arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۲۸۵۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۱ - ۲۴ دی ۱۳۹۷

چرا سلیقه موسیقایی مردم به اینجا رسیده است؟

با انتخاب قطعه منتخب پاپ از طرف مردم در پنجمین جشن موسیقی، اعتراضات و حواشی بسیاری بر سر قطعات پذیرفته شده به وجود آمده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

چرا سلیقه موسیقایی مردم به اینجا رسیده است؟

 با انتخاب قطعه منتخب پاپ از طرف مردم در پنجمین جشن موسیقی، اعتراضات و حواشی بسیاری بر سر قطعات پذیرفته شده به وجود آمده است.

پنجمین جشن موسیقی در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد. این جشن که خیلی از خوانندگان و فعالان این عرصه آن را یک میدان رقابت تخصصی می‌دانند، امسال با شعار «همدلی اهالی موسیقی» برندگان خود را اعلام کرد.

قطعه منتخب مردم و شوک به جامعه

شاید خیلی از منتخبین و جوایز اهدایی این جشن، حواشی و حرف و حدیث های زیادی به دنبال خود نداشتند. اما با اعلام قطعه برگزیده پاپ از سمت مردم همه توجهات به سمت این انتخاب و قطعه برگزیده جلب شد. قطعات «ماه پیشونی» اثر هوروش‌بند و «یک لحظه نگاه کن» از ماکان‌بند به طور مشترک تندیس طلایی را دریافت کردند. این انتخاب تنها به اینجا ختم نشد. بسیاری از رسانه‌ها و کارشناسان متن ترانه این قطعات را سطحی و نازل و تنظیمشان را بسیار ضعیف دانستند. این انتخاب حتی بعضی از مردم را هم شوکه کرد.

این اتفاق نه تنها به کارشناسان عرصه موسیقی بلکه به خیلی از فعالان رسانه در این حوزه و حتی بعضی از افراد جامعه تلنگر وارد و این سوال را مطرح کرده است که چرا و به چه دلیل سلیقه مردم به این سطح رسیده است؟

در بخشهایی از ترانه ماه پیشونی شاهد این ابیات هستیم: «با انگشت همه نشون میدن منو/ ماه پیشونی قلبمو خوب زدی بردی/پاک این دل شده مست و خرابت/ این دل نابو تو گول زدی بردی/وقتشه دیوونه بشم به سیم آخر بزنم/ وقتشه که شمارتو بگیرمو زنگ بزنم»

تلویزیون و جهت‌دهی به سلایق موسیقی

اینکه گوش دادن به برخی از موسیقی‌ها، نتیجه رایج شدن و عادت کردنِ گوش مردم به آن نوع سبک‌هاست، بر همه واضح است. در این میان بعضی از موارد وجود دارد که به پیدایش این مسئله کمک بسیار می‌کند. تلویزیون در دسترس‌ترین رسانه‌ای است که به راحتی و با کمترین هزینه در اختیار همه افراد قرار می‌گیرد و به همان اندازه هم می‌تواند بر سلایق مخاطبانش تاثیر بگذارد. با دعوت شدن این دست از خوانندگان جدید به برنامه‌های پربیننده و پرطرفدار، بستر مناسبی برای تبلیغ و معرفیشان ایجاد می‌شود که اگر کسی هم آنها را نشناسد با معرفیشان در تلویزیون و اجرای یک یا دو قطعه از آثارشان، کاملا با آن‌ها آشنایی پیدا می‌کنند و به صرف اینکه خوانندگان خوب و پذیرفته‌شده‌ای هستند، به آثارشان روی می‌آورند.

موسیقی خوب در اجتماع کمتر به گوش می‌رسد

استفاده مکرر قطعات یاد شده در فضاهای عمومی، پارک‌ها، سفره‌خانه‌ها و رستوران‌ها، به ناگاه گوش مردم را به این سبک موسیقی‌ها عادت می‌دهند.

