arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۳۳۲۹
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۰ - ۲۶ دی ۱۳۹۷

ریابکوف: دلیلی برای انتقاد از توسعه برنامه موشکی ایران وجود ندارد / با وجود تحریم ها امکان مذاکره بر سر برنامه موشکی ایران امکان پذیر نیست

معاون وزیر خارجه روسیه شب گذشته در ژنو در جمع خبرنگاران در تفسیر اوضاع درباره پرتاب ماهواره فضایی از سوی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: «من دلیلی برای انتقاد از توسعه برنامه موشکی ایران طی چند ماه اخیر نمی‌بینم. تهران هیچ ضوابط بین المللی یا توافق‌نامه‌ای که ایران یک طرف آن باشد را نقض نکرده است. همه اقدامات ایران در این عرصه با رعایت تمامی ضوابط و تعهدات موجود در این زمینه انجام می‌گیرد. بطور کلی انتقاد از ایران به خاطر توسعه برنامه موشکی خود به بهانه تهدید هسته‌ای از جانب تهران، نادرست و غیرقابل قبول است.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ریابکوف: توسعه برنامه موشکی ایران برای تقویت امنیت این کشور است / دلیلی برای انتقاد از توسعه برنامه موشکی ایران وجود ندارد / با وجود تحریم ها امکان مذاکره بر سر برنامه موشکی ایران امکان پذیر نیست

معاون وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: معتقدیم ایران با توسعه برنامه موشکی خود به دنبال اهدافی، از جمله تقویت امنیت خود است که حق هر کشوری است.

به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "سرگئی ریابکوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد که دلیلی برای انتقاد از توسعه برنامه موشکی ایران وجود ندارد و این کشور هیچ ممنوعیتی در این رابطه نداشته و ضوابط بین المللی را نقض نکرده است.

به عقیده وی، لازم است تا بین ماهواره‌های فضایی و موشک‌های ماهواره‌ای برای نابودی اهدافی در روی زمین فرق قائل شد و فناوری‌های پرتاب ماهواره تفاوت قابل توجهی با یکدیگر دارند.

ریابکوف شب گذشته در ژنو در جمع خبرنگاران در تفسیر اوضاع درباره پرتاب ماهواره فضایی از سوی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: «من دلیلی برای انتقاد از توسعه برنامه موشکی ایران طی چند ماه اخیر نمی‌بینم. تهران هیچ ضوابط بین المللی یا توافق‌نامه‌ای که ایران یک طرف آن باشد را نقض نکرده است. همه اقدامات ایران در این عرصه با رعایت تمامی ضوابط و تعهدات موجود در این زمینه انجام می‌گیرد. بطور کلی انتقاد از ایران به خاطر توسعه برنامه موشکی خود به بهانه تهدید هسته‌ای از جانب تهران، نادرست و غیرقابل قبول است.»

معاون وزیر خارجه روسیه افزود: «چنین انتقاداتی کاملا غیرمسئولانه است و بطور عمدی جامعه جهانی را به اشتباه می‌اندازد. ما (در روسیه) معتقدیم که ایران با توسعه برنامه موشکی خود به دنبال اهدافی، از جمله تقویت امنیت خود است که حق هر کشوری است. البته ما می‌دانیم که همتایان ما در آمریکا، اسرائیل و برخی کشورهای اروپایی دیدگاه دیگری در این باره دارند.»

ریابکوف یادآور شد که فرانسه زمانی پیشنهاد آغاز مذاکرات برای انعقاد توافقنامه گسترده‌ای درباره برنامه هسته‌ای ایران را مطرح کرده بود که در چارچوب آن و تهدیدات احتمالی در رابطه با برنامه موشکی ایران نیز می توانست حل و فصل شد. ولی برای انجام چنین مذاکراتی لازم است تا همه طرفین بطور واقعی برای گفت‌وگو آماده باشند. در شرایط کنونی که ایران بطور کامل تحت تحریم‌های یکجانبه آمریکا قرار داشته و اخیرا تحریم‌های جدیدی هم از سوی اتحادیه اروپا، البته با انگیزه‌های دیگری به آنها اضافه شده، من شخصا نمی‌توانم تصور کنم که چنین مذاکراتی امکان پذیر باشد. برای نشستن بر سر مذاکرات باید مسئولانه تر عمل شود.»

نظرات بینندگان