arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۵۳۴۳۰
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۵ - ۲۶ دی ۱۳۹۷

داروهای کاهش وزنی که آدم را سکته می‌دهند

کارشناس مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به افزایش تمایل به استفاده از دارو و مکمل‌ها و دیگر روش‌های کاهش وزن، نسبت به عوارض خطرناک برخی روش‌ها هشدار داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کارشناس مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به افزایش تمایل به استفاده از دارو و مکمل‌ها و دیگر روش‌های کاهش وزن، نسبت به عوارض خطرناک برخی روش‌ها هشدار داد.

 فاطمه دستغیب در جمع خبرنگاران گفت: چاقی یک بیماری مزمن و همه گیر محسوب می‌شود که شیوع آن در سه رده سنی بزرگسالان، نوجوانان و کودکان رو به افزایش است.

او ادامه داد: چاقی با افزایش قابل توجه مرگ و میر، افزایش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها نظیر بیماری‌های متابولیک، قلب و عروق، سرطان، محدودیت‌های فیزیکی، بیماری‌های روانی و انزوای اجتماعی همراه است. از عوامل ایجاد چاقی در افراد، کم تحرکی، رژیم غذایی پرکالری، عادت‌های غذایی نامناسب، ژنتیک و در بانوان، بارداری، داروهای هورمونی و یائسگی است.

دستغیب افزود: شرایط پزشکی شامل کم کاری تیروئید، سندرم کوشینگ، تنبلی تخمدان و کمبود هورمون رشد نیز باعث ایجاد چاقی می‌شود؛ در کنار این عوامل، مصرف برخی از داروها مانند داروهای دسته ضد سایکوز، ضد افسردگیها، ضد صرع ها، داروهای کاهنده قند خون، «بتابلاکرها» و کورتون‌ها، دارای عارضه چاقی هستند.

این پزشک داروساز به درمان‌هایی که برای چاقی وجود دارد، اشاره و بهترین راه کاهش وزن را کم کردن کالری دریافتی به کمک رژیم غذایی و افزایش فعالیت عنوان کرد.

او ادامه داد: چندین نوع داروی مجاز و عمل جراحی برای کمک به کاهش وزن وجود دارد که افراد می‌توانند زیر نظر پزشک معالج استفاده کنند، اما این درمان‌ها تنها برای افرادی است که با مشکلات شدید اضافه وزن مواجهند و قادر به از دست دادن وزن با رژیم غذایی و ورزش نیستند.

دستغیب با هشدار نسبت به اینکه بیماران باید مراقب مصرف مکمل‌های رژیمی و بدون نسخه باشند، زیرا شواهد اندکی برای اثربخشی و ایمنی این فرآورده‌ها وجود دارد، افزود: علاوه بر این، داروهای کاهنده وزن، جایگزین رژیم و ورزش نیستند و تنها در کنار آنها استفاده می‌شوند.

او اضافه کرد: بسیاری از مکمل‌های قاچاق کاهنده وزن، دارای ترکیبات خطرناکی مانند "افدرین" و "سیبوترامین" هستند که به دلیل عوارض جانبی مختلف و خطرناک، مانند سکته و خونریزی مغزی، از بازار دارویی جمع آوری شده است.

کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفته، این مکمل‌ها ممکن است دارای داروهای اعصاب مانند «فلوکستین» و «فنی توئین» یا ادرار آورها مانند «فوروزماید» یا هورمون‌ها مانند hCG باشند که هر یک می‌تواند عوارض جانبی خطرناک و جبران ناپذیری داشته باشد؛ باید بدانیم که استفاده از این داروها در مکمل‌های کاهش وزن تایید نشده و ممنوع است.

دستغیب از شهروندان درخواست کرد که برای کسب اطلاع در مورد مسائل دارویی و مکمل‌ها، با شماره تلفن‌های ۱۹۰ یا ۱۴۹۰ تماس بگیرند.

 

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان