arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۸۴۴۹
تعداد نظرات: ۳۴ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۶ - ۰۳ دی ۱۳۹۷
واکنش کدخدایی به اظهارات آیت الله هاشمی، دو سال پس از رحلت ایشان

سخنگوی شورای نگهبان: با جرأت می‌گویم که مرحوم آیت‌الله هاشمی اصلاً رد صلاحیت نشدند!/ مصلحی برخلاف گفته آیت‌الله هاشمی گفت: «من به شورای نگهبان نیامده‌ام که درباره آقای هاشمی صحبت کنم»/ برای حفظ حرمت مرحوم هاشمی از لاریجانی و روحانی دعوت کردیم که از ایشان بخواهند اگر مایلند، انصراف دهند!

آیت الله هاشمی در گفت و گویی با سایت «انتخاب»‌ که در مهرماه ۹۴ منتشر شد، با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ گفت: «وزیر وقت اطلاعات در زمان بررسی صلاحیت‌ها، به شورای نگهبان رفته و گفته که ما صبح و ظهر و شب به طور مرتب آرای آقای هاشمی را رصد می‌کنیم که ساعت به ساعت بالا می‌رود و الان به هفتاد درصد رسیده است و در این چند روز تا انتخابات اگر همین‌طور بالا برود، ایشان از 90 درصد بالاتر می‌رود و ما مصلحت نمی‌دانیم. چون اگر ایشان بیاید، همه‌ی رشته‌های دوره‌های ما را پنبه می‌کند» حالا بعد از ۳ سال از انتشار مصاحبه و دو سال پس از رحلت آيت الله هاشمی، کدخدایی به این اظهارات واکنش نشان داده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی شورای نگهبان: با جرأت می‌گویم که مرحوم آیت الله هاشمی اصلاً رد صلاحیت نشدند!/ مصلحی برخلاف گفته آیت الله هاشمی گفت: من به شورای نگهبان نیامده ام که درباره آقای هاشمی صحبت کنم/  برای حفظ حرمت مرحوم هاشمی از لاریجانی و روحانی دعوت کردیم که از ایشان بخواهند اگر مایل هستند انصراف دهند

عباسعلی کدخدایی درباره ‌مهم‌ترین موارد قانونی که نیاز به بازبینی دارد، گفت: در بررسی صلاحیت گفته شده «عدم اعتقاد و التزام به اسلام» اما تعیین نشده حداقل و حداکثر آن کجاست؟ چه ملاک عینی برای آن داریم؟ طبیعتاً ما هم بر اساس تشخیص خودمان عمل می‌کنیم. آقایان فقها و حقوقدان‌ها تلاش می‌کنند حقی از کسی تضییع نشود اما بر اساس برداشت اعضای شورای نگهبان بند یک یا دو ماده ۲۸ اجرایی می‌شود. وقتی این‌گونه است افراد معترض می‌شوند و حق هم دارند اعتراض کنند.

به گزارش «انتخاب» ، او افزود: ما از قانونگذار درخواست کردیم ملاک‌های عینی این بند را برای ما روشن کند و دست‌ کم این میدان وسیع که الان شامل می‌شود، مقداری محدودتر و جزئی‌تر شود تا من به عنوان نامزد انتخابات و شورای نگهبان به‌ عنوان بررسی‌کننده یا حتی هیات‌های اجرایی بتوانند بهتر و روشن‌تر ارزیابی و نتیجه را اعلام کنند.

او در پاسخ به این سوال که برداشت خودش یا اکثریت اعضا از «التزام عملی به اسلام» چیست، پاسخ داد: چون در این مدت چهره‌های روحانی زیادی را دیدیم که به این دلیل رد صلاحیت شده‌اند. حتی در مورد آیت‌الله هاشمی هم چنین چیزی گفته شد. یا قبل‌تر از ایشان چهره‌هایی مثل مرحوم بازرگان یا ابراهیم یزدی که کسی در متشرع بودن آنها تردیدی نداشت، به این دلیل رد صلاحیت شدند. اینجا همان قسمتی است که عملکرد خود اعضای شورای نگهبان مورد توجه قرار می‌گیرد. چطور آنها سخت‌گیرانه‌ترین حالت را در برداشت خود لحاظ می‌کنند و آن را هم در مورد افراد و چهره‌های خاص اعمال می‌کنند؟ طوری که افکار عمومی قانع نمی‌شود و به همین دلیل گفته می‌شود که عملکرد شورای نگهبان سیاسی است.

