arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۸۰۱۴
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۲۰ - ۰۱ دی ۱۳۹۷

اعتراض جلیقه زردها در فرانسه از تب و تاب افتاد

تب اعتراض جلیقه زردها در فرانسه که پاریس را در چند هفته گذشته متشنج کرده است، روز شنبه با آغاز تعطیلات کریسمس، اندکی فرو نشست
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اعتراض جلیقه زردها در فرانسه از تب و تاب افتادبه گزارش شبکه خبری فرانس 24، شمار معترضان در خیابان شانزه لیزه پاریس در هفته جاری رو به کاهش است، زیرا به نظر می رسد گوش شنوایی برای فراخوان برگزاری ششمین شنبه اعتراضی در سراسر فرانسه وجود ندارد. 
در قیاسی آشکار با ناآرامی های چند هفته گذشته، گردشگران توانستند روز شنبه هفته جاری در خیابان شانزه لیزه که در مجاورت طاق نصرت فرانسه قرار داد، گشتی بزنند. 
چند صد معترض فرانسوی درحالی که در محاصره نیروهای پلیس قرار داشتند، در پاریس به سمت کلیسای مادلن در نزدیکی خیابان شانزه لیزه راهپیمایی کردند، اما پلیس آنها را در خیابانی کوچک متوقف کرد.
اعتراضات در فرانسه به رغم دورنمایی سودمند، همچنان از تاثیری جانبی برخوردار است. 
به عنوان نمونه، کاخ ورسای در خارج از پاریس، در روز پس از فراخوان جلیقه زردها برای تظاهرات در این قصر معروف، بسته شد. 
این درحالی است که تعداد کمی از معترضان جلیقه زرد در این قصر آفتابی شدند، اما اکثر معترضان به صورت مسالمت آمیز در نزدیکی کلیسای «سکره کر» واقع در منطقه «مون مارتر» پاریس گردهم آمدند. 
همچنین دیگر مکان های دیدنی پاریس همچون موزه لوور و برج ایفل که در هفته های گذشته به روی گردشگران بسته بود، روز شنبه بازگشایی شد. 
یکی از دلایل از تب و تاب افتادن اعتراضات در فرانسه، امتیازاتی است که «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه به معترضان داده است.
پرداخت اضافه کاری عاری از کسر مالیات و ثابت نگه داشتن قیمت برق و گاز در زمستان سال جاری از جمله این امتیازات است.
براساس این گزارش، بیشتر شهرهای فرانسه به ویژه پاریس متحمل هفته ها اعتراضات جنبشی سراسری موسوم به جلیقه زردها بوده که اعتراض شان به تدریج به خشونت گرائیده است.
از زمان آغاز این جنبش اعتراضی در اواسط ماه گذشته میلادی، 10 نفر عمدتا در سوانح ترافیکی کشته شده اند.
به گزارش رسانه های فرانسوی، فردی جمعه شب در نزدیکی یکی از شهرهای جنوبی فرانسه پس از برخورد خودرواش به عقب کامیونی که در نزدیکی گروهی از معترضان توقف کرده بود، جان سپرد. 
اعتراضات در فرانسه به رشد اقتصادی در این کشور لطمه زده است. بسیاری از مغازه داران خرده فروش، مغازه هایشان را با نزدیک شدن به کریسمس و خشونت بار بودن اعتراضات بسته اند. 
فرانسه در سه ماهه پایانی سال جاری میلادی، تنها دو دهم درصد رشد اقتصادی داشته که از رقم چهار دهم درصد سه ماهه سوم این سال کمتر است.
مجموع رشد اقتصادی فرانسه در سال 2018، یک ونیم درصد پیش بینی می شود که از رقم یک و شش درصدی ماه اکتبر (مهر - آبان) و رقم دو و سه درصدی سال گذشته کمتر است. 
در بحبوحه اعتراضات، فرانسه چندی پیش صحنه حمله و تیراندازی فردی مسلح به بازار کریسمس استراسبورگ بود که در جریان آن پنج نفر کشته شدند.
یک مقام قضایی فرانسوی روز شنبه اعلام کرد که «شریف شکات» عامل تیراندازی به این بازار، با داعش اعلام بیعت کرده بود.
مقام مزبور گفت که ماموران بازجویی ، ویدئویی از این فرد به دست آورده اند که وی در آن با گروه تروریستی داعش اعلام بیعت می کند.
'شکات' دو روز پس از حمله به بازار کریسمس استراسبورگ در روز بیستم آذرماه، در جریان تیراندازی پلیس کشته شد.
اندکی پس از مرگ وی، سایت اعماق وابسته به داعش، وی را از اعضای این گروه تروریستی نامید.
اما «کریستوف کاستانر» وزیر کشور فرانسه، ادعای داعش مبنی بر عضویت شکات در این گروه را رد کرد. 

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان