arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۰۱۹۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۹ - ۱۱ دی ۱۳۹۷

موگرینی: اروپا همچنان به توافق با ایران پایبند است

مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا درنخستین روز سال جدید میلادی گفت: اساس کار اتحادیه اروپا گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی بوده و این اتحادیه همچنان به توافق با ایران پایبند است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا درنخستین روز سال جدید میلادی، درگفت و گو با پایگاه اینترنتی خبری لایو مینت، تاکید کرد که اساس کار اتحادیه اروپا گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی بوده و این اتحادیه همچنان به توافق با ایران پایبند است.

مارک لئوناردو خبرنگار لایو مینت در این مصاحبه نظرات فدریکا موگرینی را درباره مسائل مهم جهانی از جمله توافق هسته ای ایران، امنیت اروپا، برگزیت، موضوع مهاجرت و کنترل مرزها جویا شد.

موگرینی که سال ۲۰۱۹ به عنوان مسئول ارشد سیاست خارجی اروپا به کار خود در این سمت پایان می دهد، خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران را در سال ۲۰۱۸ یکی از مهمترین اتفاقات این سال برشمرد.

خبرنگار لایو مینت به عنوان نخستین پرسش پرسید، خانم موگرینی! شما در سالی که گذشت بارها از اروپا خواستید که برای حفظ حاکمیت خود تلاش کند. درباره موضوع خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران نیز تلاش خود را برای ایجاد ساز و کار مالی مختص ایران و اروپا به کار بستید. واقعا چقدر به اجرایی شدن این ساز و کار امیدوار هستید؟

مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا پاسخ داد: اتحادیه اروپا ۲۸ عضو دارد که همگی آنها با همکاری جامعه بین الملل تلاش می کنند تا توافق هسته ای ایران حفظ شود. اساس کار ما، ۱۳ گزارش پی در پی آژانس بین المللی انرژی اتمی است که در همه آنها بر پایبند بودن ایران به همه تعهداتش تاکید شده است. تلاش ما حفظ این توافقنامه در سال جدید است. ما این کار را به علت تامین امنیت جمعی خود انجام می دهیم.

موگرینی گفت: نمی خواهیم ایران به سلاح هسته ای دست یابد و توافقی که ما در سال ۲۰۱۵ آن را امضا کردیم، دقیقا در همین راستا است. این را می گویم که به برخی از شایعه ها پایان دهم.درسالی که گذشت بارها شنیده ام که هدف اروپا از ادامه پایبندی بر توافق با ایران، صرفا ملاحظات اقتصادی و تجاری با این کشور است. خیر به هیچ عنوان اینگونه نیست.

ما به این دلیل به توافق با ایران ادامه می دهیم که این توافقنامه از دستیابی ایران به سلاح هسته ای جلوگیری می کند. ما می خواهیم تا مانع از بروز یک بحران امنیت در منطقه بحران زده خاورمیانه شویم.

مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: البته بخشی از این هدف، مستلزم این است که شرکت های ما با شرکت های ایرانی بتوانند رابطه اقتصادی و تجاری داشته باشند. ما برای حصول این هدف همواره تلاش های زیادی را انجام داده ایم و اکنون نیز این تلاش ها ادامه دارد. ما تلاش می کنیم به تجار اروپایی ابزارهایی بدهیم که از آنها در برابر تحریم ها و تهدیدهای آمریکا محافظت کند و آنها برای مبادله تجاری با ایران گام بردارند.

موگرینی گفت:البته این موضوع بحث های زیادی را درباره حاکمیت و استقلال اروپا مطرح کرده است. ما اروپایی ها به هیچ عنوان نمی توانیم بپذیریم که یک قدرت خارجی حتی اگر نزدیکترین دوست و متحد ما باشد، برای ما تعیین تکلیف کند و بگوید با چه کشوری کار کنیم و با چه کشوری کار نکنیم. این اساسی ترین حق ما است و نه تنها اروپا، بلکه هیچ کشوری در جهان نمی پذیرد که یک کشور خارجی برای آنها تعیین تکلیف کند.

تحولات مربوط به برگزیت، تهدیدهای هسته ای در جهان، تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه، تلاش های اروپا برای ممانعت از دستیابی روسیه و چین به داده های اطلاعاتی کشورهای عضو اتحادیه اروپا،بحران در کشورهای منطقه خاورمیانه از جمله سوریه، عراق و لیبی ،دیگر مسائلی بود که موگرینی در این مصاحبه به آنها پرداخت.

به گزارش ایرنا، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اردیبهشت ماه از برجام خارج شد و بازگشت تحریم های هسته ای علیه ایران را اعلام کرد. این اقدام محکومیت جامعه جهانی از جمله هم پیمانان اروپایی واشنگتن را به دنبال داشت و طرف های دیگر این توافق برای تداوم اجرای آن وارد گفت وگو با ایران شدند.

از جمله موارد مهمی که تاکنون برای تقویت روابط تجاری تهران و اروپا مورد بررسی قرار گرفته، تشکیل یک نظام پرداختی مستقل از اقتصاد آمریکا است.

چندی پیش، «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان در این رابطه تاکید کرد تقویت خودمختاری اروپا با ایجاد کانال های پرداخت مستقل از ایالات متحده و تاسیس نهاد مالی اروپایی و نظام سوئیفت بدون وابستگی، کاملا ناگزیر و ضروری است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
0
4
بله الان یه تجارت ازاد هست توتال هست پژوهست جابه جایی پول هست ملت ایران فراموش نمیکنه کنارش بودین دروغ حناق نیست دستتون با ترامپ تو یه کاسس فکر نکنید. نفهمیدن همه فهمیدن ترجیحشونه بمونن به هر علت درستی اما هرلحظه ممکنه رهبر فرمان اتش زدن برجامو بدن مثل دوران اقای خاتمی و توقف شما اثبات شدید دیگه از پایبندی حرف نزن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
0
3
اره ممنون که پایبند هستید فقط یک توضیح بدهید که معنای پایبند نبودن چیست و اگر پایبند نباشید تفاوتش با الان چیست؟
نظرات بینندگان