arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۹۹۵۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۲۰ - ۱۰ دی ۱۳۹۷

احتمال وقوع یخبندان ۱۰ روزه در دی ماه چقدر است؟

باوجود اینکه حسین اردکانی، استاد علم هواشناسی، مدعی پیش‌بینی وقوع یخبندان ۱۰ روزه در ۱۵ تا ۲۵ دی ماه شده است، سازمان هواشناسی می‌گوید این پیش‌بینی قابل استناد نیست و موجی برای روز ۵ شنبه در پیش داریم که البته برف سنگینی در پی ندارد و مانند موج هفته گذشته در مناطقی مانند شمال غرب، ارتفاعات زاگرس و ارتفاعات البرز رخ داد و اینگونه نیست که کل کشور را در بر بگیرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

باوجود اینکه حسین اردکانی، استاد علم هواشناسی، مدعی پیش‌بینی وقوع یخبندان ۱۰ روزه در ۱۵ تا ۲۵ دی ماه شده است، سازمان هواشناسی می‌گوید این پیش‌بینی قابل استناد نیست.

پیش‌بینی وقوع پدیده کولد اسپل و یخبندان ۱۰ روز در دی ماه جاری را امروز تسنیم به نقل از حسین اردکانی، استاد علم هواشناسی منتشر کرده است.

وی گفته است علت این پدیده، هجوم هوای بسیار سرد از روی دریای یخ‌زده «پرنس» در حاشیه اقیانوس منجمد شمالی و در شمال کشور‌های اسکاندیناوی به‌طرف کشور‌های اروپای شمالی و مسیری به‌طرف اروپای مرکزی و دریای سیاه و نهایتاً شرق دریای مدیترانه است.

به گفته اردکانی پیامد‌های این حادثه زمستانی در بازه زمانی ۱۵ تا ۲۵ دی ماه در تمام نواحی غربی، شمال غربی، سواحل دریای خزر، استان‌های شمالی و جنوبی البرز و همچنین منطقه زاگرس، نواحی جنوبی، استان‌های شرقی و شمالی کشور به‌استثنای جنوب شرق کشور به صورت ریزش برف و باران خواهد بود که در برخی نقاط، ریزش برف قابل ملاحظه است و پس از عبور این سامانه بارشی سرد، پیش‌بینی می‌شود در این مناطق در یک بازه زمانی ۱۰ روزه یا 'cold spell' با دمای چند درجه زیر صفر و یخبندان متوسط مواجه شویم.

وی هشدار داده است که کشاورزان و همچنین مسئولان راهداری و رانندگی تمهیدات لازم را انجام دهند.

سازمان هواشناسی: این پیش‌بینی قابل استناد نیست.

اما احد وظیفه، مدیریت پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی در گفت‎‌وگو با ایرنا می‌گوید: موجی برای روز ۵ شنبه در پیش داریم که البته برف سنگینی در پی ندارد و مانند موج هفته گذشته در مناطقی مانند شمال غرب، ارتفاعات زاگرس و ارتفاعات البرز رخ داد و اینگونه نیست که کل کشور را در بر بگیرد.

وی ادامه داد: اما شنبه هفته آینده هوا سردتر می‌شود برای روز دوشنبه هفته دیگر، موج دیگری می‌آید که مقداری سردتر از موج هفته جاری است. البته از الان نمی‌توان به‌طور قطعی گفت: در مناطقی علاوه بر جا‌هایی که به صورت معمول بارش برف صورت می‌گیرد شاهد برف خواهیم بود یا خیر؟

وظیفه با بیان اینکه این پیش بینی برای ۱۵ تا ۲۵ دی ماه قابل استناد نیست گفت: همین سیستمی که برای روز ۵ شنبه کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد اوایل هفته نشان می‌داد که به شدت هوا سرد می‌شود و همه معقتد بودند برف خواهیم داشت، اما از برف خبری نیست و جز مناطق معمول برفی اضافه نخواهد شد.

به گفته مدیریت پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی البته سامانه جوی که هفته آینده در راه است یکی دو درجه از سامانه کنونی سردتر است، ولی اینکه بخواهیم از این نظر به آن استناد کنیم که یخبندان خواهیم داشت درست نیست.

وی با بیان اینکه تنها تا آخر هفته می‌توان با قطعیت در مورد وضعیت هواشناسی نظر داد تاکید کرد: طبق اطلاعیه سازمان هواشناسی از ۵ شنبه سیستمی به کشور وارد می‌شود که در شمال غرب و ارتفاعات غرب و زاگرس شاهد بارش برف خواهیم بود البته امکان بارش برف در نواحی شمال شرق نیز دور از انتظار نیست.

پیش‌بینی‌های دکتر اردکانی معمولا درست است

محمد تقی زمانیان، رئیس سابق پژوهشکده هواشناسی در پاسخ به این سوال که این ادعا تا چه حد صحیح است به ایرناپلاس می‌گوید: ایشان استاد هواشناسی هستند و من نیز این پیش‌بینی را از زبان ایشان شنیده‌ام. پیش‌بینی‌های ایشان معمولا درست است و من در حدی نیستم که در مورد کار ایشان نظر بدهم و به مراتب بهتر از سازمان هواشناسی، وضعیت جوی را پیش‌بینی می‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا سازمان هواشناسی از چنین پدیده‌ای اطلاع ندارد گفت: سازمان هواشناسی معمولا از داده‌های پایگاه GFS استفاده می‌کند که پیش‌بینی‌های دراز مدت نمی‌دهند و یک هفته‌ای است.

زمانیان با بیان اینکه پیش‌بینی را نمی‌شود گفت: ۱۰۰ درصد اتفاق می‌افتد ادامه داد:، اما اینکه استاد اردکانی فرموده‌اند، به احتمال زیاد اتفاق می‌افتد و تا زمانی که اتفاق نیفتد نمی‌توان مطمئن شد.

وی در پاسخ به این سوال که مگر دکتر اردکانی به اطلاعات ماهواره پایگاه‌های داده دیگری دسترسی دارند که پیش‌بینی آن‌ها دقیق‌تر است توضیح داد: خیر اینگونه نیست. دسترسی ایشان هم به اطلاعات مانند سازمان هواشناسی است، اما ایشان بیش از ۵۰ سال نقشه‌های هواشناسی و حرکت موج‌ها و توده‌های هوایی را کاملا رصد کرده و قادرند حرکت نظام‌های جوی را پیش‌بینی کنند. این در حالیست که این تعبیر و تفسیر از عهده هر کسی بر نمی‌آیند و ایشان براساس تجربه‌ای که دارد می‌تواند این کار را انجام دهد. پشتوانه پیش‌بینی ایشان تجربه بالایشان است.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۷
غیر قابل انتشار: ۱
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
9
18
ایشون یه پیش بینی هم حدود یه ماه پیش داشتن که برف سنگین میاد و هشدار به کشاوورزا.... اب از اب تکون نخورد...
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
اتفاقا گفته بود از میانه های آدر تا میانه های دی کم بارش خواهد بود ولی بعدش در تراز نرمال اسفند کم بارش و بهار خوب خواهد بود جایی نگفته بود برف سنگین
نظرات بینندگان