arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۲۰۸۲
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۱ - ۲۰ دی ۱۳۹۷

چه مقدار از دیوار ترامپ تا حالا ساخته شده؟

برای اجرا شدن این طرح، کنگره باید بودجه آن را تایید کند. اما ترامپ با مخالفت جدی روبه‌رو شده است و حزب دموکرات هم نمی‌خواهد این مقدار پول برای کشیدن دیوار پرداخت شود. با این حال اما ترامپ می‌گوید در این زمینه پیشرفت قابل توجهی صورت گرفته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی بی سی نوشت: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا می‌خواهد برای احداث یک دیوار در مرز میان مکزیک و آمریکا میلیاردها دلار هزینه کند.

برای اجرا شدن این طرح، کنگره باید بودجه آن را تایید کند. اما ترامپ با مخالفت جدی روبه‌رو شده است و حزب دموکرات هم نمی‌خواهد این مقدار پول برای کشیدن دیوار پرداخت شود. با این حال اما ترامپ می‌گوید در این زمینه پیشرفت قابل توجهی صورت گرفته است.

او در صفحه توییترش نوشته است:"بیشتر بخش‌های دیوار یا بازسازی شده یا ساخته شده. ما کار زیادی انجام داده‌ایم."

ترامپ همواره گفته است که هزینه ساخت این دیوار را باید مکزیک بپردازد.

چه مقدار از دیوار تاکنون ساخته شده و آیا هزینه آن را مکزیک می‌پردازد؟

احداث دیوار مرزی با مکزیک یکی از وعده‌های کلیدی آقای ترامپ در جریان کارزارهای انتخاباتی اش بود.

کاخ سفید می‌گوید این دیوار برای جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی و قاچاق مواد مخدر به آمریکا اهمیت بسیار زیادی دارد.

مرز آمریکا-مکزیک حدود سه هزار و ۱۴۵ کیلومتر است که از این میان در حدود هزار کیلومتر آن در نواحی کالیفرنیا، آریزونا، نیومکزیکو و تکزاس در حال حاضر انواع حصار کشیده شده است.

بر اساس مدارکی که اوایل سال ۲۰۱۸ در دسترس شبکه خبری سی‌ان‌ان قرار گرفت، مسئولان به کنگره گفتند که طرح آقای ترامپ به این معناست که باید حدود ۱۳۹۰ کیلومتر دیوار جدید و ۱۸۷۱ کیلومتر دیوار جایگزین در مرز مکزیک ساخته شود که هزینه آن ۳۳ میلیارد دلار خواهد بود.

چرا ترامپ الان درباره دیوار حرف می‌زند؟

جدال کنونی میان رئیس‌جمهوری و کنگره آمریکا بر سر بودجه بیش از پنج میلیارد دلاری برای احداث این دیوار است.

اما اعضای دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا تاکنون بر سر اختصاص هزینه این دیوار موافقت نکرده‌اند. آنها یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار را برای امنیت مرزی، مثل به کارگیری شیوه‌های پیشرفته‌تر نظارت و حصارکشی، پیشنهاد کرده‌اند.

این مقدار بودجه که برای تامین امنیت مرز مکزیک در نظر گرفته شده است بخشی از بودجه بزرگتری است که کنگره در تلاش است آن را تصویب کند. بن‌بست بر سر توافق این بودجه باعث شد که بخشی از دولت آمریکا از ۲۲ دسامبر ۲۰۱۸ تعطیل شود.

ترامپ گفته تا زمانی که بر سر تامین هزینه دیوار مرزی موافقت نشود، تعطیلی دولت آمریکا ادامه خواهد داشت.

در اواخر سال گذشته میلادی مجلس آمریکا که جمهوری‌خواهان در آن در اکثریت بودند، لایحه‌ای را تصویب کرد که با درخواست رئیس‌جمهوری مطابقت می‌کرد، اما جمهوری‌خواهان برای تصویب این طرح موفق نشدند آرای کافی در مجلس سنا به دست آورند.

 

در امتداد مرز تاکنون چه ساخت و سازی انجام شده است؟

در ژانویه ۲۰۱۸، آقای ترامپ از کنگره خواست تا برای مرحله اولیه ساخت دیوار ۱۸ میلیارد دلار اختصاص داده شود اما در نهایت این طرح تصویب نشد.

برآوردهای هزینه این دیوار مرزی از ۱۲ تا ۴۰ میلیارد دلار بوده است.

در ماه مارس سال گذشته آقای ترامپ توانست یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار را با تایید کنگره برای پروژه‌های مرزی اختصاص دهد.

سازمان گمرک و حفاظت مرزی آمریکا (سی‌بی‌پی) گفته است که این مقدار پول می‌تواند تنها هزینه ساخت ۱۶۰ کیلومتر از "سیستم دیوار مرزی" را تامین کند.

در طول چند ماه پس از آن این سازمان گفت که حدود ۲۲ کیلومتر از نرده‌های کهنه فلزی را با نوعی دیوار در سن دیه‌گو عوض کرده، حدود سه کیلومتر "دیوار اولیه" در کالیفرنیا و حدود ۳۲ کیلومتر "دیوار مرزی جدید" در سانتا ترزا در نیو مکزیکو ساخته‌ است.

