arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۷۹۴۸
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۵ - ۰۱ دی ۱۳۹۷

شیوع ۱۵ درصدی ناباروری در کشور

براساس آمار دفتر جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت حدود ۳ میلیون زوج ایرانی، سابقه ناباروری اولیه و ثانویه دارند و سالانه حدود ۸۸ هزار زوج نابارور به این تعداد افزوده می شوند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: پیرو اجرای سیاست‌های جمعیتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و با هدف افزایش دسترسی مردم به مراکز درمان ناباروری دولتی به ویژه در مناطق محروم، برنامه حمایت از درمان ناباروری در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفت.

دکتر قاسم جان بابایی درخصوص ارتقای خدمات ناباروری در کشور گفت: براساس برآوردهای تقریبی وضعیت فعلی، شیوع ناباروری در کشور ۱۵ درصد برآورد شده است. همچنین براساس آمار دفتر جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت حدود ۳ میلیون زوج ایرانی، سابقه ناباروری اولیه و ثانویه دارند و سالانه حدود ۸۸ هزار زوج نابارور به این تعداد افزوده می شوند.

وی افزود: سالانه تقریبا ۳۵ درصد از زوج های نابارور به روش‌های کمک باروری (ART) نیاز پیدا می‌کنند و ۷۵ درصد از کل روش‌های کمک باروری به زوج‌هایی با ناباروری اولیه ارائه می‌شود.

جان بابایی با بیان اینکه ۱۸ درصد از سیکل‌های کمک باروری توسط بخش دولتی و ۸۲ درصد آن توسط بخش خصوصی ارائه می‌شد، تصریح کرد: تعداد کل سیکل‌های ارائه شده برای درمان ناباروری اولیه و ثانویه در سال، ۳۳ هزار سیکل در بخش دولتی است.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه درمان زوج‌های نابارور یکی از اولویت‌های وزارت بهداشت است، افزود: پیرو اجرای سیاست‌های جمعیتی، ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و با هدف حفاظت مالی و افزایش دسترسی مردم به مراکز درمان ناباروری دولتی به ویژه در مناطق محروم، برنامه حمایت از درمان ناباروری در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفت.

وی افزود: با توجه به اسناد بالا دستی مشتمل بر بند یک سیاست‌های جمعیتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری مورخ ۳۰ اردیبهشت ۹۳ مبنی بر ارتقا، پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت با افزایش نرخ باروری و نیز سند بین‌المللی اهداف توسعه هزاره (منتشره در سال ۲۰۰۰)، دسترسی نیازمندان به خدمات درمان ناباروری ضروری است.

جان بابایی، افزایش نرخ رشد جمعیت، کاهش پرداخت ازجیب مردم برای درمان ناباروری، بهبود کیفیت ارائه خدمت، کاهش پرداخت مردم از طریق پوشش ۸۵ درصد از هزینه های درمان ناباروری براساس تعرفه دولتی، تقویت ارائه سیکل‌های ناباروری در بخش دولتی و غیر دولتی، برقراری پوشش صد در صدی هزینه‌های حفظ باروری در بیماران سرطانی واجد شرایط، افزایش ارائه روش‌های کمک باروری از ۳۳ درصد به ۵۰ درصد از نیاز جمعیت کشور به سیکل‌های درمانی و افزایش ارائه خدمات در بخش دولتی از ۱۸ به ۳۰ درصد را از دیگر اهداف اجرای برنامه درمان ناباروری برشمرد و گفت: در دو سه سال اخیر، اقدامات بسیاری در راستای تحقق این اهداف به انجام رسیده است.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، وی، تشکیل کمیته اهدا و همکاری با مجلس شورای اسلامی در زمینه بازنگری و ساماندهی قانون اهدای جنین مصوبه سال ۱۳۸۳، همکاری با معاونت توسعه و مدیریت منابع فیزیکی درخصوص تدوین استانداردهای فضای فیزیکی مراکز ارائه خدمات درمان ناباروری، تدوین فهرست داروها و خدمات درمان ناباروری جهت شمول بیمه پایه قرار دادن در راستای جزء ۲ بند ز تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۱۳۹۷، اصلاح دستورالعمل تاسیس مراکز ART و اهدای جنین، حمایت مالی از زوجین نابارور شامل پوشش ۸۵ درصد هزینه پروسیجرهای لازم شامل یک سیکل IVF یا میکرو اینجکشن و یک سیکل با جنین فریز و دو سیکل IUI در سال، تدوین چک لیست نظارت بر عملکرد مراکز درمان ناباروری و تشکیل بیش از ۶۰ هزار پرونده حمایت مالی از درمان ناباروری زوجین نابارور براساس آخرین گزارش از سامانه را از جمله اقداماتی برشمرد که به وزارت بهداشت در راستای تحقق برنامه حمایت از زوج های ناباروری، کمک کرده است.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه به منظور ایجاد زیرساخت درمان زوج‌های نابارور، بهسازی فضای مراکز درمان ناباروری در مناطق محروم و مراکز آموزشی آغاز شده و درحال تکمیل شدن است، افزود: در حال حاضر ۴۰ مرکز درمان ناباروری جدید و قدیمی با تجهیزات جدید تخصصی و فوق تخصصی تکمیل و تجهیز شده است. یعنی بیش از ۹۰ درصد مراکز درمان ناباروری و اهدای جنین در حال ساخت و بهسازی است.

منبع:ایسنا

نظرات بینندگان