arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۳۳۴۹
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۱ - ۲۶ دی ۱۳۹۷

الشرق الاوسط: آمریکا از لبنان برای شرکت دراجلاس لهستان دعوت نکرد

روزنامه سعودی و فرامنطقه ای «الشرق الاوسط» به نقل از منابع لبنانی ادعا کرد که «دیوید هیل» معاون وزیر خارجه آمریکا در جریان سفر به بیروت ، از مقامات لبنان برای شرکت در اجلاس لهستان علیه ایران دعوت نکرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه سعودی و فرامنطقه ای «الشرق الاوسط» به نقل از منابع لبنانی ادعا کرد که «دیوید هیل» معاون وزیر خارجه آمریکا در جریان سفر به بیروت ، از مقامات لبنان برای شرکت در اجلاس لهستان علیه ایران دعوت نکرد.

این روزنامه عربستانی روز چهارشنبه به نقل از منابع رسمی و بلند پایه لبنانی که موضوعاتی را که هیل در بیروت درباره آنها گفت و گو کرده است، دنبال کرده اند، گزارش داد که معاون وزیر خارجه آمریکا در بیشتر دیدارهای خود با مقام های لبنانی به موضوع دعوت از لبنان برای شرکت در اجلاس «ورشو» پایتخت لهستان در ماه فوریه (بهمن ماه) که قرار است با هدف تشکیل بزرگترین ائتلاف بین المللی، عربی و منطقه ای برای مواجهه با ایران برگزار شود، نپرداخت.
به نوشته الشرق الاوسط ، منابع نزدیک به هیل معاون وزیر خارجه آمریکا در دیدارهای غیر رسمی خود به اجلاس ورشو در لهستان با موضوع مواجهه با ایران پرداخته، اما در گفت و گوهای رسمی با مقام های دولت لبنان به این موضوع نپرداخته است و این مطلب را محافل سیاسی نزدیک به «میشل عون» رئیس جمهوری و «نبیه بری» رئیس پارلمان این کشور و برخی منابع نزدیک به «سعد الحریری» نخست وزیر مامور تشکیل کابینه تایید کرده اند.
بر اساس ادعای الشرق الاوسط، این محافل لبنانی معتقدند که هیل از وضعیت داخلی لبنان و اینکه بیروت توان به دوش کشیدن تبعات این کنفرانس را ندارد، آگاه است و به همین دلیل در مذاکرت خود با مقام های بیروت این موضوع را در راس جدول کاری خود قرار نداده است.
منابع لبنانی هچنین افزودند که هیل در بیروت به موضوع تشکیل دولت جدید در لبنان و موانعی که باعث تشکیل نشدن آن شده پرداخته و برضرورت برپایی دولتی متوازن که از حمایت بین المللی برخوردار خواهد بود و لبنان را در چالش با آن قرار نمی دهد، تاکید کرده است.
همچنین معاون وزیر خارجه آمریکا اشاره داشته که واشنگتن و کشورهای اروپایی درباره انتخاب وزیر بهداشت لبنان نزدیک به «حزب الله» نظر مساعدی نداشته، چرا که حزب الله با تحریم های بین المللی روبرو بوده، در حالی که وزیر بهداشت به ضرورت باید با موسسات بین المللی در زمینه بهداشت و درمان ارتباط داشته باشد. به همین دلیل این محافل برای همکاری با وزارتخانه ای که سرپرست آن از حزب الله است، تردید می کنند.
منابع لبنانی در ادامه گزارش دادند که معاون وزیر خارجه آمریکا از حمایت واشنگتن از لبنان در زمینه اقتصادی برای غلبه بر بحران های این کشور خبر داده است.
این منابع گزارش دادند که هیل بر تشکیل یک دولت موقت (با مسئولیت محدود و انتقالی) تاکید داشته و در بیانیه ای که پس از دیدار با الحریری مامور به تشکیل کابینه لبنان صادر شد، بر موضع آمریکا بر ضرورت حضور وی بعنوان نخست وزیر که با آمریکا تعامل دارد، تاکید و ادعا شده که این موضوع برای واشنگتن و محافل بین المللی ضروری است.

نظرات بینندگان