سخنگوی شورای نگهبان: با جرأت می‌گویم که مرحوم آیت الله هاشمی اصلاً رد صلاحیت نشدند!/ مصلحی برخلاف گفته آیت الله هاشمی گفت: من به شورای نگهبان نیامده ام که درباره آقای هاشمی صحبت کنم/  برای حفظ حرمت مرحوم هاشمی از لاریجانی و روحانی دعوت کردیم که از ایشان بخواهند اگر مایل هستند انصراف دهند

کدخدایی که با کارگزاران صحبت می کرد، درباره این دیدگاه مرحوم آیت الله هاشمی که گفته وزیر اطلاعات وقت به شورای نگهبان آمده و توضیحاتی درباره رشد آرای ایشان در نظرسنجی‌ها داده و بیان کرد اگر او را تأیید کنید همه رشته‌های ۱۰ ساله ما پنبه خواهد شد، نیز گفت: من هم این مطالب را شنیدم. خیلی ساده‌انگارانه است که فرض کنیم مقامی به شورای نگهبان می‌آید و می‌گوید ایشان رأی می‌آورد و شورای نگهبان هم او را رد صلاحیت کند. خب در این صورت اصلاً شورای نگهبان نداریم. بلکه تعدادی آدم داریم که نه خدا سرشان می‌شود نه قانون و نه شرع و اینجا نشسته‌اند تا هر کسی حرفی زد بر آن اساس عمل کنند. فکر نمی‌کنم چنین تصوری درست باشد که شورای نگهبان را به اندازه یک جمع فرصت‌طلب تابع هوا و هوس و تابع معادلات ناسالم تلقی کنیم. اصلاً ما در انتخابات ریاست‌جمهوری رد صلاحیت نداریم. پس با جرأت می‌گویم که مرحوم آقای هاشمی اصلاً رد صلاحیت نشدند.»

وی ادامه داد: آن زمان آقای مصلحی به شورای نگهبان آمد و مباحث کلان کشوری را مطرح کرد حتی کسی از ایشان سؤال کرد شما نظرتان به آقای هاشمی منفی است که ایشان جواب داد: من اصلا نیامده ام درباره آقای هاشمی صحبت کنم، ایشان درباره جریانات کلان کشور و تهدیداتی که کشور دارد و فضای انتخابات صحبت کرد.

کدخدایی افزود: تنها کاری که انجام دادیم این بود که برای حفظ حرمت مرحوم هاشمی و برخی افراد دیگر از دو نفر بزرگان آقای لاریجانی و روحانی دعوت کردیم که از ایشان بخواهند اگر مایل هستند انصراف دهند این کار را انجام دهند و ما نتیجه را اعلام نکنیم که ایشان انصراف ندادند.

