arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۷۷۰۰
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۰ - ۳۰ آذر ۱۳۹۷

هوش مصنوعی سلاح جدید سیاستمداران است؟ / قربانی شدن دموکراسی در بلندپروازی دولت ها

همزمان با رشد هوش مصنوعی در جهان فرضیات مختلف در مورد هوش مصنوعی نیز روندی رو به افزایش دارند. یکی از جدیدترین فرضیات در مورد هوش مصنوعی استفاده از این ابزار برای تحقق منافع سیاستمداران است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

همزمان با رشد هوش مصنوعی در جهان فرضیات مختلف در مورد هوش مصنوعی نیز روندی رو به افزایش دارند. یکی از جدیدترین فرضیات در مورد هوش مصنوعی استفاده از این ابزار برای تحقق منافع سیاستمداران است.

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، در اوایل ماه جاری، اد فلتون، استاد دانشگاه پرینستون و مشاور رئیس جمهور پیشین ایالات متحده؛ باراک اوباما،گفت: "برای مدتی طولانی، دستان هوش مصنوعی در زیر آستینهای مخفی کاری پنهان شده بود و در نتیجه عده زیادی از مردم نمی دانستند هوش مصنوعی چه قدرتهایی دارد. "

اما منظور وی از این سخنان چه بود؟ طی دهه های اخیر پژوهشگران حوزه آی تی بارها در خصوص وضعیت هوش مصنوعی ابراز نگرانی کرده اند اما به هر ترتیب بازهم هوش مصنوعی به راه خود ادامه داده است.

با این حال بسیار مهم است که توسعه دهندگان هوش مصنوعی در مورد مرزهای نهایی هوش مصنوعی و نوع استفاده از آن اطلاع رسانی کنند و مسیر دهه های بعدی را نیز به طور دقیقی مشخص کنند.

بر همین اساس اد فلتون می پرسد: " آیا عادلانه است افرادی که زندگی ما را با هوش مصنوعی تغییر می دهند درمورد چگونگی ایند تغییرات مطلع باشند اما ما در این خصوص هیچ نوع اطلاعاتی نداشته باشیم؟ پس نقش ما در بازی قدرت سیاستمداران کجاست؟"

پرسش بعدی این است که دقیقا چه اتفاقی می افتد که کارکنان گوگل، مایکروسافت و آمازون همگی نگران توسعه استفاده از هوش مصنوعی در امور نظامی می شوند، طومار امضا می کنند و حتی تظاهرات می کنند؟

شاید علت این باشد که هوش مصنوعی  به طور فزاینده ای تصمیمات مهم در عرصه های بانکداری، دفاع و دیگر حوزه ها را تحت تاثیر خود قرار می دهد.  این نفوذ هوش مصنوعی در سیاست رفته رفته دموکراسی عمومی را قربانی می کند و حتی سیاست و تصمیم گیری های سیاسی را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

میکی فیشر، استاد دانشکده علوم کامپیوتر دانشگاه استنفورد، در این خصوص می گوید: "افرادی که در حوزه علوم رایانه فعال هستند، قطعا از تاثیر تحقیقاتی که روی جامعه خود دارند، آگاهند اما مشکل از جایی آغاز می شود که سیاستمداران در کار پژوهشگران دخالت می کنند."

پیش از این نیز بارها اشاره شده که برخی دولت ها مثل ایالات متحده به علت حضور در ماراتن هوش مصنوعی از هیچ رفتاری ابایی ندارد. اما از دید شما این سیستم در دهه های آتی خطرناک نیست؟

نظرات بینندگان