arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۲۲۸۸
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۶ - ۲۱ دی ۱۳۹۷
در گفتگوی «انتخاب» با قرایی مقدم، جامعه شناس بررسی شد؛

صداوسیما و این همه سلبریتی در قامت مجری؛ چرا؟!

امان الله قرایی مقدم، استاد دانشگاه و جامعه شناس می گوید: تلویزیون افرادی را که فحش و ناسزا می گویند، می آورد و در معرض نمایش قرار می دهد؛ این موضوع بدآموزی دارد و زیان این بدآموزی به جوانان می رسد. به قول جامعه‌شناسان شهری فحش و ناسزا از طریق یادگیری صورت می گیرد. مثلا در یک محله که همه فحش می‌دهند، بچه ها هم همانگونه یاد میگیرند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

صداوسیما و این همه سلبریتی در قامت مجری؛ چرا؟!

امان الله قرایی مقدم، استاد دانشگاه و جامعه شناس می گوید: تلویزیون افرادی را که فحش و ناسزا می گویند، می آورد و در معرض نمایش قرار می دهد؛ این موضوع  بدآموزی دارد و زیان این بدآموزی به جوانان می رسد. به قول جامعه‌شناسان شهری فحش و ناسزا از طریق یادگیری صورت می گیرد. مثلا در یک محله که همه فحش می‌دهند، بچه ها هم همانگونه یاد میگیرند.

قرایی مقدم در گفت و گو با خبرنگار «انتخاب»، درباره حضور تعداد فراوانی از سلبریتی ها به عنوان مجری در تلویزیون، بابیان اینکه سلبریتی ها را از چند زاویه باید نگاه کنیم، گفت: اول اینکه باید دید این سلبریتی ها از چه نوع خانواده و محیطی هستند و با چه خصوصیات خانوادگی از لحاظ تحصیلات، وضعیت اقتصادی، محیط زندگی، بستگان و اطرافیان و دوستان و ... در ارتباطند. اصولاً شما وقتی از ورزشکاران صحبت می کنید، عمدتا  شرایط زندگی خاصی داشته اند؛ چه در برزیل، چه در ایران و چه در اروپا. البته استثناء هم دارد. اما مثلا خود مرحوم تختی از کجاست؟

صداوسیما و این همه سلبریتی در قامت مجری؛ چرا؟!

او با اشاره به سلبریتی هایی که «خالکوبی می‌کنند، موی هدهدی درست می‌کنند، پوشش های خاصی دارند، بد دهنی می‌کنند، لات بازی در می آورند و با ادا و اطوار خودشان را به معرض نمایش می گذارند»، ادامه داد: مسئله دیگر این است که متاسفانه از این سلبریتی ها استفاده تبلیغاتی می شود. تلویزیون در حال استفاده از این مسئله است.

او با بیان اینکه از سلبریتی ها در تمام دنیا استفاده تبلیغاتی می شود، گفت: از این افراد برای تلقین وجهه استفاده می شود؛ منظور از تلقین وجهه در روانشناسی اجتماعی یا جامعه شناسی آن است که از وجهه آنها برای مقاصد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استفاده می کنند.

این جامعه شناس با بیان اینکه از نظر روانشناسی اجتماعی تلقین با تقلید فرق می کند افزود: تلقین عملی نیندیشیده است که افراد تحت تاثیر آن قرار می گیرند؛ مثلا آقای رضازاده قهرمان سیاسی و قهرمان روزنامه نگاری هم می شود. یا آقای دایی و دیگران هم همینطور.

او با اشاره به اینکه صدا و سیما تلقین وجهه می‌کند و از وجهه سلبریتی ها بهره‌برداری تجاری، اقتصادی و سیاسی می‌کند گفت: مثلا گاهی بهره‌برداری سیاسی می کنند؛ وقتی می‌خواهند کالایی را در معرض فروش قرار دهند، بهره‌برداری اقتصادی و وقتی می‌خواهند کاری خیریه انجام دهند، بهره برداری اجتماعی می کنند.

او بابیان اینکه هرچه مردم ناآگاهانه تر عمل کنند و احساسی تر باشند، بیشتر تحت تأثیر قرار میگیرند گفت:  قشر جوان بیش از بقیه تحت تاثیر قرار می گیرد. مثلا اگر استاد دانشگاه در زمینه ای نظر دهد، جوانان می گویند درست می گوید حتی اگر سواد ان موضوع را نداشته باشند.

