائل آنها را بررسی کنند.
واعظی ابراز امیدواری کرد نتایج این سفرهای که ابعاد مختلف دارد روابط اقتصادی تهران - آنکارا را که در حال حاضر بیشتر از 10میلیارد دلار است، گسترش یابد.

** قیمت خودرو مانند فنری است که باز شده و باید تنظیم شود
رئیس دفتر رئیس جمهوری همچنین درباره آشفتگی قیمت خودرو در بازار نیز گفت:از هفته گذشته موضوع قیمت های بازار خودرو را پی گیری می کنیم، به دنبال این هستیم خودرور بتواند قیمت تعادلی در جامعه داشته باشد. جلسات متعددی هم برگزار شده و فکر می کنم قیمت ها به زودی جایگاه اصلی خود را در بازار پیدا می کند.
واعظی با بیان اینکه «قیمت خودرو از تعادل خارج شده بود» افزود: مدت ها قیمت نهایی خودرو را که قیمت کارخانه ای آن بود در یک نقطه نگه داشته بودند، و اکنون که قیمت خودرو در بازار بالا رفته است، فقط دلال ها سود می بردند و کارگری که در تولید بود و یا تامین کننده مواد اولیه ، سود نمی بردند؛ شرایط امروز بازار خودرو مانند یک فنری است که باز شده است، اما باید بازار تنظیم شود که این اتفاق خواهد افتاد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۳
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
0
1
اقای واعظی لطفا جهت ابروی دولت ونظام از حمایت و پشتیبانی برخی از وزرای ناکارامد وچاپلوس مثل وزیر صمت دست بردارید.
نظرات بینندگان