arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۷۹۸۳
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۹ - ۰۱ دی ۱۳۹۷
تحلیل روزنامه اسرائیلی «جروسالم پست» از تصمیم ترامپ برای خروج از سوریه:

ایران برنده، اسرائیل بازنده

عقب‌نشینی آمریکا از سوریه به معنی چراغ سبزی برای ادامه فعالیت‌های ایران در این کشور جنگ‌زده است که می‌تواند پیامد‌های نامطلوبی برای متحدان آمریکا در این منطقه به خصوص اسراییل داشته باشد. رییس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ پیشتر نیز تهدید به ترک سوریه کرده بود، اما دیگران او را متقاعد کرده بودند که از این تصمیم صرفنظر کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایران برنده، اسرائیل بازنده

آنا آرونهایم در روزنامه اسرائیلی جروزالم پست نوشت: عقب‌نشینی آمریکا از سوریه به معنی چراغ سبزی برای ادامه فعالیت‌های ایران در این کشور جنگ‌زده است که می‌تواند پیامد‌های نامطلوبی برای متحدان آمریکا در این منطقه به خصوص اسراییل داشته باشد. رییس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ پیشتر نیز تهدید به ترک سوریه کرده بود، اما دیگران او را متقاعد کرده بودند که از این تصمیم صرفنظر کند. اما توییت چهارشنبه شب او موجب غافلگیری متحدان آمریکا شد: «پس از پیروزی‌های تاریخی علیه داعش، اکنون زمان بازگرداندن جوانان کشور از سوریه است».

به گزارش «انتخاب»، این روزنامه ادامه داد: برخی کارشناسان این اقدام را به معنی تسلیم شدن آمریکا دانستند و برخی دیگر گفتند چطور ممکن است متحدان ما به رییس‌جمهوری اعتماد کنند که تصمیماتش را مانند جورابهایش مدام عوض می‌کند. سنگ سگنیک، کارشناس مطالعات کرد در مرکز پژوهشی موشه دایان به ما گفت: «اسراییل کار‌های زیادی در سوریه دارد و مسائلی زیادی هست که باقی مانده است؛ و ناگهان مهمترین متحد اسراییل در منطقه بدون هماهنگی قبلی اعلام می‌کند که قصد خروج دارد و همه چیز را به می‌زند».

او افزود: «این تصمیم عجولانه ترامپ باعث می‌شود که بازیگران غیردولتی در اوضاع سوریه مانند نیرو‌های دفاعی روسیه که گروهی شبه‌نظامی و هوادار غرب است، تصور کنند قابل اعتمادترین متحد در این منطقه است».

داعش هرچند نسبت به زمانی که خاکی به وسعت انگلستان را تحت اشغال داشت، قدرت ندارد، هنوز یک تهدید تلقی می‌شود و گفتن اینکه جنگ علیه این گروه به پایان رسیده، بسیار از حقیقت دور است. اما پس از عقب‌نشینی بیش از دو هزار نیروی آمریکایی از این منطقه، داعش مهمترین عامل نگرانی نخواهد بود. تهدید واقعی ایران است که به تحکیم موقعیت خود در سوریه ادامه میدهد؛ معضلی که اسراییل طی شش سال گذشته با آن درگیر بوده است.

وزیر جنگ سابق، ژنرال موشه یالون روز پنجشنبه اعلام کرد: «با خروج نیرو‌های آمریکایی، چالش‌های امنیتی به علاوه تلاش ایران برای نفوذ در جبهه شمالی، مشکل بغرنجی برای ما خواهد شد». با این حال او تاکید کرد که اگر اسراییل به سیاست کنشگرانه خود مطابق با خطوط قرمز و منافع ملی‌اش پایبند بماند، قادر خواهد بود با شرایط جدید کنار بیاید. ایالات متحده حتی بدون حضور نیرو‌های زمینی در سوریه نیز می‌تواند به هزاران طریق اثرگذار باشد.

سگنیک نیز معتقد است که به علت فقدان یک دولت مشروع در دمشق، عملیات هوایی اسراییل تاکنون مانع اصلی در رسیدن ایران به اهدافش در سوریه بوده است. با این حال او هشدار داد که رییس‌جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین در کشور‌های دیگر به خوبی دریافته که چگونه از جای خالی آمریکا به نفع خود بهره‌برداری کند و در سوریه نیز احتمالا رویکرد مشابهی در پیش خواهد گرفت.

سگنیک می‌گوید: «اگر در غیاب آمریکا، روسیه کنترل تمام خاک سوریه را به دست بگیرد و تبدیل به تنها مقصد برگزاری مذاکرات صلح شود، بسیار آسان خواهد شد که حکومتی در سوریه سر کار بیاید که حافظ منافع اسد، ایران و حزب‌الله باشد. برخلاف واشنگتن، اسراییل نفوذی در روسیه ندارد و با روی کار آمدن یک حکومت مشروع در دمشق، دست اسراییل برای ادامه عملیات هوایی در سوریه بسته خواهد شد».

