arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۸۲۰۲
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۵ - ۰۲ دی ۱۳۹۷

محسن هاشمی: از بعضی قراردادهای پژوهشی شهر تهران برای پولشویی استفاده می‌شود

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران گفت: انتقاداتی به پژوهش در حوزه تهران وارد شده است که طبیعتا خود پژوهشگران بهترین و کارشناس ترین برای قضاوت در این حوزه هستند. اینکه بخشی از پژوهش‌ها کیفیت علمی کافی را ندارند و از قرارداد پژوهشی برای پولشویی و انتقال اعتبارات مالی استفاده می شود و بخش قابل توجهی از محتوا، کپی از منابع مختلف می‌باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محسن هاشمی: از بعضی قراردادهای پژوهشی شهر تهران برای پولشویی استفاده می‌شود

رئیس شورای شهر تهران در جلسه امروز شورا پژوهش های حوزه تهران را آسیب شناسی کرد.

به گزارش انتخاب، محسن هاشمی در جلسه علنی شورای شهر تهران با بیان این که فردا مراسم تقدير از تهران پژوهان توسط مسجدجامعي برگزار مي شود و از اعضاي شورا، كارشناسان و اصحاب رسانه دعوت مي كنم در اين مراسم شركت كنند گفت:با توجه به اینکه جمعه گذشته هفته پژوهش را پشت سر گذاشتیم، چند نکته در مورد افزایش تاثیر و استفاده از یافته های پژوهشی در مدیریت شهری باید مورد توجه قرار گیرد.

به نوشته تسنیم، نخست پژوهش در اکثر جوامع توسعه یافته، نقش بنیادین و تصمیم ساز در مدیریت دارد، یعنی قبل از تصمیم گیری، یافته های پژوهشی جهت تصمیم را مشخص می کند و به همین خاطر طراحی و تصمیم گیری بر خلاف بعضی از تصمیمات ما که یک شبه یا به سرعت صورت می گیرد، زمان و انرژی بیشتری از مدیر می گیرد و در عوض زمانی که تصمیم به اجرا می رسد، به دلیل آنکه همه مسایل آن از حیث منابع، چگونگی اجرا و موانع و پیامدها در فرایند تصمیم گیری و پژوهش پیشا تصمیم پیش بینی شده، به راحتی پروژه ها و تصمیمات در چارچوب زمان و منابع تعیین شده به اجرا در می آید.

وی ادامه داد:اما ما شاهد دو گونه پژوهش انحرافی و بیجا در سازمانهای خود هستیم، نوع نخست، پژوهش برای توجیه و تئوریزه کردن تصمیمات گرفته شده و نوع دوم پژوهش برای کنترل پیامدها و نتایج پیش بینی نشده تصمیم که این نوع پژوهش را پسا تصمیم می نامیم. ما به هر اندازه بتوانیم در پژوهش از مرتبه پسا تصمیم به پیشاتصمیم حرکت کنیم، بهره وری و اثر بخشی بالاتری را در مدیریت خواهیم داشت.

هاشمی تاکید کردالبته همه پژوهشها در فرایند تصمیم گیری انجام نمی شود، بخشی از پژوهشها برای حفظ میراث وهویت تاریخی گذشته ما صورت می گیرد، این نوع پژوهش ها نیز علاوه بر نتایج مفیدی که در حوزه میراث فرهنگی دارند، می توانند برای ما یک کورنولژی از توسعه را پدید بیاورند.

رییس شورای شهر تهران گفت:همانطور که بهتر می دانید، کورنولژی به نوعی پیوند زدن زمان با وقایع و تدوین یک تاریخ موضوعی است، در توسعه تهران برای فهم محیط و گرفتن یک نگرش واقع بینانه، به نوعی ما نیازمند یک کورنولژی از توسعه هستیم.

این شهر چگونه به اینجا رسیده است و مراحل توسعه و رشد آن به چه شکل انجام شده است، اگر ما تصور صحیحی از گذشته تهران داشته باشیم و بدانیم چگونه می شود براساس عملکرد ذینفعان وتاثیر گذاری عوامل مختلف ، تصمیمات خاص که شاید امروز از نظر ما غیرقابل قبول و عجیب است، گرفته می شود، قادر خواهیم بود در آینده از اتخاذ اینگونه تصمیمات در مدیریت شهری جلوگیری کنیم و خود در جایگاهی قرار نگیریم که در حال حاضر نسبت به گذشتگان قضاوت می کنیم.

هاشمی تاکید کرد: البته انتقاداتی هم به پژوهش در حوزه تهران وارد شده است که طبیعتا خود پژوهشگران بهترین و کارشناس ترین برای قضاوت در این حوزه هستند:

- اینکه بخشی از پژوهشهای ما ، مساله محور نیستند و به نوعی پژوهش برای پژوهش هستند نه پژوهش برای حل یک مساله یا معضل شهر
- اینکه بخشی از پژوهش‌ها کیفیت علمی کافی را ندارند و از قرارداد پژوهشی برای پولشویی و انتقال اعتبارات مالی استفاده می شود و بخش قابل توجهی از محتوا، کپی از منابع مختلف می‌باشد.
- اینکه نظام فراخوان پژوهشی ما دچار تبعیض و رانت است و طرح‌های پژوهشی بصورت منصفانه ومبتنی بر شایسته سالاری بین پژوهشگران توزیع نمی شود و بخشی از جامعه علمی و توانمند ما در حوزه پژوهش با بی توجهی روبرو هستند.
- اینکه وحدت رویه و مکانیزم شفافی در حوزه اجرای طرحهای پژوهشی مدیریت شهری وجود ندارد و دچار پراکندگی ، موازی کاری وناکارامدی هستیم.

اگر وجود این مسایل را بپذیریم، باید در باره ایجاد یک ساختار پژوهشی کارامد، منصفانه، رقابتی ومساله محور در مدیریت شهری با استفاده از ظرفیتها وسیستم موجود بیاندیشیم.

در مديريت شهري تهران، براي ساماندهي و مديريت فعاليتهاي پژوهشي، مركز مطالعات و برنامه ريزي شهر تهران تاسيس شده است كه تاكنون پژوهشهاي فراواني را به انجام رسانده كه مناسب است اعضاي شورا با دسترسي به اين مطالعات، قبل از تصميم گيري و تدوين طرحها و بررسي لوايح از اين مطالعات و پژوهشها استفاده كنند.

برچسب ها: محسن هاشمی
نظرات بینندگان