آیت الله هاشمی در گفت و گویی با سایت «انتخاب»‌ که در سال ۹۴ انجام شد با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ گفت: «وزیر وقت اطلاعات در زمان بررسی صلاحیت‌ها، به شورای نگهبان رفته و گفته که ما صبح و ظهر و شب به طور مرتب آرای آقای هاشمی را رصد می‌کنیم که ساعت به ساعت بالا می‌رود و الان به هفتاد درصد رسیده است و در این چند روز تا انتخابات اگر همین‌طور بالا برود، ایشان از 90 درصد بالاتر می‌رود و ما مصلحت نمی‌دانیم. چون اگر ایشان بیاید، همه‌ی رشته‌های دوره‌های ما را پنبه می‌کند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳۴
در انتظار بررسی: ۱۷
غیر قابل انتشار: ۳۷
مسعود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
50
148
خدا رحمتش کند که اگر این روزها بود وضعیت کشور قطعا آرام بود
پاسخ ها
علی
| United Arab Emirates |
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
حال باید از جناب کدخدایی و مصلحی پرسید : حال که ایشان را به هر عنوانی از انتخابات کنار گذاشتید و احمدی نژاد به ریاست رسید ، آیا نتیجه وحشتناکی که از این دو دوره ریاست ایشان متوجه مردم و کشور شد راضی هستند ؟
واقعا تا بحال به وجدان خود مراجعه کرده اند و ببینند که فقط با همین دخالت در انتخاباتی که باید بعهده مردم گذاشته میشد و اینها با بهانه هایی هر چند مثلا محترمانه اجازه ندادند که بشود ، واقعا میدانند که چقدر باعث عقبگرد و فلاکت و سرخوردگی و بیکاری و نابودی اقتصاد شدند ؟
بعضی وقتها شهامت در اعتراف به گناه صوابش از هزار کار خیر بیشتر است و حداقل موجبات عدم تکرار انرا در اینده از طرف کسان دیگر را جلوگیری میکند و باعث خیر میگردد لطفا بجای توجیح بد ، توبه خوب کنید .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
43
161
اینقد بهش ظلم کردن که از مرده او هم میترسن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
3
90
قطعا مکالمات جلسات شورای نگهبان ضبط میشود . پخش کنند تا حقایق روشن شود .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
38
28
دقت کنید آقای کدخدایی می گوید ما رد صلاحیت نکردیم. ایشان هم که انصراف نداد. پس چطور می شود؟
جواب این است که شورای نگهبان احراز صلاحیت برای ریاست جمهوری نکرد. نه اینکه التزام ایشان به اسلام را نفی کرد.
بالاخره اگر ایشان حتی رئیس جمهور هم می شدند و وسط ریاست جمهوری رحلت می کردند می دانید چه بر سر کشور می آمد؟!
الآن که در 80 سالگی فوت کرده اند و سمت اجرایی نداشتن اینقدر ماجرا و داستان درست کرده اند. اگر در ریاست جمهوری فوت می کردند ............
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
اگر رد صلاحیت نمی شدند نود درصد رییس جمهور ایران بود
اراکی زاده
| - |
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
یعنی شما میفرمایید که شورای نگهبان از زمان مرگ آقای هاشمی خبر داشت وبه همین خاطر اورا رد صلاحیت کردند...........آخه به شما چه باید گفت؟
ایرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
دوست عزیز کدخدایی گفته با واسطه به آقای هاشمی پیام دادیم که ما رد صلاحیت رو اعلام نمیکنیم تا خودشون انصراف بدهند که اینکارو نکردند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
16
68
خدا رحمتش کنه. فکر کنم ایران دیگر سیاستمداری مقل اورا نخواهد دید. ایشان محبوب دل بیشتر مردم ایران بودند و یادشان تا نسلها در اوج خواهد ماند با اینکه به عرش پر کشیدن.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
6
42
ایشان ثبت نام کردند و نامشان در لیست نهایی نبود!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
6
80
با این روندی که پیش می ره ۲ سال دیگه کدخدایی خواهد گفت ما برای حفظ آبروی هاشمی او را رد صلاحت کردیم چون رای نمی اورد.
شمس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
7
80
آن کسی که در شورای نگهبان از مصلحی پرسیده : نظر شما راجع به آیت الله منفی است ؟ (به گفته خودت) چه حقی داشته چنین سوالی بکند . خود شما فکر کن صحیح است از مصلحی راجع به آیت الله سوال شود ؟ عجیب دنیایی است .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
5
62
معنی این حرفت اینه که انصراف بدهد تا مجبور نشوید رد صلاحیتش کنید یعنی خودش خودشو رد صلاحیت کند
کاوه
|
United Kingdom
|
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
3
65
برای آقای کدخدائی که با امور حقوقی آشنا هستند طرح مسئله به این صورت بسیار تعجب اور است. در قانون آمده است” عدم اعتقاد و آلتزام به اسلام” و این مسئله دو وجه بیشتر ندارد، یا ملتزم هستید یا نیستید. درجه بندی التزام توجیه ای است که شورای نگهبان برای رد صلاحیت بکار برده است وگرنه قانون گذاران قانون اساسی به این مسئله اشراف کامل داشتند. چرا این چنین است، چون تعیین هر حد نصابی موجب می‌شود که قانون وابسته به نظرات فردی بشود.
مثلا یک آیت اله، دست راست امام خمینی، فرمانده کل قوا ، رییس مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام از نظر آقایان ملتزم به اسلام نیست. شاید منظور آقای کدخدایی اسلامی هست که مورد پذیرش آقایان هست.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
6
52
ردصلاحیت نشد.
«تائید صلاحیت» نشد
یا به عبارتی صلاحیتش احراز نشد

