arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۷۶۲۸
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۷ - ۲۹ آذر ۱۳۹۷

واردات سیگار با ارز ۴۲۰۰ تومانی/ فوت سالانه ۶۰ هزار نفر براثر سیگار و مواد مخدر

رئیس هیئت‌مدیره جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات کشور با انتقاد از واردات سیگار با ارز ۴۲۰۰ تومانی، گفت: سالانه بیش از ۶۰ هزار نفر براثر مصرف سیگار و مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهند که چهار برابر تلفات جاده است. در حال حاضر بالغ‌بر ۱۴ درصد از جمعیت کشور سیگار استعمال می‌کنند، مصرف قلیان باوجود مضرات بسیار زیاد به یکی از تفریح‌ها و پذیرایی‌های خانوار تبدیل‌شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

رئیس هیئت‌مدیره جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات کشور با انتقاد از واردات سیگار با ارز ۴۲۰۰ تومانی، گفت: سالانه بیش از ۶۰ هزار نفر براثر مصرف سیگار و مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهند که چهار برابر تلفات جاده است.

به گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام و‌المسلمین سید‌حسن معین شیرازی عصر امروز در دیدار با آیت‌الله علوی‌گرگانی که در دفتر این مرجع تقلید برگزار شد، اظهار داشت: داستان مواد مخدر از دوران مشروط با ابعاد بیشتری وارد کشور شده و چالش‌های بسیار زیادی را برای مردم به وجود آورد.

وی افزود: فتوای مرحوم شیرازی قم در تحریم استعمال مواد دخانی یکی از برجسته‌ترین و مهم‌ترین اقدامات انجام‌شده در زمینه بهبود وضعیت دخانیات در کشور را در برهه زمانی مشروطه انجام داد، جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات بعد از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت‌های خود را گسترش داده و به توفیقات مهمی دست‌یافته است.

رئیس هیئت‌مدیره جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات کشور عنوان کرد: در زمان قبل از انقلاب متأسفانه سیگار و استعمال دخانیات در بسیاری از مجالس و محافل پای ثابت تفریح مردم بوده اما امروزه وضعیت تا حدودی بهتر شده است.

معین شیرازی با اشاره به پول‌ساز بودن صنعت دخانیات ابراز کرد: ایران جزء سه کشوری در جهان بوده که در آن قانون منع تدخین به تصویب رسیده است، حقیقت این بوده کشورهای صادرکننده و تولیدکننده دخانیات حاضر نیستند سودهای سرشار حاصل از دخانیات را کنار بگذارند.

وی ابراز کرد: دخانیات یکی از سه صنعت پول‌ساز دنیا بوده و طبیعی است که کشورهای غربی با نگاه‌های مادی حاضر به دست کشیدن از این منبع درآمد سرشار نباشد، یکی از مباحث عجیب در مسئله تحریم‌های کشورهای غربی علیه ایران آزاد بودن واردات دخانیات و سیگار به ایران است که نشان می‌دهد تا چه اندازه غرب نگاه‌های منفعت طلبانه ای نسبت به امور دارد.

معین شیرازی با اشاره به خباثت کشورهای غربی اضافه کرد: بر اساس قوانین و مبانی انسانی هر انسانی حق دارد از امکانات درمانی و دارویی موجود در جهان استفاده کند اما غرب امروز با تحریم‌های بانکی عملاً مسیر واردات دارو به کشور را غیرممکن کرده است.

رئیس هیئت‌مدیره جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات کشور تصریح کرد:در حال حاضر روزنه‌های شدید وارداتی و گمرکی موجود در کشور سبب شده تا امکان واردات سیگار و سایر مواد دخانی به داخل ممکن شود، متأسفانه در مجلس شورای سیاستی دنبال می‌شود که عرضه مواد دخانی در مراکز عمومی آزادشده و قهوه‌خانه‌ها از لیست مراکز عمومی خارج کنند.

وی ادامه داد: با استثناء شدن قهوه‌خانه‌ها از لیست مراکز عمومی دیگر امکان ورود و دخالت پلیس و سایر بازرسان از این مراکز غیرممکن بوده و صرفاً با حکم قضایی می‌شود وارد این قبیل مراکز شد، تصویب این قانون می‌تواند در تسهیل و گسترش استعمال دخانیات در بین مردم اثرگذار باشد.

معین شیرازی با انتقاد از رویه دولت در واردات مواد دخانی تأکید کرد: دولت درصدد این بوده که برای واردات دخانیات و سیگار به کشور ارز 4200 تومانی اختصاص دهد که به‌شدت تعجب‌آور و نگران‌کننده است.

رئیس هیئت‌مدیره جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات کشور عنوان کرد: در حال حاضر بالغ‌بر 14 درصد از جمعیت کشور سیگار استعمال می‌کنند، مصرف قلیان باوجود مضرات بسیار زیاد امروز به یکی از تفریح‌ها و پذیرایی‌های خانوار تبدیل‌شده که مسئله نگران‌کننده‌ای است.

معین شیرازی گفت: سالانه بیش از 60 هزار نفر براثر مصرف سیگار و مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهند که چهار برابر تلفات جاده است.

نظرات بینندگان