arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۲۱۸۵
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۲۰ - ۲۰ دی ۱۳۹۷

ترامپ: با ادامه تعطیلی دولت به داووس نمی روم

رئیس جمهوری آمریکا امروز در سفر به مرز مکزیک به کنگره آمریکا هشدار داد که اگر تعطیلی دولت ادامه یابد در اجلاس جهانی اقتصاد در داووس سوئیس حضور نخواهد یافت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ترامپ: با ادامه تعطیلی دولت به داووس نمی رومشبکه الجزیره در خبری فوری به نقل از دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد: اگر تعطیلی دولت (بر سر تامین هزینه ساخت دیوار مرزی با مکزیک) ادامه یابد به نشست داووس نخواهم رفت. 
شبکه سی ان ان نیز در خبری فوری گزارش داد ترامپ در سفر به مرز مکزیک برای بررسی ساخت دیوار مرزی به خبرنگار این شبکه گفت: اگر مذاکرات با دموکرات ها درباره دیوار مرزی شکست بخورد، آماده ام در مرزهای جنوبی اعلام حالت فوق العاده کنم و این حق من است.
سی ان ان ادامه داد: وکلای حقوقی ترامپ به او گفته اند که می تواند از اختیارات اجرایی خود در زمینه تامین مالی ساخت دیوار مرزی استفاده کند. 
ترامپ در این باره گفت: وکلایم به من گفتند که می توانم از این اختیارات اجرایی استفاده کنم. من آماده چنین اقدامی نیستم اما اگر چاره ای نداشته باشم این کار را خواهم کرد. در این باره شک ندارم و این کار را خواهم کرد. 
اوضاع در واشنگتن به قدری متشنج شده است که وال استریت ژورنال نیز پیش تر گزارش داده است، ترامپ احتمالا سفر به داووس سوئیس را لغو خواهد کرد. به نوشته این روزنامه، اجلاس جهانی اقتصاد که از 22 ژانویه (دوم بهمن ماه امسال) شروع می شود و اگر تا آن هنگام تعطیلی دولت تمام نشود، ترامپ به داووس نخواهد رفت. 
یک چهارم از نهادهای دولت فدرال آمریکا به دلیل اختلاف ترامپ و دموکرات ها بر سر بودجه ساخت دیوار مرزی به تعطیلی کشیده شده است. ترامپ برای عملی کردن وعده انتخاباتی خود خواستار 5.7 میلیارد دلار برای ساخت این دیوار شده است. اما دموکرات ها گفته اند که تنها بخش کوچکی از این مبلغ را تامین می کنند. 
ترامپ گفته تا زمانی که کل مبلغ درخواستی وی تامین نشود هیچ طرح و قانونی را که به بازگشایی دولت می انجامد، امضا نخواهد کرد. دولت از 19 روز پیش یعنی از 20 دسامبر (28 آذر) تعطیل شده است. حدود هشتصد هزار کارمند دولت یا بدون حقوق کار می کنند یا به مرخصی اجباری فرستاده شده اند. 
دموکرات ها که در انتخابات ماه نوامبر اکثریت مجلس نمایندگان را به دست آورند، روز سوم ژانویه (پنجشنبه 13 دی) در اولین جلسه خود دو طرح را برای بازگشایی دولت تایید کردند. بر اساس یکی از این بسته ها، 1.3 میلیارد دلار به امنیت و ساخت حصار مرزی اختصاص می یابد که این امکان را فراهم می کند تا وزارت امنیت داخلی به عنوان متولی امنیت مرز تا هشتم فوریه (19 بهمن) بازگشایی شود. طبق بسته دوم که شامل چند لایحه است دموکرات ها گفته اند بودجه سایر نهادها تا سی ام سپتامبر (پایان سال مالی 2019) به طور کامل تامین خواهد شد.

نظرات بینندگان