arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۳۴۲۹
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۵ - ۲۶ دی ۱۳۹۷

با 6 گام، محیط کارتان را به مکانی سالم تبدیل کنید

حفظ یک محیط کاری سالم از نظر تجهیزات کاری، محیط فیزیکی (دما، رطوبت، نور، سر و صدا، تهویه، فضا)، طراحی کار، عوامل روانی، تعاملات شخصی، سرعت و کنترل کار، و همچنین تعدیل میزان قرار گیری در معرض مواد شیمیایی و زیست محیطی در ارتقای سلامت کار و فرد کارمند بسیار موثر است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بنا به اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده حفظ یک محیط کاری سالم از نظر تجهیزات کاری، محیط فیزیکی (دما، رطوبت، نور، سر و صدا، تهویه، فضا)، طراحی کار، عوامل روانی، تعاملات شخصی، سرعت و کنترل کار، و همچنین تعدیل میزان قرار گیری در معرض مواد شیمیایی و زیست محیطی در ارتقای سلامت کار و فرد کارمند بسیار موثر است.

در اینجا ۶ گزینه موثر برای ایجاد یک محیط کاری، امن، سالم و مثبت معرفی شده است:

هوای تازه: همان‌ طور که نور مصنوعی کارایی و انرژی کارکنان را کاهش می ‌دهد، هوای ناسالم نیز همین اثر را دارد. بهترین ادارات سعی می کنند از هوای تازه برای داشتن محیطی سالم استفاده کنند. هوای تازه چه از دستگاه تهویه هوا باشد و چه از یک پنجره باز، تاثیر بسیار زیادی بر کارایی افراد دارد. مطالعات نشان می ‌دهد که هوای تازه با مقدار رطوبت ۳۰ تا ۵۰ درصد، تمرکز را به بیشترین حد می‌ رساند. چه محل کارتان در طبقه سوم باشد و چه در طبقه سی ‌ام، می ‌توانید با زدودن گرد و خاک و بازکردن پنجره‌ ها هوای تازه را در محل کارتان جاری کنید و کارایی را بهبود ببخشید.

تبلیغ سلامتی در محل کار: در نهایت، ایجاد محیطی که در آن سلامتی تشویق و تسهیل می شود، از جمله ترویج عادات غذا خوردن سالم، ایجاد برنامه های تندرستی اعم از تناسب اندام، عضویت در باشگاه های ورزشی در محل کار، و ... در حفظ سلامت کارمندان و محیط کاری موثر است.

نظافت محیط کار: نظافت یکی از قوانین اساسی در زندگی است و آنهم به دلیل وجود گرد و غبار و باکتری هایی که می تواند اثر منفی بر سلامت داشته باشد. جالب است بدانید که سندرم ساختمان بیمار یک پدیده است که باعث انواع بیماری ها و علائم می شود. این سندرم می تواند ناشی از آلاینده های شیمیایی و بیولوژیکی، تهویه ناکافی، یا تابش الکترومغناطیسی، در میان کارکنان محیط های کاری باشد. در این میان فنگ شویی که یک هنر چینی است و توجه ویژه ای روی ساختمان ها و اشیاء دارد، می تواند به ترویج یک محیط کاری سالم کمک کند. فنگ شویی بیش از ۳۰۰۰ هزار سال پیش شناخته شده و یک راه عالی برای حفظ تعادل انرژی در هر محیط کاری است. اضافه کردن گیاهان برای ایجاد یک محیط لذت بخش و جذاب از نظر بصری در محیط کار می تواند بسیار مهم باشد. ضمن این که نقش مهمی نیز در کاهش آلودگی هوا دارد.

توجه به نور مناسب: نور مناسب برای تمام محیط های کاری ضروری است. چون کمبود آن یا تابش بیش از حدش می تواند منجر به خستگی چشم و سردرد شود. نور طبیعی بهترین نوع نور در محیط کار است. در غیر این صورت پرداختن به سیستم های نورپردازی با کیفیت می تواند منجر به استرس کمتر در میان کارمندان و افزایش بهره وری شود. لامپ‌های فلوئورسنتی را خاموش کنید و پرده‌ها را کنار بزنید. روشن کردن فضای اتاق با نور طبیعی نه تنها باعث کاهش هزینه ‌ها می ‌شود بلکه کارایی و تمرکز تیم شما را در طول روز زیاد می‌ کند.

حفظ تعادل ارگونومی: بدن انسان برای نشستن بیش از ۸ ساعت در طول روز طراحی نشده است اما متاسفانه بسیاری از کارمندان دقیقا همین اتفاق را در محل کار تجربه می کنند. حقیقت این است که سبک زندگی بی حرکت یکی از بزرگترین تهدیدهای بهداشت عمومی است و می تواند منجر به از دست رفتن عضلات، افزایش وزن، فشار خون بالا، پوکی استخوان، بیماری های قلبی، اختلال در نعوظ، افسردگی، درد کمر، و ... شود. برای کاهش این تاثیرات منفی ناشی از نشستن طولانی مدت، نیاز به طراحی ارگونومی سالم در محیط کار است. تشویق کارکنان به حرکت در اطراف محل کار، صرف غذا به دور از میز کار، و ... برای افزایش خلق و خوی کارکنان و ترویج آرامش آنها بسیار مهم است.

حفظ نظم: تا به حال به این مسئله توجه کرده ‌اید که ذهنتان در یک محیط به‌ هم‌ ریخته آشفته می‌ شود؟ مشکل تنها در پیدا کردن فایل‌ ها و لوازم نیست، به ‌هم ‌ریختگی مستقیما به کاهش کارایی و کارکرد ربط دارد. محیط کارتان تاثیر بسیاری بر بهره ‌وری و خلق‌ و خوی شما دارد. کار کردن در یک محیط به ‌هم ‌ریخته باعث می‌ شود آشفتگی و بهم‌ ریختگی جای تمرکز و تصمیم‌ گیری را بگیرد. با تمیز و مرتب نگه داشتن محیط کاری، ذهن را متمرکز و فعال کنید. در این صورت کارایی شما در محل کارتان بسیار زیاد می‌ شود.

 آوای سلامت 

نظرات بینندگان