زمانبندی این عقب‌نشینی نیز که با اجرای عملیات سپر شمالی توسط اسراییل پس از کشف تونل‌های حفر شده توسط حزب‌الله لبنان در مرز با اسراییل همزمان شده، باعث نگرانی است. مقامات اسراییلی از قاچاق تسلیحات نظامی توسط ایران به لبنان که موجب می‌شود حزب‌الله بتواند دقت موشک‌های خود را افزایش دهد و همچنین تلاش حزب‌الله و سایر گروه‌های شبه‌نظامی برای استحکام مواضع خود در نزدیکی بلندی‌های جولان، بار‌ها اظهار نگرانی کرده‌اند و هر دو را خط قرمز اسراییل دانسته‌اند.

ژنرال یالون معتقد است واشنگتن باید حق حاکمیت اسراییل بر بلندی‌های جولان را به عنوان نمادی از تداوم حمایتش از اسراییل، به رسمیت بشناسد. اسراییل تایید کرده که به دفعات به کاروان‌های حمل تجهیزات نظامی از سوی ایران به حزب‌الله لبنان، از طریق هوا حمله کرده است.

نخست‌وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو اعلام کرده که حزب‌الله تعدادی موشک نقطه زن در اختیار دارد و پایگاه موشکی خود در مجاورت فرودگاه بین‌المللی بیروت را تعطیل کرده، اما قصد دارد پایگاه‌های دیگری راه‌اندازی کند تا موشک‌های خود را با تجهیزات ایرانی ارتقا دهد.

سگنیک هشدار می‌دهد که تسلط ایران بر مناطق شمالی سوریه، به معنی به دست آوردن یک خط تدارکاتی به سوی دریای مدیترانه است که موجب افزایش دردسر‌های اسراییل می‌شود چراکه سومین خط تدارکاتی به این منظور محسوب می‌شود و توازن قوا را به نفع دشمنان اسراییل در این منطقه تغییر می‌دهد.

عقب‌نشینی آمریکا از خاک سوریه می‌تواند موجب صرفه‌جویی در هزینه‌های واشنگتن شود، اما موجب می‌شود ایران تمام تمرکز خود را معطوف اسراییل و نابودی آن کنند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Armenia
|
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
3
7
گور پدر رژیم اسرائیل که عامل دسیسه ها و بیشتر دشمنی ها در جهان هستند!
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
2
1
با ورود ناوها به خلیج فارس به این تحلیل ها نباید توجه کرد بنظر تمرکز روی خود ایران قرار بگیره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
ناوها در خلیج فارس به نفع ایران هست
چراکه دسترسی ایران برای ضربه زئن به آمریکا خیلی راحت تر می شود.
آمریکا از راه دور هم می تواند ایران را هدف قرار بدهد ولی نزدیک شدنش به نفع ایران هست.
جواد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
2
4
نقشه برای درگیری ایران و تحمیل هزینه های سنگین و تضعیف نظام ایران است .هشیار نباشیم دوباره کلاه گشادی سرمان خواهد رفت . هزینه تحریمها و هزینه مسلح کردن ارتش سوریه وارعاب منطقه از حملات احتمالی ایران جنگ را شعله ور میکند. وروسیه هم چندان قابل اعتماد نیست عقب نشینی میکند . می ماند ایران و جنگ در عراق و سوریه و لبنان و داخل مرزهای ایران از شرق و غرب و جنوب ایران
ناشناس
|
Finland
|
۰۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
0
0
نباید به قول های امریکا اعتماد کرد ببینید العربیه چه نوشته؟نیروهای آمریکایی با خروج از سوریه در 60 کیلومتری مرز ایران مستقر می‌شوند.دسیسه و فتنه امریکا تمامی ندارد.پس زود است برای قضاوت کردن دوستانه عرض میکنم.هر چند بیاد ۶۰ کیلومتری مرز ایران هم فقط چند موشک زدی کارشان تمام است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
0
0
آمریکایی ها حتما با روس ها به توافق رسیده اند چون سوریه بازی شطرنج میان آنهاست و کشورهای دیگر هم مهره ها ی شطرنج ئ منتظر قربانی شده ها باشید
ابراهیم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
0
0
جنگ اقتصادی فرسایشی که الان با ان مواجهیم بمراتب بدتر از جنگ با نظامیان امریکایی است. اگر انشا اله جنگ نظامی شروع شود روحیه ما ایرانیها بمراتب بهتر از حالا خواهد بود که هر روز با گرانی اجناس مواجهیم. اگر دلاور مردان نظامی ما در خلیج فارس جلو ناوگان دریایی امریکا را بگیرند ویا کشتی حامل نفت عربستان را توقیف کنند بلاشک تحریمها لغو میشوند. اینکار را قبل از اینکه با تحریم ما را بزانو دراورند باید اجرایی شود. چون تجربه این چند ساله نشان داده مذاکرات وزارت برجام بیفایده است. تمنا دارم نظرم را منتشر کنید.
IRAN
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
0
0
«جروسالم پست» غلط کرده
نظرات بینندگان