arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۲۱۵۸
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۷ - ۲۰ دی ۱۳۹۷

ادعای پمپئو: ایران جسورتر از قبل شده و نفوذ خود را در یمن، سوریه و عراق بیشتر کرده است/ حزب‌الله بیش از ۱۰۰۰۰۰ فروند موشک را به سمت متحد ما، اسرائیل هدف گرفته

وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به خروج دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» از توافق هسته‌ای ایران، گفت: رئیس جمهور ترامپ، چشم‌پوشی عامدانه ما از خطر ایران را پایان داده و از توافق هسته‌ای ناقص با ایران و وعده‌های دروغینش عقب‌نشینی کرد. تحریم‌های آمریکا علیه ایران هرگز نباید برداشته می‌شد.تلاش‌های جدیدی برای قطع مبادی درآمدی ایران که با آن تروریسم را در منطقه رواج می‌دهد، آغاز کردیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا امروز (پنجشنبه) در قاهره پایتخت مصر به سخنرانی پرداخته و ادعاهای بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران را تکرار کرد.

پامپئو مدعی شد: «رژیم ایران که جسورتر از قبل شده، نفوذ خود را در یمن،‌ سوریه و عراق بیشتر کرد... اکنون حزب‌الله در زرادخانه‌های خود بیش از صدهزار فروند موشک دارد که به سمت متحد ما، اسرائیل هدف گرفته است».

وی با اشاره به خروج دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» از توافق هسته‌ای ایران، گفت: «رئیس جمهور ترامپ، چشم‌پوشی عامدانه ما از خطر رژیم ایران را پایان داده و از توافق هسته‌ای ناقص با ایران و وعده‌های دروغینش عقب‌نشینی کرد. تحریم‌های آمریکا علیه ایران هرگز نباید برداشته می‌شد».

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه ادعاهایش افزود: «تلاش‌های جدیدی برای قطع مبادی درآمدی ایران که با آن تروریسم را در منطقه رواج می‌دهد، آغاز کردیم... کشورهای مختلفی از تقابل ما با ایران حمایت می‌کنند. مصر، عمان ، کویت و اردن در مقابله با دور زدن تحریم‌ها توسط ایران کمک کرده‌اند».

پامپئو با اشاره به قطع واردات میعانات گازی ایران توسط امارات عربی متحده، گفت: «تلاش‌های ما برای محدود کردن تمایلات شرورانه رژیم ایران فقط به خاورمیانه محدود نیست. دوستان و شرکای آمریکا از کره جنوبی تا لهستان به ما پیوسته‌اند... کشورهای وارد کننده نفت از ایران، واردات را به صفر رسانده‌اند».

وی با ادعای اینکه ایران تلاش داشت تا در یمن نفوذ کند، اظهار داشت: «به شرکایمان در ائتلاف (سعودی) کمک کردیم تا مانع گسترش (نفوذ) ایران در این کشور شوند».

وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه نمی‌پذیرند وضعیت برتری حزب‌الله در لبنان به همین شکل باقی بماند، مدعی شد:‌«تحریم‌های کمرشکن ما علیه ایران، به سمت گروه‌های تروریستی و رهبران آن نیز معطوف هستند، از جمله پسر حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله».

پامپئو ضمن اشاره به تلاش‌های واشنگتن برای گرم‌شدن روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی، ادامه داد: «چه کسی فکر می‌کرد یک نخست‌وزیر اسرائیل روزی به مسقط (پایتخت عمان) سفر کند؟.. در اکتبر سال قبل، سرود اسرائیل درپی پیروزی یک جودوکار اسرائیلی در امارات عربی متحده به صدا درآمد».

وی در اظهاراتی خلاف وعده ترامپ برای خارج کردن نظامیان آمریکایی از سوریه، گفت: «تا زمانی که نبرد با تروریسم به پایان نرسیده، عقب‌نشینی نمی‌کنیم. (علی‌رغم اینکه) رئیس‌جمهور ترامپ تصمیم گرفته تا نیروهایمان را به خانه بازگرداند ولی ماموریت ما تغییری نمی‌کند».

وزیر امور خارجه آمریکا با بیان اینکه حملات هوایی این کشور علیه مواضع داعش ادامه خواهد داشت، اضافه کرد: «همچنین ما از اقدامات اسرائیل در متوقف کردن تهران از تبدیل کردن سوریه به لبنان دوم، حمایت می‌کنیم».

پامپئو در ادامه ادعاهای خود، با تاکید بر اینکه اقدامات خود علیه ایران را ذره‌ای تسهیل نمی‌کنند، گفت: «در یازدهم فوریه، رژیم ایران 40 ساله می‌شود... تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه این رژیم، سخت‌ترین در نوع خود در تاریخ هستند و سخت‌تر نیز می‌شوند. تا زمانی که تهران مثل یک کشور عادی رفتار کند».

وی با ادعای اینکه از طریق روش‌های دیپلماتیک تلاش می‌کنند تا آخرین نیروی ایرانی را از سوریه خارج کنند، تصریح کرد: «تا زمانی که ایران و نوابش از سوریه خارج نشوند، آمریکا هیچ کمک مالی برای بازسازی مناطق تحت کنترل دولت اسد پرداخت نمی‌کند».

وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه برای دفاع از موجودیت رژیم صهیونیستی، تلاش می‌کنند تا خطر موشکی حزب‌الله را در لبنان کاهش دهند، مدعی شد: «بسیاری از این راکت‌ها به سیستم‌های دقیق نقطه‌زن مجهز هستند که غیرقابل قبول است».

پامپئو در پایان با تاکید مجدد بر حمایت واشنگتن از رژیم صهیونیستی برای دفاع از خود در برابر «ماجراجویی‌های رژیم ایران»، گفت: «از اینکه اسرائیل ظرفیت نظامی لازم برای مقابله با ایران را داشته باشد، اطمینان حاصل می‌کنیم».

پامپئو سفر به کشورهای غرب آسیا را از ۸ ژانویه آغاز کرده است. او بعد از سفر اعلام‌نشده به بغداد به اردن سفر کرد. وزیر خارجه آمریکا بعد از مصر راهی بحرین، امارات، قطر عمان و کویت خواهد شد.

وی چند روز پیش، مقابله با آنچه «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران» خوانده شده را به عنوان اهداف سفر خود اعلام کرده است.

منبع: فارس
برچسب ها: پمپئو
نظرات بینندگان