arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۲۵۴۲
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۸ - ۲۳ دی ۱۳۹۷
العربی الجدید:

سفر بی سابقه وزیر دفاع ایران به متحد آفریقایی عربستان / ماجرا چیست؟

سفر وزیر دفاع ایران، امیر حاتمی، به نواکشوت، و دیدار او با رئیس جمهور موریتانی، محمد ولد عبدالعزیز، نشان دهنده اهتمام ویژه ایران به این کشور آفریقایی و تلاش برای تقویت همکاری های امنیتی مشترک است؛ این در حالی است که نواکشوت در ضمن ائتلافی قرار دارد که عربستان سعودی و امارات، دشمنان ایران، آن را رهبری می کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سفر بی سابقه وزیر دفاع ایران به متحد آفریقایی عربستان / ماجرا چیست؟

العربی الجدید نوشت: سفر وزیر دفاع ایران، امیر حاتمی، به نواکشوت، و دیدار او با رئیس جمهور موریتانی، محمد ولد عبدالعزیز، نشان دهنده اهتمام ویژه ایران به این کشور آفریقایی و تلاش برای تقویت همکاری های امنیتی مشترک است؛ این در حالی است که نواکشوت در ضمن ائتلافی قرار دارد که عربستان سعودی و امارات، دشمنان ایران، آن را رهبری می کنند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: این سفر که در نوع خود، اولین سفر یک وزیر دفاع ایرانی به موریتانی است، نشانه واضحی برای توجه ایران به بهبود روابط با این کشور است؛ همانطور که حاتمی بر اهمیت تحکیم روابط تهران با نواکشوت تاکید نمود. وزیر دفاع ایران، در این سفر ضمن انتقال پیام روحانی در مورد روابط دو جانبه ایران و موریتانی، از اهمیت خاص این روابط در سیاست خارجی ایران، بویژه در مورد مسائل مربوط به دفاع مشترک، سخن گفت.

در این دیدار، مهمان ایرانی تاکید کرد که با توجه به اهمیت جایگاه جغرافیایی موریتانی، تهران به دنبال توسعه افاق همکاری های مشترک با آن است.

به عقیده احمد ولد محمد المصطفی، سردبیر یک خبرگزاری مستقل، بارزترین معنای سفر وزیر دفاع ایران به نواکشوت، اشاره موریتانی به برگ برنده روابط دیپلماتیک با ایران، در برابر دولتهای خلیج فارس بخصوص عربستان و امارات است، دولتهایی که پس از محاصره قطر، با موریتانی هم پیمان شدند تا اهداف خود را پیش ببرند.

ولد محمد مصطفی در گفتگو با العربی الجدید تصریح کرد که نتایج همکاری موریتانی با عربستان، مثبت نبود و این مساله در سفر بی فایده ولی عهد سعودی به نواکشوت پدیدار شد، که در جریان آن، بن سلمان هیچ توجهی به وعده های خود در مورد بنا نمودن بیمارستانی در نواکشوت نداشت. موریتانی قصد دارد با برقراری رابطه با ایران به عربستان و امارات یادآوری کند که حدود ربع قرن از عمر رابطه تهران و نواکشوت می گذرد و با توجه به رغبت تهران، تقویت و تحکیم این روابط، نیازمند اقدامات زیادی نیست.

لازم به ذکر است که موریتانی روابط دیپلماتیک خود با نظام اسد، هم پیمان اساسی ایران را حفظ کرده و سفارت سوریه در نواکشوت را تعطیل نکرد؛ علاوه بر اینکه وزیر موریتانی، مولای ولد محمد الاغظف، در اوج قطع رابطه دولتهای عربی با سوریه، به دمشق سفر کرد و ایران این مساله را اقدام بزرگی از سوی موریتانی دانسته و آمادگی خود برای تقویت همکاریهای امنیتی، نظامی و اقتصادی با این کشور آفریقایی را نشان داد.

بسیاری از تحلیلگران معتقدند که پرونده«تشیع در موریتانی» همواره یکی از مهمترین موانع روابط دیپلماتیک بین ایران و موریتانی بوده است، اما این مانع به سرعت برای هر دو طرف قابل چشم پوشی شده است.

نظرات بینندگان