او ادامه داد: تلویزیون برای این تلقین وجهه کسانی را که فحش و ناسزا می گویند، می آورد و در معرض نمایش قرار می دهد؛ این موضوع  بدآموزی دارد و زیان این بدآموزی به جوانان می رسد. به قول جامعه‌شناسان شهری فحش و ناسزا از طریق یادگیری صورت می گیرد. مثلا در یک محله که همه فحش می‌دهند، بچه ها هم همانگونه یاد میگیرند. به نظر من تلویزیون هرچه زود تر باید از این دست کارها دست بکشد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
United States
|
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
42
8
اتفاقاً آقای علی انصاریان مجری بسیار خوب و مسلطی هستند. منتهی شما از کسی که از ایران دفاع کنه می ترسید و سریع علیهش جبهه می گیرید. تقصیری ندارید.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
24
14
وقتی که سلبریتی های همفکر شما می آیند وصحبت می کنندوانتقاد می کنند که شما از خوش حالی سراز پا نمی شناسیدومی گویید رسانه میلی باید اجازه حرف زدن آن ها را بدهد حالا که به نفع شما حرف نمی زنند می گویید صدا وسیما دارد سواستفاده می کند
ناشناس
|
United States
|
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
15
33
با عرض پوزش، آخه علی انصاریان چی چی سرش میشه که در مورد بعضی موضوعات نظر میده !؟
اس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
7
24
مشکل اینه که ما ایرانی ها نژاد پرست هستیم فرقی هم بین انصاریان و منو شما نداره. اگر هم بگیم نیستیم تف سر بالاست. واقعیت اینه که خدا مارو شناخته که بهمون شاخ نداده اگر نه الان همه رو زخمی میکردیم. مشکل اینجاست که ما ایرانی ها میگیم ما بهتریم ما بلدیم ما سالمیم. پس وقتی اینو بگیم دیگه تلاش نمیکنیم. ولی باید با صدای بلند بگیم ما هیچی نیستیم ما مریضیم ولی میخواهیم درست بشیم و شروع کنیم یواش یواش ادم بشیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
خدا شفات بده و آدم بشی الهی
حسینی_مازندران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
1
5
باسلام
من یک ایرانیم
ولی متاسف شدم از اجرای اقای انصاریان
به خاطر توهین به همزبانان ما
قابل ذکر است که کلا 3 کشور فارسی زبان در کل دنیا داریم ونباید افتراق ایجاد کنیم
چقدر این افغانیهای محترم برای ابادانی کشور ما زحمت کشیدندو ما اینگونه در تریبون رسمی به لحجه و گویش یک کشور توهین میکنیم
به نظر بنده رییس صدا و سیما باید از ملت افغانستان عذر خواهی بکنه
در نظر داشته باشید که ما هم چند میلیون مهاجر و آواره داریم
در ضمن مجری شبکه افغانسان توهین نکردند و در توضیح این مسئله هم اذعان داشتند که قصد توهین نداشته اند
متاسفم ....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
1
6
اکبرعبدی سلبریتی قدیمی واز مد افتاده که نه به لحاظ ظاهر ونه به لحاظ رفتار دیگر مورد پسند خیلی ها نیست در برنامه ی شبی با عبدی که میهمانش رضا رفیع بود در سیمای ج ا که مدعی ست دانشگاه اخلاق وانسانیت است به نقل از پدرش برای خنده حضار گفت پدرم گفته اکبر گوشت کیلویی 70 هزارتومان را نباید بدی به همسری که زشته وجلوی تو رژه بره (نقل به مظمون)
این توهین بی شرمانه به زنان مظلومی که هیچ نقشی در زشتی وزیبایی خود ندارند ومخلوق خداوند هستند وچه بسا درون بسیار انسانی وزیبایی دارند وبرعکس برخی زنان خیلی زیبا که شاید درونی نازیبا دارنداز سیمای ج ا جای تاسف فراوان دارد
سیمایی که این روزها کلا روی اعصاب مردم راه میروند
واقعا در این ابر تورم وگرانی حضور چهره های سلبریتی در سیما ودرو کردن دستمزدهای صدها میلیونی وقرعه کشی های کازینویی دردی بر درد های مردم است
چرا کسی به فکر نیست
ناشناس
|
Germany
|
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
2
3
کدام سلبریتی.اینها رقمی برای مردم نیستند.هر کسی در تلویزیون ظاهر شود فقط اعتبارش را از دست داده..
رسول
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
3
1
من نمیدونم چرا عکس علی انصارین رو گذاشتید! مگه ایشون فحش داد!؟ البته اظهار نظر انصاریان در مورد افغانستان بسیار غلط و عوامانه بود ولی کارشناس مصاحبه شونده به فحش دادن سلبریتی ها گیر داده بود که در مورد اینشون حداقل صدق نمیکنه!
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
3
3
این تو زمین فوتبال یه لمپن بی ادبی بود !!!!!!!!!!!
اومده صدا و سیما مجری شده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
از این صدا و سیمای دوزاری بیش از این نباید انتظار داشته باشیم .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
1
5
مسخره کردن لهجه فارسی افغانی در تلویزیون نوعی کج سلیقگی و نادانی مجری به وظیفه ایه که به عهده ش گذاشتن و شوربختانه از اون بالاتر نشاندهنده عدم شناخت رسانه ، تعهد ، وظیفه و رسالت اون در جامعه از سوی مدیران انتصابی رسانه ملیست .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
1
1
تا وقتی بودجه صدا و سیما گرو گرفته میشود،بهتر از این نمیشود . صدا و سیما میلی شده نه ملی !!!!!!!!!!
نظرات بینندگان