به هر صورت مردم نتونستن بهش رای بدهند.
يا الله رهبرم عليست
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
5
56
اگر مايل نبودند در انتخابات نامزد نمي شدند
چرا با احترام يا به هر دليل ديگر... مجبور به انصراف كرديد؟
شما شرعا حق نداشتيد چنين كنيد
در حق ميليونها نفر - شايد و احتمالا- ظلم كرديد
اي كاش فرداي قيامت همه پيش خدا روسفيد باشيم و روسياه نباشيم
تایید صلاحیت نشدن چه فرقی بارد صلاحیت شدن داره
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
3
60
اگه هاشمی رد صلاحیت نشد پس چی شد؟ تایید صلاحیت نشدن چه فرقی با رد صلاحیت شدن داره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
6
73
مرحوم هاشمی، بامدرک ومستندوارایه شاهد،صحبت کردند،ولی اقای کدخدایی بعداز 3 سال،ودرغیاب انمرحوم،پاسخی میدهدکه توهین به شعورمردم میباشد!
علی مهدیزاده
|
United Kingdom
|
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
4
65
سلام.
به نظر میرسد آقای کدخدایی توریه میکنند!!! باگفتن این عبارت که "مرحوم هاشمی رد صلاحیت نشدند" چه چیزی را میخواهند ثابت کنند؟ خوب هیچ کس رد صلاحیت نمیشود، افراد یا احراز صلاحیت میشوند، یا عدم احراز صلاحیت!!! در افواه عامه مردم، این "عدم احراز صلاحیت " همان " رد صلاحیت " است!!!
مردم کور که نیستند! حافظه شان هم اینقدرها ضعیف نیست!!!
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
7
46
اگر هاشمی پشت روحانی نبود محال بود رای بیاورد
جالب است که از هر شخصی این آقایان بد میگویند پیش مردم محبوتر میشود هاشمی از سال88 محبوب شد ما اصلاح‌طلبان نابودش کردیم بعد از همه بیشتر به دردمان خورد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
7
58
هاشمی نباید انصراف میداد هاشمی با عزت ماند و مزدش را با پیروزی روحانی گرفت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
4
49
فرمایش شما که هاشمی رو صلاحیت نشد یا مثلا واجد شرایط نبود فقط بازی با کلمات است مثل اینکه ماست سیاهه با شب روشنه دیگه مردانه با شعور مخاطب بازی نکنین
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
7
67
صد درصد مخالف نظر آقای کدخدایی هستم و همه ملت هم همینطور و این بزرگوار خودشان می دانند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
5
59
تنها هنر شما بازي با کلمات است. که آن هم به لطف شبکه هاي اجتماعي که ديوار سانسور را شکسته مردم خوشبختانه ميفهمند و اين تنها هنرتان هم ديگه برايتان کارايي نداره
omid
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
8
47
یاد هاشمی گرامی باد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
6
51
سلام .حرفهای آقای کدخدایی مملو از تناقض است ،
صحرا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
5
41
جناب هاشمی رد صلاحیت کردید برادر من.
احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
2
10
رحمت خداوند بر هاشمی رفسنجانی که مرد تدبیر بود و نه رجز خوانی و توهم و نامردی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
1
10
نصیحت برادرانه
تمام کسانی که عضو شورای نگهبان هستید در قبال این تصمیم و یا هر تصمیمی که گرفته اید و حقی را ناحق کرده اید باید پاسخگو باشید چه زنده باشید و چه فوت کره باشید و خداوند از حق الناس نمی گذرد
مهرداد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
1
11
دقیقا" همینطور بود و ترسیده بودین !!!!!!!!!!!!
کاش یک هاشمی رفسنجانی دیگری داشتیم تا اینقدر مملکت به عقب برنگردد داریم میشیم زامبیا و اتیوپی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
1
9
من چیزی نمیگم. فقط تاسف میخورم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
2
8
سوالی که مطرح می شود این است که چرا در زمان حیات آیت الله چنین حرفی را نزدند و صحبتهای ایشان را تکذیب نکردند حال که ایشان رحلت کرده اند یکه به قاضی رفته اند و هر چه دلشان می خواهد می گویند.
محسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
3
13
در جمهوری اسلامی مثل هاشمی پیدا نمی شود نه در دیانت نه در سیاست و نه در یکرویی و دوری از ریا و در تاریخ ایران شاید انگشت شمار باشد
ایشان تکرار نشدنی هستند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
0
6
در اینده ای نه چندان دور تاریخ قضاوت درست و بی کم و کاست خود را خواهد کرد
نظرات بینندگان