arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۱۶۵۳
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۳ - ۱۸ دی ۱۳۹۷

واشنگتن پست: دادگاه سعودی درباره قتل خاشقچی، مضحک است/ کنگره آمریکا بر اجرای عدالت اصرار کند

روزنامه آمریکایی واشنگتن پُست نوشت: شاید تصادفی نباشد که در حالی که کنگره جدید در آمریکا روز پنجشنبه آغاز به کار کرد، عربستان سعودی هم آغاز محاکمه ۱۱ متهم پرونده قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار را اعلام کرد. به هر حال، مجلس سنای آمریکا تا کنون خیلی به اینکه عواقب معناداری روی محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان سعودی اعمال کند، نزدیک شده است، کسی که به نظر سیا بر کار تیم ۱۵ نفره ترور نظارت کرد و آنها دوم اکتبر ۲۰۱۸ (دهم مهر) در کنسولگری سعودی در استانبول منتظر ورود آقای خاشقچی بودند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

یک روزنامه آمریکایی در سرمقاله‌ای ضمن «مسخره» خواندن دادگاه ریاض برای محاکمه متهمان قتل «جمال خاشقچی»، از کنگره آمریکا خواست مسببان اصلی این پرونده شامل ولی‌عهد عربستان سعودی را تحریم کند.

به گزارش فارس، «واشنگتن پُست» که از ابتدای رسانه‌ای شدن قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستان سعودی در کنسولگری استانبول پیگیر ماجرای این قتل بوده است، در واکنش به برگزاری اولین جلسه دادگاه متهمان در این پرونده در عربستان سعودی سرمقاله‌ای منتشر کرد و این دادگاه را «تمسخر عدالت» خوانده است.

خاشقچی دهم مهرماه سال جاری برای انجام کار اداری به کنسولگری استانبول رفت اما در این نهاد دیپلماتیک توسط تیم اعزامی دولت عربستان سعودی کشته و سپس مثله شد. در بین اعضای این تیم افراد اطلاعاتی و امنیتی نزدیک به «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی حضور داشتند.

با گذشت بیش از سه ماه از قتل این روزنامه‌نگار منتقد سعودی، تا به امروز هنوز خبری قطعی درباره اینکه تکه‌های جسد او کجاست، منتشر نشده و در این باره گمانه‌زنی‌هایی از قبیل انتقال تکه‌های جسد به عربستان و یا نابود کردن جسد با اسید مطرح شده است.

روزنامه «واشنگتن پست» که خاشقچی تا قبل از قتلش به عنوان ستون‌نویس در این رسانه فعالیت داشت، درباره آغاز محاکمه متهمان در پرونده قتل خاشقچی در خاک عربستان سعودی سرمقاله‌ای با این عنوان منتشر کرد: «دادگاه عربستان سعودی درباره قتل خاشقچی، مضحک است. کنگره آمریکا باید بر اجرای عدالت اصرار کند».

در این سرمقاله‌ آمده است: «شاید تصادفی نباشد که در حالی که کنگره جدید در آمریکا روز پنجشنبه آغاز به کار کرد، عربستان سعودی هم آغاز محاکمه ۱۱ متهم پرونده قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار را اعلام کرد. به هر حال، مجلس سنای آمریکا تا کنون خیلی به اینکه عواقب معناداری روی محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان سعودی اعمال کند، نزدیک شده است، کسی که به نظر سیا بر کار تیم ۱۵ نفره ترور نظارت کرد و آنها دوم اکتبر ۲۰۱۸ (دهم مهر) در کنسولگری سعودی در استانبول منتظر ورود آقای خاشقچی بودند. در ماه دسامبر مجلس سنای قبلی در آخرین روزهای کاری خود به اجماع قطعنامه‌ای تصویب کرد و ولی‌عهد را مسئول این قتل دانست و این کار در حالی انجام شد که او بارها منکر این قضیه شده بود و ترامپ برای حمایت از او تلاش‌های زیادی کرده بود. سناتورها همچنین جرقه استفاده از یک قانون حقوق بشری را زدند که طبق مفاد آن دولت (آمریکا) باید نتیجه تحقیق درباره مسئولیت محمد بن سلمان (در قضیه قتل خاشقچی) را در ماه‌های آتی اعلام کند».

