arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۸۰۹۳
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۰ - ۰۲ دی ۱۳۹۷

پهپاد ائتلاف سعودی در شمال یمن سرنگون شد

پدافند هوایی یمن، یک فروند پهپاد ائتلاف سعودی را در آسمان «صعده» هدف قرار داد و آن را سرنگون کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پهپاد ائتلاف سعودی در شمال یمن سرنگون شد

پدافند هوایی یمن، یک فروند پهپاد ائتلاف سعودی را در آسمان «صعده» هدف قرار داد و آن را سرنگون کرد.

یک منبع آگاه یمنی اعلام کرد که پدافند هوایی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، با یک فروند موشک زمین به هوا، یک پهپاد ائتلاف سعودی را در صعده، سرنگون کرد.

پایگاه خبری شبکه المسیرة یمن نیز در خبری فوری به نقل از سخنگوی نیروهای مسلح این کشور، از سرنگونی پهپاد ائتلاف سعودی از نوع «ch-4» در آسمان استان صعده خبر داد.

این پهپاد، یک نوع پهپاد پیشرفته ساخت چین است که توانایی حمل 4 موشک از نوع AR-1 در ارتفاع هفت هزار و 200 متری را دارد و نسخه پیشرفته‌تر این نوع پهپاد حتی می‌تواند، تا 400 کیلوگرم بمب با خود حمل کند.

شبکه خبری «CCTV» چین، دسامبر 2016 در توصیف این پهپاد در گزارشی نوشت، همه می‌دانند که پهپاد سی.اچ-4 (CH-4) پرنده مشهوری است که همزمان قابلیت شناسایی و تهاجمی دارد و اولین پهپاد در نوع خود است که به خارج از چین صادر می‌شود.

برخی این پهپاد را که تاکنون به کشورهایی مثل مصر، عربستان و عراق صادر شده، شبیه پهپاد آمریکایی «MQ-9» می‌دانند و پرواز در ارتفاع بسیار بالا و در نتیجه دور ماندن از تیررس ضدهوایی‌ها را از ویژگی‌های آن اعلام کرده‌اند.

به نوشته CCTV، طول دو بال آن، 18 متر، وزن آن هنگام پرواز 1350 کیلوگرم و حداکثر قدرت پروازی آن پنج هزار کیلومتر در ارتفاعی بین پنج تا هفت هزار متر است.

«شی‌ ون» یکی از مهندسان ساخت پهپاد CH-4 می‌گوید، «بازده آیرودینامیکی پهپاد سی.اچ-4 در حالت کروز (پیمایش) ما بین 20 تا 22 است که این، بالاترین حد در دنیاست.

طبق گفته مهندس این هواپیما، بازدهی کلی پهپاد CH-4 از پهپادهای آمریکایی بهتر است و می‌تواند علاوه بر رصد میدان جنگ، اطلاعات را جمع‌آوری و عملیات نظامی و گشت‌زنی در مناطق ممنوعه را در کنار حمله دقیق به اهداف ثابت و متحرک انجام بدهد.

پدافند هوایی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، شهریور ماه گذشته برای نخستین‌بار این نوع پهپاد پیشرفته ساخت چین را در «جیزان» هدف قرار داده و آن را سرنگون کرده بود.

هنوز ائتلاف سعودی، واکنشی به خبر سرنگونی این پهپاد در آسمان صعده نشان نداده است.

پدافند هوایی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، 18 فوریه گذشته نیز یک پهپاد متعلق به ائتلاف سعودی را در آسمان «البقع» واقع در استان صعده هدف قرار داده بود.

تاکنون ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، ده‌ها فروند هواپیمای جاسوسی از جمله یک پهپاد آمریکایی را در آسمان یمن هدف قرار داده‌ و سرنگون کرده‌اند.

منبع: فارس
نظرات بینندگان