arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۲۸۰۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۰۸ - ۲۴ دی ۱۳۹۷

فاتحه خزر خوانده می‌شود؟

با وجود این‌که اجرای طرح انتقال آب از دریای خزر به استان سمنان با تاخیر طولانی مدت روبه رو شد، اما رئیس جمهور در آخرین سخنان خود از حل مشکلات موجود برای اجرای این طرح خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فاتحه خزر خوانده می‌شود؟

با وجود این‌که اجرای طرح انتقال آب از دریای خزر به استان سمنان با تاخیر طولانی مدت روبه رو شد، اما رئیس جمهور در آخرین سخنان خود از حل مشکلات موجود برای اجرای این طرح خبر داد.

در پی این سخنرانی نمایندگان مازندران در مجلس شورای اسلامی و حامیان زیست محیطی واکنش های بسیاری نشان داده و یک صدا اعلام کردند که طرح انتقال آب خزر غیرکارشناسانه است و اگر این طرح اجرایی شود، فاتحه خزر همانند دریاچه ارومیه خوانده خواهد شد و در پی آن با توجه به اعتراضات کمیسیون تخصصی کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس، طرح انتقال آب بین حوضه ای را ممنوع اعلام کرد.

خدیجه گلین مقدم، یک جغرافی دان درباره وضعیت فعلی روند ممنوعیت آب انتقال دریای خزر به سمنان و آب‌های بین حوضه‌ای گفت: در حال حاضر در این مرحله از اقدامات در کمیسیون تخصصی کشاورزی آب و منابع طبیعی به عنوان کمیسیون تخصصی مجلس، طرح انتقال آب بین حوضه ای مورد بحث قرار گرفت و اکنون طرح انتقال آب بین حوضه‌ای توسط این کمیسیون ممنوع اعلام شده است، پس از این مرحله باید این طرح به کمیسیون تلفیق رفته تا در آنجا نیز تایید شود.

با تعیین بودجه انتقال آب عمان، سرگردانی خزر تمام می‌شود

وی با اشاره به اینکه جلسه کمیسیون تلفیق دو هفته آینده تشکیل می‌شود، یادآور شد: چهار نماینده مازندران شامل ادیانی، یوسفیان‌ملا، شاعری و لاشکی باید در کمیسیون تلفیق از این طرح دفاع کنند و در عین حال باید هرچه سریع تر طراحی انتقال آب عمان، انجام و بودجه این طرح تعیین شود تا مازندران از این سرگردانی نجات یابد.

استاد دانشگاه فرهنگیان مازندران تاکید کرد: باید در کمیسیون تلفیق، انتقال آب خزر به فلات مرکزی برای همیشه رد شود تا دیگر مورد مناقشه واقع نگردد.

کشور با انتقال آب عمان بیمه می شود

گلین مقدم اضافه کرد: با توجه به اینکه ۸۰ درصد ایران شن زار است و مشکلات کمبود آب در بیشتر استان های کشور وجود دارد انتقال آب از عمان به نفع تمامی استان های کشور خواهد بود و به جای آنکه انتقال آب را از دریاچه وان ترکیه برای ارومیه انجام دهیم از همین محل دریای عمان میتوان کشور را برای سال ها در مقوله آب بیمه کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر کارشناسان منحصراً آب دریای عمان را برای سیستان و بلوچستان مورد استفاده قرار دادند،تصریح کرد: اگر طرح انتقال آب از عمان به کشور علمی باشد می توان آن را به روز کرده تا از طریق لوله کشی برای استان‌های اصفهان، سمنان و سایر استان های که در حوزه صنعت و یا آشامیدنی دچار مشکل آب هستند استفاده کرد.

توانمندی کویر با آب های آزاد زیر سوال نمی رود

استاد دانشگاه فرهنگیان افزود: انتقال آب دریا به کویر باید حساب شده باشد، زیرا به دلیل شوری آب نمی‌توانیم آب عمان را در کویر رها کنیم و کشاورزی در خاک کویر نیز به دلیل رویینگی و نمک بالای خاک، امکان پذیر نیست؛ اگر مقرر شده آب دریا برای صنایع مورد استفاده قرار بگیرد باید به سمت دریاهای آزاد برویم تا توانمندی کویر زیر سوال نرود.

گلین مقدم در مورد استفاده آب دریا برای مصرف شرب نیز گفت: اگر قرار است شیرین سازی آب انجام شود باید این مقوله در نزدیکی دریا انجام شود و پس شیرین سازی پساب آن دوباره به دریا برگردد، زیرا شیرین سازی در کویر میسر نیست.

برای توسعه صنعت باید به جای انتقال آب به استان های کویری صنعت را به نزدیک آب ببریم

وی ادامه داد: برای توسعه صنعت باید توجه شود که به جای انتقال آب به استان های کویری باید صنعت را به نزدیک آب ببریم تا مقرون به صرفه باشد و در این راستا آب دریای خزر پاسخگوی نیاز آبی کشور نیست زیرا قدرت پاسخگویی خزر محدود است.

این فعال محیط زیست تصریح کرد: با طرح موضوع انتقال آب خزر هم مردم مقصد و هم مردم مبدا دچار مشکلاتی می‌شوند، زیرا نیاز آبی مردم به دلیل زیاد شدن جمعیت افزایش یافته است.

گلین مقدم با تاکید بر اینکه هم منافع مردم مبدا انتقال آب و هم مردم مقصد حائز اهمیت است، عنوان کرد: با ارائه طرح‌های غیرکارشناسی مردم مقصد به امید وجود آب مصارف را در حوزه های صنایع و کشاورزی به دلیل توسعه این بخش‌ها بالا خواهند برد و در نتیجه استان مقصد مهاجر پذیر می‌شود اما پس از آن به دلیل اینکه دریای خزر پاسخگوی تامین نیاز آبی آن ها نیست مردم مقصد از این انتقال آسیب میبینند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
0
0
فاتحه کل مملکت خوانده شده است
کارشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
2
1
لطفا به خانم دکتر گلین مقدم سفارش شود در زمینه تخصصی خود اظهار نظر نمایند و در زمینه انتقال اب دریای عمان به سمنان! و سایر استانهای کم آب ایران اظهار نظر نکنند، ایا ایشان به این اندیشیده اند که هزینه شیرین نمودن و انتقال اب دریای عمان به سمنان بازای هرلیتر چقدر میشود؟ و آیا اولا امکان اجرایی دارد؟ و ثانیا از نظر اقتصادی و زیست محیطی مقرون به صرفه است؟
نظرات بینندگان