شاهین فرهت، آهنگساز مطرح کشور و دبیر سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر درباره دلایل انتخاب قطعه برتر موسیقی پاپ از سوی مردم به خبرنگار ایرناپلاس گفت: قطعه را اصلا گوش نکرده‌ام، اما اگر به طور عمومی صحبت کنم متاسفانه ذهن، سلیقه، انتخاب و گرایش ایرانی‌ها برای موسیقی بسیار پایین آمده است. به هر حال یک گروه مشخصی همیشه دنبال موسیقی‌های با ارزش مثل موسیقی کلاسیک، آثار آهنگسازان بزرگ، موسیقی ایرانی با ارزش مانند ردیف دستگاه‌هایی که در برنامه گلها بود و یا موسیقی‌های ایرانی دیگر بوده‌اند. به دلیل اینکه موسیقی خوب در اجتماع کمتر به گوش می‌رسد، نسل جوان بیشتر به سمت این نوع آثار گرایش پیدا می‌کنند. موسیقی از آن نوع هنرهایی است که هر نوعش در جامعه رایج شود، ملت به آن عادت می‌کنند.

گرایش مردم به سمت موسیقی‌های نازل است

وی در پاسخ به این پرسش که شورای شعر و ترانه تا چه اندازه با دادن مجوز به این نوع ترانه‌ها می‌تواند در این قضیه مقصر باشد، بیان کرد: این مسئله بالاتر از این حرف‌هاست و تنها قضیه مجوز دادن نیست. در حال حاضر گوش مردم و گرایششان به سمت موسیقی‌های نازل رفته است. با وجود آنکه دسترسی به ماهواره و انواع سایت‌ها و دانلودها بسیار آسان شده و به راحتی در اختیار افراد قرار می‌گیرند، اما سلیقه موسیقایی خیلی پایین آمده است. البته دانشگاه‌ها، موسیقیِ علمی را درس می‌دهند، اما در مقابل سیل این نوع آهنگ‌ها بسیار اندک‌اند.

چگونه می‌توان موسیقی‌های فراموش‌شده را زنده کرد؟

این آهنگساز درباره راه حلی که ممکن است ذائقه و سلیقه مردم را به سمت موسیقی فاخر و با ارزش سوق دهد، خاطر نشان کرد: اینکه سلیقه مردم پیشرفت کند، امکان‌پذیر است. تنها راه حل به گوش رساندن موسیقی خوب است. در زمان گذشته موسیقی‌های خوب و ارزشمند زیاد بود و اصلا این نوع موسیقی‌های امروزی نبود. با در اختیار گذاشتن موسیقی‌های با ارزش در رادیو و تلویزیون و ارائه پروپزال برای آثار آهنگسازان، می‌توان موسیقی‌های ایرانی فراموش‌شده را دوباره زنده کرد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
0
0
واقعا چه عجب که یکی به این قضیه پرداخت و ای کاش هر روز این حرفها زده میشد تا این ذهن مریض مردم درمان میشد!
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
0
0
تمام این خواننده هایی که باعث افت سلیقه موسیقی مردم شدن و طی این دو سه سال رشد کردن رو در ابتدا تلویزیون و برنامه هایی مثل دورهمی و خندوانه به مردم معرفی کردن، وگرنه تا زمانیکه شجریان و شهرام ناظری از تلویزیون پخش می شد خب سلیقه مردم هم به اون سمت بود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
0
1
وقتی قرار بشه موسیقی مملکت را از بین ببرید ، خب بهترین راه هم همین کار یه که کردید . اول تمامی اساتید موسیقی سنتی و مقامی و پاپ را که دارای اصالت و سواد موسیقی هستند را به دلایل واهی بایکوت و ممنوع ال.... کنید و یا فراری بدهید . نمونه شهرام ناظری ، شجریان ، کلهر ، علیزاده ، کامکارها ، درخشانی و .....
دوم هرچی مداح و ... درجه ۳ رو دستتان مانده را به اسم خواننده و آهنگساز و ترانه سرا بریزید تو تلویزیون و رادیو ! نمونه فلان بند و بهمانی بند و ... چهار تا هم توش خوب در اومد اونها را هم بتارونید !!!!
سوم ، ریتم و تم موسیقی را از ایرانی به ترکی استانبولی و عربی تغییر دهید !
چهارم ، ردیف ها و دستگاه های موسیقی اصیل را توسط استاد ....بند در سیمای ... تدریس کنید !
تدریس موسیقی را در آموزشگاهها و دانشگاهها تعطیل کنید!
نظرات بینندگان