همچنین در دسامبر ۲۰۱۸، سازمان گمرک و حفاظت مرزی آمریکا با اداره مهندسی ارتش آمریکا قرارداد بست تا در سن دیه‌گو، یاما و ال سنترو، حدود ۲۲ کیلومتر "دیوار ثانویه" و حدود ۲۴ کیلومتر دیوار اولیه جایگزین برای عابران پیاده بسازد.

در نحوه مصرف بودجه تصویب‌شده توسط کنگره آمریکا تصریح شد که این بودجه برای "حصارکشی" اولیه و ثانویه، طرح موانع و فناوری امنیت مرزی به کار گرفته شود. همچنین این پول می‌توانست در ساخت موانع جدید و یا جایگزین آن که در لایحه قبلی تصویب شده بود، به مصرف برسد.

این به آن معناست که بودجه مورد نظر نمی‌توانست در ساخت پیش‌نمونه دیوارهای جدید که از سوی رئیس‌جمهوری پیشنهاد شده، مصرف شود.

آیا مکزیک هزینه دیوار را خواهد پرداخت؟

موضع ترامپ درباره نحوه پرداخت مکزیک برای احداث دیوار در ما‌های اخیر به میزان قابل توجهی تغییر کرده است. او درجریان کارزارهای انتخاباتی‌ و آغاز دوره ریاست جمهوری‌اش اصرار می‌کرد که مکزیک به طور مستقیم هزینه پرداخت این دیوار مرزی را به عهده خواهد گرفت.

ترامپ می‌گفت:"یک دیوار بزرگ خواهم ساخت، و هیچ کس نمی‌تواند بهتر از من دیوار بسازد، باور کنید. من این دیوارها را با هزینه زیادی خواهم ساخت."

"من یک دیوار بسیار بسیار بزرگ در مرز جنوبیمان خواهم ساخت و مکزیک را مجبور خواهم کرد هزینه آن را بپردازد."

اما در اواخر سال گذشته، تاکید کرد که این دیوار هزینه خودش را خود تامین خواهد کرد.

"ممکن است کسی به دمکرات‌ها توضیح بدهد (به رای آنها نیاز داریم) که کشور ما به خاطر مهاجرت غیرقانونی سالانه ۲۵۰ میلیارد دلار را از دست می‌دهد، و سرازیر شدن وحشتناک مواد مخدر مشمول این نیست. یک امنیت عالی مرزی از جمله یک دیوار، ۲۵ میلیارد دلار هزینه دارد که هزینه‌اش را خود در ظرف دو ماه تامین خواهد کرد."

حالا ترامپ می‌گوید که مکزیک "هزینه دیوار مرزی را" از طریق موافقتنامه جدید تجاری میان آمریکا-کانادا و مکزیک می‌پردازد.

نه تنها مکانیسم تامین هزینه این دیوار تا حد زیادی ناروشن باقی مانده است، بلکه هنوز معامله‌ای انجام نشده و کنگره هم آن را تصویب نکرده است.

اندرو هانتر، اقتصاددان ارشد آمریکایی در نهاد کاپیتال ایکونومیکس می‌گوید که رئیس‌جمهور ترامپ شاید تصور می‌کند که معامله جدید تجاری، کسر تجارتی آمریکا با مکزیک را کاهش می‌دهد و در درازمدت باعث صرفه‌جویی برای آمریکا می‌شود و پول به دست آمده از آن می‌‌تواند برای ساخت دیوار استفاده شود.

هانتر می‌گوید: "این در حالی است که رابطه مستقیم اندکی میان کسر تجاری و امور مالی یک کشور وجود دارد."

احتمال دیگر این است که این معامله تجاری فعالیت‌های اقتصادی را افزایش دهد که می‌تواند باعث افزایش درآمد مالیاتی دولت شود.

اما هانتر می‌گوید: "تغییراتی که در توافقنامه وارد شده نسبتا کوچک است و به نظر نمی‌رسد که تاثیر چندانی بر اقتصاد داشته باشد."

ترامپ همچنین این ایده را مطرح کرده که با استفاده از لایحه میهن‌دوستی ( Patriot Act) بر پولی که مهاجران مکزیکی در آمریکا به دست می‌آورند و به خانواده‌هایشان در مکزیک می‌فرستند، محدودیت یا مالیات وضع کند.

به گفته بانک مکزیک، پولی که مهاجران مکزیکی در آمریکا به خانواده‌هایشان در مکزیک می‌فرستند به حدود ۲۵ میلیارد دلار در سال می‌رسد. منتقدان این طرح اما می‌گویند که اجرا کردن آن خیلی دشوار خواهد بود و با چالش‌های قانونی روبه‌رو می‌شود.

ترامپ با مطرح کردن این طرح می‌خواست بر دولت مکزیک فشار وارد کند تا این کشور مستقیما هزینه دیوار مرزی را بپردازد، خواسته‌ای که مکزیک به طور قطع آن را رد کرده است.

نظرات بینندگان