arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۷۵۰۰
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۹ - ۲۸ آذر ۱۳۹۷

قصد عربستان و امارات برای حمله به قطر

وزیر خارجه سابق آلمان با اشاره به حمله محتمل رژیم سعودی و امارات در سال ۲۰۱۷ به قطر، درباره، ولی عهد سعودی گفت که محمد بن سلمان درباره جایگاهش در منطقه غلو می‌کند. شاید او حس می‌کرد هر کاری انجام دهد از سوی کاخ سفید حمایت می‌شود. این مسئله نشان می‌دهد که آن‌ها (سعودی‌ها) حس می‌کنند هیچ قانونی وجود ندارد که پیروی کنند و این خطرناک است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

وزیر خارجه سابق آلمان چند روز قبل در گفت ‌وگو با شبکه خبری «الجزیره» درباره آخرین تحولات منطقه‌ای به ویژه امور قطر ورژیم سعودی به گفت‌وگو پرداخت.

«زیگمار گابریل» وزیر خارجه سابق آلمان در این گفت‌وگو درباره حوادث رخ داده برای قطر گفت که اگر تنش در منطقه خلیج فارس در سال 2017 شدت می‌یافت، ممکن بود قطر با تهاجم نظامی مواجه شود.

گابریل در این زمینه به الجزیره گفت: «می‌دانم که آن روزها در چه وضعیتی قرار داشتیم و بر این باورم همه بابت این‌که دیگر تنشی وجود ندارد، باید خوشحال باشند.»

وی ادامه داد: «نمی‌دانم که آیا آن‌ها (ائتلاف سعودی) برنامه‌ای واقعی برای حمله به قطر داشتند ،اما تجربه ما نشان می‌دهد که شدت یافتن گام به گام تنش می‌تواند به درگیری نظامی ختم شود و همکاران آمریکایی ما هم همین احساس را داشتند. با این وجود، خطرناک بودن این وضعیت مشخص بود و ما با تمام شرکایمان، با قطر و همچنین اماراتی‌ها و سعودی‌ها موفق شدیم از تنش‌ها بکاهیم.»

وی درباره «رکس تیرلسون» وزیر خارجه سابق آمریکا نیز اظهار داشت که وی به شدت تلاش کرد تا از شدت یافتن بحران در منطقه و بروز درگیری نظامی اجتناب شود.

عربستان سعودی، امارات ، بحرین و مصر در ژوئن (خرداد) سال 2017 از طریق دریا، هوا و زمین به محاصره قطر مبادرت کردند. این چهار کشور قطر را به حمایت از تروریسم و همراهی با ایران متهم کردند. دوحه با رد این اتهام‌ها می‌گوید محاصره کشورش به هدف محدود کردن حق حاکمیت این کشور است.

زیگمار گابریل همچنین درباره کشته شدن «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد سعودی به دست عوامل سعودی نیز گفت: «کشتن آقای خاشقچی فاجعه است. برای خانواده و بستگان او این شرایط بسیار بدی است زیرا آن‌ها حتی نمی‌توانند جسد او را دفن کنند و مکانی وجود ندارد که بتوانند سر مزارش بروند. به نظرم این جریان نه تنها یک مساله سیاسی، بلکه یک مساله انسانی است.»

زیگمار گابریل درباره «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی نیز اظهار داشت: «محمد بن سلمان درباره جایگاهش در منطقه غلو می‌کند..... شاید او حس می‌کرد هر کاری انجام دهد از سوی کاخ سفید حمایت می‌شود. این مسئله نشان می‌دهد که آن‌ها (سعودی‌ها) حس می‌کنند هیچ قانونی وجود ندارد که پیروی کنند و این خطرناک است.»

گابریل افزود: «در اروپا همه فکر می‌کنند که ولی‌عهد سعودی به نوعی مسئول کشته شدن خاشقچی است. نمی‌دانم که این دستور شخصی بوده یا افرادی فکر کردند این آرزوی او بوده است. این مسئله بحث آشکار روز در اروپاست.»

جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار سعودی که زمانی همکار استخبارات عربستان بود بعد از به قدرت رسیدن محمد بن سلمان، عربستان را به مقصد آمریکا ترک کرد و دوم اکتبر (10 مهر) بعد از مراجعه دوم به کنسولگری سعودی در استانبول، دیگر از آنجا خارج نشد و بعد از آن مقام‌های ترکیه اعلام کردند که او در آنجا کشته و تکه‌تکه شده است.

هر چند عربستان سعودی در ابتدا اطلاع از سرنوشت او را انکار می‌کرد اما سرانجام سه هفته بعد تحت فشار افکار عمومی ناچار شد اذعان کند که خاشقچی در کنسولگری کشته شده است.

منبع: فارس
نظرات بینندگان