arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۸۰۱۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۲۰ - ۰۱ دی ۱۳۹۷

وال استریت ژورنال: زنگ خطر در اروپا با تصمیمات یکجانبه ترامپ به صدا درآمد

تصمیم یکجانبه «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه و افغانستان توام با کناره گیری «جیمز متیس» وزیر دفاع ایالات متحده، اروپا را پریشان احوال کرده و درخواست ها در این قاره برای استقلال راهبردی از واشنگتن را افزایش داده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وال استریت ژورنال:زنگ خطر در اروپا با تصمیمات یکجانبه ترامپ به صدا درآمدبه گزارش روز شنبه روزنامه وال استریت ژورنال، خروج ناگهانی نیروهای آمریکایی از خاورمیانه، دیپلمات های اروپایی را شگفت زده کرده است که در هفته های اخیر با وزارت امور خارجه آمریکا در مورد نحوه برقراری ثبات در نقاطی از سوریه و عراق مذاکره می کرده اند. 
«اولریخ دمر» سخنگوی دولت آلمان ضمن ابراز استیصال از تصمیم ترامپ در سراسر اروپا، گفت که خوب بود قبل از اعلام این خبر، رایزنی می شد.
وال استریت ژورنال در ادامه این گزارش آورد: مقام های اروپایی نگرانند که ایران و روسیه خلا ناشی از کاهش حضور آمریکا را (در سوریه) پر کنند و همچنین اختلاف رو به رشد در ائتلاف ترانس - آتلانتیک (آمریکا و اروپا) را مورد توجه خاص قرار می دهند. 
دیپلمات های اروپایی همچنین از بابت تصمیم آمریکا، احساس خیانت و عهدشکنی می کنند، زیرا اروپا بیش از آمریکا با تهدیدهای تروریستی، موشکی و آوارگان مواجه است. 
سوری های گریزان از جنگ داخلی سوریه و چنگ داعش، در میان بیش از یک میلیون آواره ای بودند که در سال 2015 از مرزهای اروپا گذشتند و وارد کشورهای این قاره شدند. 
کشورهای اروپایی در افغانستان نیز هزاران نیرو در کنار نظامیان آمریکا در قالب ماموریت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای حمایت از دولت کابل و مبارزه با طالبان دارند. 
خروج نظامیان آمریکا از افغانستان، نیروهای اروپایی را در معرض خطر بزرگ تری قرار می دهد، زیرا بسیاری از دولت های اروپایی که تحت فشار واشنگتن بر شمار نیروهای خود در این کشور افزوده اند، اکنون احتمالا تعهدات خود را در زمینه تامین نیروی انسانی در افغانستان، مورد ارزیابی مجدد قرار می دهند. 
وال استریت ژورنال در ادامه می افزاید: طرح غیرمنتظره ترامپ برای خروج نیروهای آمریکا از سوریه و افغانستان در ادامه تصمیم اوایل سال جاری (مه 2018) وی، برای خروج از توافق هسته ای (2015 ایران) اتخاذ شد که به رغم درخواست کشورهای اروپایی برای چشم پوشی از این کار و تلاش های پاریس، لندن و برلین برای همسو شدن با مطالبات رئیس جمهوری آمریکا از طریق اعمال محدودیت های بیشتری بر ایران، اجرا شد. 
کشورهای اروپایی همچنین نگرانند که خروج آمریکا از سوریه، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه را که حامی «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه است و از جدایی طلبان اوکراین پشتیبانی می کند، جسورتر کند. هر چند مقام های آمریکایی می گویند دولت ترامپ قصد کناره گیری از مسائل جهانی را ندارد و به اعمال نفوذ در سطح بین المللی ادامه می دهد، اما تحرکات دیپلماتیک واشنگتن و اقدامات یکجانبه ارتش آمریکا، درخواست های اروپا درخصوص دستیابی به استقلال راهبردی بیشتر را افزایش داده است. «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه و «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان به تازگی از تشکیل ارتش اروپایی طرفداری کرده اند. 
بسیاری در اروپا اعتبار خاصی برای جیمز متیس به عنوان ژنرالی بازنشسته و حامی پروپا قرص ناتو و اروپا قائل بودند و کناره گیری وی در اعتراض به تصمیمات ترامپ در مورد سوریه و افغانستان، کشورهای اروپایی را دلسرد و سرخورده کرده است. 

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
0
1
ترامپ می خواهد هزینه های اضافی کشورش را حذف کند.
نظرات بینندگان