arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۷۵۹۷
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۴ - ۲۹ آذر ۱۳۹۷

جنجال بر سر طرح «ممنوعیت بایکوت اسرائیل» در کنگره آمریکا

فشارهای حامیان اسرائیل برای مقابله با جنبش «انزوا، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل» (BDS)، این بار به شکل افزودن بندی به بودجه این کشور برای مقابله با شرکت آمریکایی‌ها در این جنبش، در روزهای اخیر جنجال برانگیز شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

ارائه پیشنهاد حامیان سرسخت رژیم صهیونیستی برای افزودن بندی به بودجه موقت دولت آمریکا برای مقابله با مشارکت شرکت‌های آمریکایی در جنبش تحریم رژیم صهیونیستی، جنجال‌های زیادی ایجاد کرده است.

به گزارش فارس، تلاش‌های حامیان رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا برای افزودن بندی به بودجه دولت به منظور مجازات آمریکایی‌ها برای هرگونه شرکت در جنبش تحریم این رژیم ادامه دارد.

فشارهای حامیان رژیم صهیونیستی برای مقابله با جنبش «انزوا، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل» (BDS)، این بار به شکل افزودن بندی به بودجه این کشور برای مقابله با شرکت آمریکایی‌ها در این جنبش، در روزهای اخیر جنجال برانگیز شده است.

اولین بار تیرماه امسال بود که یک قانونگذار آمریکایی پیشنهادی موسوم به «لایحه مقابله با بایکوت کردن اسرائیل» به کنگره ارائه کرده بود.

این طرح که در صورت تبدیل به قانون، مشارکت شرکت‌های آمریکایی در تحریم رژیم صهیونیستی را ممنوع می‌کند، تابستان سال جاری به کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا ارائه شد، اما به دنبال تشدید مخالفت‌ها، طرح همچنان در این کمیته باقی است.

طبق گزارش رسانه‌های آمریکایی، «بن کاردین» عضو دموکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا ماه گذشته میلادی تلاش برای افزودن این بند به بودجه دولت را از سرگرفت و حمایت چند قانونگذار کنگره را هم برای این کار جلب کرد.

پیشتر، روزنامه «نیویورک تایمز» بیست و هفتم آذرماه گزارش داده بود: «چند روز قبل از تعطیلی بخش‌هایی از دولت آمریکا (به دلیل اختلافات بین کاخ سفید و دموکرات‌ها درباره لزوم تامین مالی ساختن دیوار مرزی)، قانونگذاران در حال تلاش برای افزودن یک بند جنجالی به بودجه به بن بست رسیده دولت هستند که طبق آن شرکت‌های آمریکایی از مشارکت در تلاش‌های تحریمی علیه اسرائیل منع می‌شوند».

اشاره این روزنامه آمریکایی به جنبش موسوم به «انزوا، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل» است.

این جنبش، یک جنبش جهانی است که هدفش تحت فشار قرار دادن رژیم صهیونیستی با اهرم‌های اقتصادی جهت «خروج از اراضی اشغالی، برداشتن دیوارهای حائل در کرانه باختری، برابری کامل برای شهروندان عربی-فلسطینی اسرائیل و احترام گذاشتن، حفاظت و ترویج حقوق آوارگان فلسطینی برای بازگشت به منازلشان» است.

به نوشته «تایمز اسرائیل»، تلاش‌های قانونگذاران کنگره برای افزودن بندی برای ممانعت از حضور شرکت‌های آمریکایی در هر تلاش تحریمی علیه رژیم صهیونیستی، با انتقادهای فعالان حقوق بشر و گروه‌هایی از قبیل اتحادیه آزادی‌های شهروندی آمریکا (ACLU) مواجه شده است.

به اعتقاد منتقدان آمریکایی، چنین اقدامی به معنای نادیده گرفتن متمم اول قانون اساسی این کشور است، متممی که طبق آن، کنگره اجازه وضع قوانین در مواردی چون منع حق شکایت فرد به منظور جبران خسارت‌ها از سوی دولت، محدودسازی آزادی بیان و نقض آزادی مطبوعات را ندارد.

تجدید تلاش‌ها برای افزودن این طرح به لایحه بودجه، در داخل کنگره هم با مخالفت‌هایی روبرو شده است. «برنی سندرز» و «دایان فاین استاین» که هر دو یهودی هم هستند، از رهبران مجلس سنای آمریکا خواستند که این بند به بودجه موقت دولت اضافه نشود.

این درخواست در حالی مطرح شده که روز چهارشنبه، سناتورهای آمریکایی درباره بودجه موقت دولت رایزنی‌های فشرده‌ای داشتند تا مانع از تعطیلی دولت به دلیل عدم تامین بودجه آن توسط کنگره شوند.

در صورت تصویب طرح بودجه موقت در کنگره آمریکا، تا هشتم فوریه سال‌ آینده میلادی به دولت بودجه تخصیص داده می‌شود اما در این طرح، هیچ پولی برای ایجاد دیوار مرزی مد نظر کاخ سفید درنظر گرفته نشده است.

سندرز و فاین استاین در نامه‌ای به رهبران اکثریت جمهوری‌خواه و اقلیت دموکرات سنای این کشور تاکید کردند که افزودن این بند به بودجه دولت، ناقض آزادی بیان است و همچنین تعهد سناتورها درباره مخالفت با افزودن متمم‌های جنجالی به بودجه را نقض می‌کند.

این دو سناتور یهودی آمریکا در این نامه بر مخالفتشان با اقدامات «جنبش انزوا، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل» تاکید کردند اما ابراز داشتند که افزودن این بند به بودجه در واقع به معنای «تنبیه حکومت علیه حق آزادی بیان است».

برچسب ها: کنگره آمریکا
نظرات بینندگان