arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۷۹۶۹
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۶ - ۰۱ دی ۱۳۹۷

هم‌زمان با تصمیم ترامپ، خلیل‌زاد هم خبر از یک توافق داد

زلمای خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان گفت: طالبان می‌گویند که راه‌حل نظامی وجود ندارد، ما نمی‌توانیم شما را شکست دهیم بنابراین باید اول با آمریکا و بعد با حکومت افغانستان از راه گفتگو مشکل را حل کنیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

نماینده ویژه آمریکا گفت: طالبان پذیرفته‌اند که از راه نظامی پیروز نمی‌شوند و برای حل بحران در کشور باید به دنبال راه‌های سیاسی بود.

زلمای خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان در گفت وگویی با طلوع‌نیوز گفت: طالبان می‌گویند که راه‌حل نظامی وجود ندارد، ما نمی‌توانیم شما را شکست دهیم بنابراین باید اول با آمریکا و بعد با حکومت افغانستان از راه گفتگو مشکل را حل کنیم.

خلیل‌زاد گفت که پس از یک توافق صلح با طالبان، چگونگی حضور آمریکا در افغانستان نیز پس از توافق با حکومت افغانستان تغییر خواهد کرد.

به گفته برخی منابع عربستان خواستار آتش بس سه ماهه شده است. اما خلیل‌زاد در بارۀ پیشنهاد آتش‌بس می‌گوید: درباره آتش‌بس و پیشنهاد عربستان صحبت شد محور اصلی بحث این بود که در ظرف سه ماه بر سر همه مسایل مذاکره صورت گیرد و در زمان مذاکره آتش بس باشد.

وی تاکید کرد که در نشست ابوظبی روی تغییر ساختار نظام و مسایل داخلی افغانستان بحث نشده است این موضوعی نیست که مطرح شده باشد و روی آن چالشی وجود داشته باشد و تعجب می‌کنم کسی فکر کند که موضوع، بازگشت نظام طالبان به کشور است؛ محور گفتگوها آتش بس سه ماهه در زمان گفت وگوها بوده و طالبان گفته‌اند که باید در این باره با رهبرانشان مشورت کنند.

به گفته برخی منابع انتظار می‌رود دور بعدی گفتگوها با طالبان بنابر پیشنهاد عربستان ماه آینده میلادی در شهر جده برگزار شود.
هرچند هیات مذاکره کنندۀ حکومت افغانستان در جریان نشست ابوظبی در انتظار دیدار با نمایندگان طالبان بود، اما این گروه دیدار با هیات کابل را نپذیرفت - کاری که خلیل زاد آن را اشتباه طالبان دانست و گفت: به نظر من اشتباه کردند که با هیات کابل دیدار نکردند و عکس‌العمل کشورهای شرکت‌کننده در این رابطه بسیار منفی بود و این سوال مطرح شد که آیا طالبان واقعأ صلح می‌خواهد.

خلیل‌زاد می‌گوید که رهبری آمریکا پایان جنگ در افغانستان را به مردم آمریکا وعده داده است، اما اگر جنگ در این کشور ادامه پیدا کند، واشنگتن در کنار مردم افغانستان خواهد ماند.

وی همچنین از نقش پاکستان در مذاکرات صلح ابوظبی تقدیر کرد .

نظرات بینندگان