واشنگتن پست ادامه داد: «اگر هدف از اقدام سعودی (در زمینه آغاز محاکمه متهمان قتل خاشقچی) آرام کردن اوضاع و جلوگیری از اقدامات بیشتر کنگره بود،ه است، باید گفت که این یک اقدام به طرز فاجعه‌باری ضعیف بوده است. خبرگزاری رسمی دولت (عربستان سعودی) گزارش داد که اولین جلسه دادگاه برگزار شده و دادستان به دنبال درخواست اعدام برای ۵ تن از متهمان است. (مشکل اینجا است) که دادگاه علنی نبود و نام هیچ کدام از متهمان منتشر نشد. همه نشانه‌ها حاکی است که نه تنها علیه ولی‌عهد بلکه همچنین دیگر مقام‌های سعودی که قبلا به مداخله در قتل متهم شده‌ بودند، هیچ اتهام رسمی مطرح نشده و به جای آن، یک گروه کوچک از پرسنل امنیتی که قطعا تنها دستورات صادر شده در این قتل را دنبال کردند، به عنوان قربانیان این پرونده مطرح شدند. آنهایی که برایشان حکم اعدام درخواست شده، سرهایشان بریده خواهد شد».

این رسانه آمریکای یافزود: «مسئولیت بالاتر و غیرقابل اجتناب برعهده افرادی از قبیل سعود القحطانی، یکی از مشاوران ارشد محمد بن سلمان است، کسی که بارها مسئول عملیات‌های غیرقانونی علیه مخالفان سعودی بوده است. همچنین، "احمد العسیری" قائم مقام سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی، "صلاح محمد الطبیقی" پزشک قانونی که طبق گزارش‌ها بدن خاشقچی را با اره استخوان‌بُر مثله کرد و او را با همین هدف از ریاض به استانبول فرستاده بودند. روزنامه "دیلی صاباح" ترکیه اخیرا گزارش داده بود که آقای الطبیقی به دور از هرگونه هیاهو با خانواده خود در یک ویلا در جده زندگی می‌کند».

از نظر هیات تحریریه واشنگتن پست، «مصونیت (مقام‌های اصلی و ارشد مسئول قتل خاشقچی) آنچنان آشکار است که حتی دولت ترامپ هم دیگر این موضوع را تایید نمی‌کند. یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا روز جمعه و در آستانه سفر مایک پامپئو وزیر خارجه به ریاض به خبرنگاران گفت که "روایت سعودی‌ها هنوز به مرحله‌‌ معتبر بودن و مسئولیت‌پذیری" که دولت به دنبال آن است، نرسیده است"».

این روزنامه آمریکایی افزود: «البته اتکا به پامپئو در این خصوص احمقانه خواهد بود چرا که او درخواست‌های کنگره آمریکا در زمینه اعمال فشار بر مسببان قتل خاشقچی و اعمال فشار جدی بر ولی‌عهد را "جیغ و داد کردن" خوانده بود. آمریکا اگر خواهان حفظ ارزش‌های خود است باید بر پیگیری عدالت در پرونده خاشقچی اصرار کند و کنگره باید رهبری این کار را برعهده گیرد. رهبران دموکرات‌ در مجلس نمایندگان جدید باید تدابیر تازه‌ای را برای تحریم همه افراد مسئول در این قتل شامل محمد بن سلمان پیش ببرد و به حمایت آمریکا از جنگ سعودی در یمن پایان دهد. به سخره گرفتن عدالت که مقام‌های سعودی در پیش گرفته‌اند، نمی‌تواند آخرین بازی در نمایشنامه غمگینِ خاشقچی باشد».

نظرات بینندگان