arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۸۰۳۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۲۲ - ۰۱ دی ۱۳۹۷

تاکید حجتی بر اجرای طرح های بیولوژیک برای مبارزه با ریزگردها در سیستان

در گذشته عمده آسیب‌ها شن های روان بود ولی در حال حاضر به دلیل خشکسالی های پی درپی ریزگردها نیز اضافه شده و شرایط زندگی را چه از لحاظ جسمی و روحی روانی برای مردم این منطقه مشکل کرده است که آثار منفی آن مشهود می باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر جهاد کشاورزی بر اجرای طرح های بیولوژیک برای مبارزه با ریزگردها و ماسه بادی ها در منطقه سیستان تأکید کرد.

به گزارش انتخاب،محمود حجتی در نشستی که با حضور استاندار سیستان و بلوچستان و مدیران و مقامات محلی در منطقه سیستان برگزار شد، اظهار داشت: با استفاده از تجربه های گذشته و نسخه‌هایی که نتیجه کار موسسات تحقیقاتی است و اولویت بندی مناطق، اجرای طرح های بیولوژیک را آغاز کنید.

حجتی افزود: شواهد نشان می‌دهد درختچه شوره گز گیاهی سازگار با محیط و اقلیم منطقه است و می‌تواند پایدار باشد .

وی تصریح کرد: موسسه‌های تحقیقاتی مرتبط باید نحوه بذر پاشی این گیاه را مطالعه و بذر آن را جمع‌آوری و نهال آن را تولید کنند.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه خاطرنشان کرد: هیچ کاری نباید به کار دیگری گره بخورد و مانعی بر سر راه حرکت ایجاد شود چرا که فلسفه وجودی انسان در مقایسه با سایر موجودات این است که می‌تواند از موانع عبور کند و پشت سر بگذارد.

وی افزود:هرچند نمی‌توان گفت که مسائل ما به افغانستان مرتبط نیست ولی این عملیات اجرایی به افغانستان و حقآبه ربطی ندارد و بنابراین نباید این امر را به حقآبه و ریزگردها گره بزنیم .

حجتی ادامه داد: مسئله حقابه، ریزگرد و ماسه بادی ها باید در سطح بین المللی دنبال شود اما آنچه در حوزه استانی هرچه زودتر باید انجام شود، شروع عملیات اجرایی کاشت بوته های سازگار با اقلیم است.

وی در خصوص منابع اعتباری این طرح افزود:باید با همان منابع اعتباری اندک که در ردیف های مختلف تعریف شده عملیات نهال کاری آغاز شود تا به تدریج منابع بیشتری اختصاص یابد.

وزیر جهاد کشاورزی از ریزگردها به عنوان عمده آسیب‌های پیش رو نام برد و اظهار داشت: در گذشته عمده آسیب‌ها شن های روان بود ولی در حال حاضر به دلیل خشکسالی های پی درپی ریزگردها نیز اضافه شده و شرایط زندگی را چه از لحاظ جسمی و روحی روانی برای مردم این منطقه مشکل کرده است که آثار منفی آن مشهود می باشد.

حجتی با توجه به اینکه مشکل اساسی در حال حاضر بحث اجرا می باشد، تصریح کرد: حساس ترین نقاط این منطقه در طی تجربه های چند سال مشخص شده است لذا با عقد قرارداد و ترک تشریفات باید هر چه سریعتر کار مالچ پاشی در این مناطق شروع شود و در اجرای این پروژه ما کوچک‌ترین عذری چه در تهیه سوخت و چه در عقد قرارداد را از هیچ کس نمی پذیریم.

وی ضمن بیان این مطلب که در خصوص تهیه سوخت پیمانکاران ما هیچ مشکلی نخواهند داشت، افزود:سوخت ادوات کشاورزی تامین خواهد بود و تا پایان هفته کار مالچ پاشی باید آغاز شود و حداکثر شنبه شاهد اجرای این کار باشیم.

این مقام مسئول بیان داشت: ما محدودیت زمان داریم لذا با توجه به همت دولت و مجلس در خصوص تأمین مالچ مورد نیاز ضروری است هرچه زودتر مشکل مردم این منطقه حل شود چرا که در گذشته نیز در زمینه مالچ پاشی و شورگز کاری در منطقه نیاتک ما تجربه موفقی را داشته ایم.

حجتی گفت: تبخیر چاه نیمه ها نیز موضوعی است که باید در دستور کار قرار گیرد چراکه چاه نیمه ها بیشترین تبخیر را در سطح کشور دارند و در این امر باید از روش های نوین و تجربه سایر کشورها برای جلوگیری از تبخیر استفاده کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی بر توسعه گلخانه ها و زنجیره پرورش و بهره برداری از تمامی اعضای شتر مرغ در سیستان نیز تاکید کرد.

وی گفت:طرح ۴۶ هزار هکتاری انتقال آب با لوله به دشت سیستان از پیشرفت خوبی برخوردار است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
0
0
کاش یکی از آقای حجتی بپرسد چرا آقای محمد حسین عمادی معاون وزیر کشاورزی دولت اصلاحات را که بعد از دولت اصلاحات به افغانستان رفت و مشاور رییس جمهور افغانستان در امور کشاورزی شد و همه اطلاعات استراتژیک ایران را ضمن انتقال به دولت افغانستان موجب ایجاد سد روی آبهای مشترک ایران با افغانستان و خشکی و گرد و غبار استان های شرقی شد در سال 1396 به عنوان نماینده ایران در فائو منصوب کرد. لازم به ذکر است ایشان از سال 1385 الی 1395 در دولت افغانستان کار می کرد و به منابع ایرا خیانت کد و دارای تابعیت خارجی است.
نظرات بینندگان